Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vieze voeten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vieze voeten

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is een indrukwekkende galerij van geloofshelden die we tegenkomen in Hebreeën 11. Mannen en vrouwen die in geloof grote daden deden. En toch… als we de lijst nader bekijken, komen we heel wat geloofshelden tegen die in hun leven grote zonden bedreven.

Wat te denken van Noach. De man die in geloof 120 jaar gebouwd heeft aan een schip op het droge. Het woord van de Heere was hem genoeg. Maar later ontmoeten we dezelfde Noach als een dronken man. Of Abraham. De vader van alle gelovigen. Maar ook de man die in een daad van ongeloof Hagar nam tot zijn vrouw. Denk aan Sara, de vrouw die lachte toen de Heere beloofde dat haar kinderwens in vervulling zou gaan. David, Simson, mannen van groot geloof, die echter ook leefden in seksuele zonden. Het is verwonderlijk. De geloofshelden van het Oude Testament waren mensen van vlees en bloed, van wie geldt dat ook de allerheiligsten in dit leven slechts een beginsel hebben van de gehoorzaamheid om Gods wil te doen.

Bezoek

In dit licht kunnen we veel leren van de dienst in de tabernakel. Verschillende van de geloofshelden leefden in de tijd van de tabernakel. De plaats waarvan de Heere zegt dat Hij dáár in het midden van Zijn volk wilde wonen. Wie een bezoek bracht aan de tabernakel, stuitte op een witte omheining van 2,5 meter hoog, waardoor je niet zomaar naar de tabernakel toe kon lopen. Maar in die omheining zat een doorgang. Geen houten of ijzeren poort, maar een eenvoudige opening, met dierenvellen ervoor. Gemakkelijk opzij te schuiven, zelfs voor het kleinste kind. Geen kleine doorgang ook, maar 10 meter breed. Genoeg om iedereen door te laten. De doorgang liet al zien dat de tabernakel voor iedereen toegankelijk was.

Bloed

Als de Israëliet dan door de doorgang het voorhof binnen kwam, stuitte hij allereerst op het brandofficeraltaar. Daar vloeide elke dag het bloed. Daar legde de gelovige zijn hand op de kop van een dier dat in zijn plaats werd geslacht. Daar werd het bloed gestreken aan de hoornen van het altaar. Daar vloeide bloed tot reiniging van de zonden. Dat brandofficeraltaar wees elke dag heen naar het bloed van Jezus Christus, dat reinigt van alle zonden. Het bloed in de tabernakel was niet toereikend, elke dag vloeide het weer. Maar het bloed van Jezus Christus reinigt volkomen. Wie daarin gewassen is, is volkomen rein.

Wasvat

Je zou verwachten dat daarna de weg vrij was naar de tabernakel. Als er bloed gevloeid heeft, als er voor de zonden is betaald, wie zal ons dan nog scheiden van de liefde van Christus? En toch, de Israëlieten troffen achter het brandofficeraltaar het koperen wasvat aan. Een spiegelend wasvat, waar je jezelf duidelijk in kon zien. De Heere had de priesters geboden om vóór hun heilige werk hun handen en voeten te wassen in dat wasvat. Ongehoorzaamheid aan dat gebod leidde tot de dood!

Het koperen wasvat was nodig. Als de priesters gewijd werden tot hun heilige dienst, werden ze geheel gewassen. Dat maakte hen geschikt voor de dienst van God. Maar als ze in het voorhof liepen, werden hun voeten weer stoffig. En als ze hun werk deden, werden hun handen vuil. En wie kan met vieze handen en voeten tot God gaan? Iedere keer moesten ze weer naar het wasvat. Daar was water, waarin ze steeds opnieuw gewassen werden. Nooit raakte het wasvat leeg, steeds werd het bijgevuld. En iedere keer gingen ze gereinigd weer weg, om verder te gaan met hun dienst aan God.

Stroom

Is er sindsdien veel veranderd? Jazeker, de tabernakel is er niet meer. De tempel ook niet. De priesterdienst van het Oude Testament is overbodig geworden. Toen Christus stierf, scheurde het voorhangsel van de tempel middendoor. De priesters stónden elke dag, altijd waren ze bezig. Maar Christus zít aan de rechterhand van Zijn Vader. Hij rust, Zijn werk is volbracht.

Aan onze kant is er echter niet zo veel veranderd. Ook de gelovigen bevuilen dagelijks hun voeten en bevlekken hun handen. De maat van onze heiligheid háált het niet bij Christus’ volkomen heiligheid. Daarom kunnen we niet zonder dagelijkse reiniging, zonder het dagelijkse gebed om vergeving. Niet meer bij het koperen wasvat, maar wel bij de verse Fontein van het levende water. Dat zal zo blijven, voor al Gods kinderen. Tot de dag aanbreekt waarop ze mogen staan aan de stroom van het levende water die voortkomt uit de troon van het Lam. Daar is de troon van het Lam, en Zijn dienstknechten zullen Hem dienen.

Heiligen bij Rome

Heiligen bij de Reformatie

Heilig in Christus

Onheilige heiligen

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2010

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Vieze voeten

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2010

In de Rechte Straat | 16 Pagina's