Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onmogelijk?
De grote geleerde Newton liep eens met zijn studenten langs een kerkhof. Een van de studenten merkte spottend op: ‘Wie is er nou zo dwaas om te geloven dat het stof van deze doden weer tot leven gebracht zal worden en weer een lichaam aan zal nemen?’ Newton antwoordde daarop: ‘Heb even geduld.’ Bij het eerst-volgende college liet hij een hand vol ijzervijlsel halen. Hij mengde het vijlsel met zand. Daarop vroeg hij aan de spotter: ‘Wie ziet er kans om de ijzerdeeltjes weer uit dit mengsel te halen?’ De student bleef het antwoord schuldig! Toen hield Newton een sterke magneet boven het mengsel. Op hetzelfde ogenblik kwam er leven in de massa en sprongen de ijzerdeeltjes naar de magneet toe. ‘Zal die God, Die zo’n kracht gaf aan deze dode magneet, zal Hij niet het stof bijeen kunnen brengen en een nieuw lichaam kunnen geven als woning voor onsterfelijke zielen?’ vroeg Newton ernstig.

Vragen staat vrij
De eerste vraag die ik kreeg: ‘Als kinderen van God sterven, gaan ze eeuwig God grootmaken. Eeuwig zingen wordt er wel gezegd. Zelf houd ik helemaal niet van zingen. Kan ik dan wel zin krijgen om God te vrezen?’

Muziek en dus ook zingen, is een manier om uiting te geven aan de diepste gevoelens van je hart. Maar ik denk dat het duidelijk is, dat de ene mens veel muzikaler is dan de andere. Nu, blijkbaar ben jij niet zo bijzonder muzikaal. Zo heeft de een ook meer oog voor kunst dan de ander. Waar de ene mens diep door geraakt wordt, daar blijft een ander ongevoelig onder. Soms kan een mens echter heel diep geraakt worden door muziek. Muziek is dan ook een middel en ook een gave van God, waarmee we gevoelens van vreugde, maar ook gevoelens van verdriet kunnen vertolken. Nu, als jij niet zo muzikaal bent, dan vraag ik me wel af, hoe vertolk jij dan je diepste verlangens en hoe geef jij dan lucht aan intense blijdschap bijvoorbeeld? Want daar gaat het om, als de Heere je aanraakt door Zijn Woord en Geest, dan gebeurt er iets van binnen. Dat dreef David om zijn harp te pakken en de psalmen te dichten. Nu, als de Bijbel ons leert dat Gods kinderen straks eeuwig zullen zingen, dan wordt daarmee ten diepste bedoeld dat ze straks voor eeuwig God de hoogste eer zullen geven. Dán zal volmaakt gebeuren wat hier op aarde maar gebrekkig gebeurde. Als de Bijbel spreekt over eeuwig zingen, dan wordt daarmee bedoeld dat al het schone en al de gaven die God tot Zijn eer ons geeft, daar volmaakt zullen zijn. Waar ik hier gebrekkig zong, zal ik daar volmaakt van de Koning zingen. Dus het gaat niet zozeer om het zingen op zich, maar het gaat wel om een zanger die de onvolmaaktheid van zijn loflied inziet en uitroept: Maar straks zal ik het in volmaaktheid doen! En dat voor eeuwig, zonder ook maar één verkeerde bijbedoeling en zonder ook maar het minste gebrek. Het gaat niet zozeer om het zingen op zich, maar de gaven die hier gebrekkig zijn, waaronder ook de muzikale gave, die zullen we straks volmaakt kunnen gebruiken om Christus te verheerlijken. Zeg, verlang je daar wel naar? Is dat de begeerte van je hart, om voor eeuwig God groot te maken? Omdat je weet wie Hij voor je is in de Heere Jezus? Omdat je weet dat Hij Zijn bloed gestort heeft om je te wassen van al die vuile zonden. Zit er dan niet over in dat je niet zo graag zingt, als God wil dat je voor eeuwig zingt, dan zul je daar ook voor eeuwig en ook van ganser harte zingen. Het gaat uiteindelijk niet om het zingen op zich, het gaat ook niet om de straten van goud, het gaat om het Lam, het gaat om God, want God zal zijn alles en in allen.

Bijbelstudie
‘Deze Jezus, Die van u opgenomen is in den hemel, zal alzo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den hemel hebt zien heenvaren.’ Hand. 1:11b

De Heere Jezus is opgevaren, maar zal ook terugkomen. Hij heeft ons leren bidden: ‘Uw Koninkrijk kome!’ Zijn Koninkrijk zal schitteren! Straks zal die grote dag aanbreken waarvan je leest in de Bijbel: ‘En alsdan zal in de hemel verschijnen het teken van de Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen; en zullen de Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels…’ En zij die Hem toebehoren, die in Hem geloven…? Zij zullen dan met Hem mogen zitten in Zijn troon. Maar mag ik jou een vraag stellen? Hoor jij daar nu ook bij? Ben je bereid om Hem te ontmoeten? Je zult Hem zien! Wie je ook bent. Of je wilt of niet. Hij zal terugkomen zoals Hij ook is heengegaan. Hij zal komen in een wolk met grote kracht en heerlijkheid. Die wolk zal de Heere Jezus dan niet bedekken, maar Hem juist zichtbaar maken voor heel de wereld. Niemand kan dan nog zijn ogen voor Hem sluiten! Dan moet je zien, of je wilt of niet... Wie je ook bent. De meest verbeten vijand moet zien dat Jezus de Heere is, al is het tandenknarsend. ‘Alle oog zal Hem zien!’ Maar luister, waarom dan nu niet op Jezus gezien? Door het geloof, zoals de gebeten Israëlieten in de woestijn op de koperen slang zagen en ze werden genezen. Besef wel, als je op de dag van Jezus’ wederkomst voor het eerst op Hem zult zien, dan ben je te laat! ‘Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien…’ (Openb. 1:7a)

Even bijpraten
Ben jij ook zo geschokt door de laatste nieuwsberichten? Het heeft mij diep geraakt! We hoorden van Hilversum en toen weer van Zoetermeer. Je weet wel, die twee gezinnen... Hoe is het mogelijk dat een bloedeigen vader zo ver kan komen… En dan die gevallen van misbruik, uitbuiting en vernedering die de krant niet halen… En dan bidden we: ‘Onze Vader, die in de hemelen zijt.’ Ik dacht van de week: Wat ben ik blij dat er achter staat: ‘Die in de hemelen zijt…’ Begrijp je waarom? Deze hemelse Vader is niet uit de aarde aards. Van deze Vader belijdt de catechismus in zondag 46 dat we van deze Vader niet aardselijk moeten denken en dat we van Zijn almachtigheid alle nooddruft (= elke behoefte) van het lichaam en van de ziel mogen verwachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 mei 2005

Kerkblad | 12 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 mei 2005

Kerkblad | 12 Pagina's