Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ezau

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Ezau

1 minuut leestijd

Voor de geboorte van Jakob en Ezau heeft de Heere aan Rebekka al bekendgemaakt, dat naar Zijn vrijmachtig welbehagen (Rom. 9:16) de meerdere de mindere zou dienen (Gen. 25:23). Als Ezau wordt geboren is hij geheel met haar bedekt. De naam Ezau betekent daarom ook ruigharig. Bij het opgroeien kwam het onderscheid tussen die twee broers openbaar. Ezau was een veldman, maar Jakob woonde in tenten. Onze kanttekenaren tekenen bij het woordje ‘veldman’ aan: ‘Dat is, die liever op het veld dan thuis was’. Jakob woonde in tenten d.w.z. hij bleef liever thuis. Daarmee wordt ons het onderscheid aangegeven tussen Jakob en Ezau. Ezau was uithuizig en Jakob was graag bij zijn vader en moeder in de tent.

Dat heeft ons heel wat te zeggen. Wij leven in een tijd, waarin de kinderen zo uithuizig zijn. Er is zo weinig huiselijkheid meer. Dat is geen best teken. Wij zien het aan Ezau. Jakob woonde in tenten. Jakob was een huiselijke jongen. Ezau had geen rust. Hij moest er altijd op uit om te jagen. De gesprekken, die thuis werden gevoerd stonden hem niet aan. Heel de sfeer thuis vond hij eigenlijk maar niets. Datzelfde zien wij in onze tijd. Er is over het algemeen gesproken geen rust meer onder onze jongeren. Ze moeten altijd maar weg. Er is vaak geen rust meer om eens rustig een gesprek te voeren met onze kinderen. Onrust en gebrek aan concentratievermogen is het kenmerk van onze tijd.

Izak had Ezau lief, want Ezau was een jager en het wildbraad was naar de mond van Izak. Izak werd door vleselijke liefde gedreven. Rebekka had Jakob lief, maar dat was een geestelijke liefde. De schrijver van de Hebreeënbrief noemt Ezau een onheilige, dat is een spotter, die geen belang heeft bij de heilige dingen. Dat blijkt wel als Ezau zijn eerstgeboorterecht aan Jakob verkoopt voor een schotel linzenmoes. Zo weinig is de zegen van het eerstgeboorterecht hem waard. Ezau heeft die zegen veracht, terwijl Jakob die zegen juist begeerde. Jakob heeft door bedrog de zegen van het eerstgeboorterecht van zijn vader verkregen. Wat was Ezau ontsteld toen hij hoorde, dat zijn oude vader de zegen al gegeven had aan Jakob. Ezau heeft geschreeuwd met een grote en een bittere schreeuw, maar het was te laat. De zegen was al weggegeven. De schrijver van de Hebreeënbrief heeft geschreven, dat Ezau de plaats des berouws niet vond, hoewel hij die met tranen heeft gezocht (Hebr. 12:27). Ezau heeft met zijn tranen getracht om zijn vader tot andere gedachte te bewegen, zodat hij alsnog de zegen van het eerstgeboorterecht zou mogen ontvangen. Maar die zegen kon Izak aan Ezau niet geven, want die had hij al aan Jakob gegeven. Ezau heeft niets verstaan van de goddelijke beschikking in de zegen, die Jakob had verkregen. Ezau heeft wel een aardse zegen van Izak gekregen. De zegen van het eerstgeboorterecht is Ezau echter ontgaan. Ezau heeft Jakob daarvan de schuld gegeven. Hij zocht Jakob te doden. Ezau gaf Jakob wel de schuld en Jakob was zeker fout, maar toch bedoelde hij de Heere. Bij Ezau lag echter de schuld, want hij heeft het eerstgeboorterecht veracht. Hij kon de schuld wel op Jakob schuiven, maar de schuld lag bij Ezau. De Heere noemt hem niet voor niets in Zijn Woord een onheilige, die om een spijs het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.

Ezau trouwde tot groot verdriet van Izak en Rebekka twee Hethietische vrouwen. Na het bedrog van Jakob nam Ezau een vrouw, die afstamde van Ismaël om zo zijn vader Izak gunstig te stemmen. Het bedrog van Jakob heeft bij Ezau kwaad bloed gezet. Later is alles bijgelegd, maar de haat werkte wel door in het nageslacht van Edom. Edom had er een onheilig vermaak in als het volk van Israël door onheil werd getroffen. En in Herodes, een nazaat van Ezau zien wij de haat doorwerken tegen de Heere Jezus. Wat waren de gevolgen van het bedrog van Jakob toch groot. In zijn eigen leven, maar ook in het leven van zijn nakomelingen. Ook hier blijkt weer zo duidelijk, dat Gods kinderen niet goedkoop zondigen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juli 2004

Kerkblad | 12 Pagina's

Ezau

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juli 2004

Kerkblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken