Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rachel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rachel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het leven van Rachel is getekend door een diep verdriet. Verdriet was er in het leven van Rachel vanwege haar kinderloosheid. Lea haar zuster kreeg wel kinderen, maar Rachel kreeg geen kinderen. En dat is de oorzaak geworden van veel ellende en leed. Toch is Rachel niet kinderloos gebleven. Zij is tenslotte toch nog moeder geworden van twee zonen: Jozef en Benjamin. Rachel was de lievelingsvrouw van Jakob. Voor haar heeft hij gediend bij zijn schoonvader. Zeven jaren moest Jakob dienen voor Rachel en die jaren waren in zijn ogen als enige dagen, omdat hij haar liefhad (Gen. 29:20). Laban bedroog Jakob echter. Zo werd de bedrieger ook zelf bedrogen en hij gaf hem Lea. Jakob heeft daarna nog zeven jaren gediend om Rachel. Rachel was Jakobs lievelingsvrouw en zo werden ook haar twee zonen zijn lievelingszonen. Dat heeft kwaad bloed gezet bij de andere zonen van Jakob. Daar zullen wij nu echter niet verder op ingaan. Wij staan nu immers stil bij Rachel. Rachel was Jakobs lievelings-vrouw. Rachel heeft veel verdriet in haar leven gekend. Rachel heeft echter Jakob ook veel verdriet aangedaan. Rachel was voor Jakob geen gemakkelijke vrouw. Rachel was een vrouw met een opstandig karakter. Ook was het in godsdienstig opzicht geen principiële vrouw. Rachel was een vrouw, die de afgoden diende. Zij was het immers, die de terafim heeft gestolen uit het huis van haar vader (Gen. 31:34). Rachel was ook een opstandige vrouw. Ze heeft eens tegen Jakob gezegd: ‘Geef mij kinderen! of indien niet, zo ben ik dood.’ Toen Jakob dat hoorde uit de mond van Rachel, zijn lievelingsvrouw, ontstak zijn toorn tegen Rachel en heeft Jakob tegen haar gezegd: ‘Ben ik dan in plaats van God, Die de vrucht des buiks van u geweerd heeft?’ (Gen. 30:1,2).

Rachel kreeg een zoon en dan blijkt bij de geboorte van die zoon weer hoe ontevreden Rachel was. Zij gaf hem immers de naam Jozef en die naam betekent: toevoegen. Rachel heeft gezegd bij de geboorte van haar eerste zoon: ‘De HEERE voege mij een anderen zoon daartoe’ (Gen. 30:24). Rachel is nog niet tevreden. Ze verkrijgt inderdaad haar wens. Eens heeft ze gezegd tegen Jakob: ‘Geef mij kinderen! of indien niet, zo ben ik dood.’ En het tweede kind dat zij kreeg werd inderdaad haar dood. Rachel is één van de vele moeders, die bij de geboorte van haar kind het leven hebben gelaten. Zo is Rachel bij de geboorte van haar tweede zoon Benjamin gestorven. Stervende noemde zij de naam van haar tweede zoon Benoni. Dat betekent ‘zoon van mijn smart’. Weer gaat Jakob tegen zijn vrouw in. En dat is toch wel heel wat, dat hij de laatste wens van zijn lievelingsvrouw niet heeft gerespecteerd. Hij noemde hem geen Benoni, maar Benjamin, ‘zoon van mijn rechterhand’.

Benoni, zoon van mijn smart. Rachels tranen zijn de tranen van de droefheid der wereld, die de dood werkt. Want Rachel weigerde vertroost te worden. Zij weigerde vertroost te worden toen haar kinderen in de ballingschap werden weggevoerd. Zij weigerde vertroost te worden toen haar kinderen werden gedood door het zwaard van Herodes. Het Kindeke werd echter niet gedood en daarom is er troost. Hij zou niet sterven als Kind, maar als Man. Hij is gestorven als de Man der smarten. Zo heeft Hij voor Zijn volk de enige troost verworven in leven en sterven. Rachel weigerde echter vertroost te worden. Zij meende dat haar smart te groot was. Maar de smart van de Man van smarten overtreft alle smart. Er is wat verdriet, er is wat een smart in deze wereld en dat alles om der zonde wil. Wat is het toch noodzakelijk dat wij dat leren in ons leven. Het is om der zonde wil en als wij dat door genade mogen aanvaarden, dan is er ook een troost. Dan is er balsem in Gilead en dan blijven in de grootste smarten onze harten toch in de Heere gerust. Zo was het bij Rachel echter niet. Rachel is in opstand gestorven. Jakob was het niet met zijn vrouw eens. Rachel was een vleselijke vrouw en het vlees onderwerpt zich niet aan de wet Gods. Bij Rachel vinden wij geen onderwerping. Zij bleef tot het laatste moment opstandig en weigerde om de troost te aanvaarden, die Christus heeft verworven. Wat is dat toch erg als wij met onze smart niet onder God kunnen komen. Wij kunnen onszelf er niet brengen. Wij weigeren om met onze smart onder God te komen en tot God te komen. Wat nu onmogelijk is bij de mensen, dat maakt de Heere echter mogelijk door Zijn genade. Dan kan het alleen om Christus’ wil. Dan is Hij de troost voor Zijn volk. Is Hij ook uw enige troost beide in het leven en sterven?

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 augustus 2004

Kerkblad | 12 Pagina's

Rachel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 augustus 2004

Kerkblad | 12 Pagina's