Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De leerdienst voor jong en oud

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De leerdienst voor jong en oud

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder leerdienst verstaan wij een kerkdienst waarin één van de zondagen uit de Heidelbergse Catechismus wordt behandeld. Soms worden na een aantal jaren ook wel de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels gebruikt. Dat is echter niet de oorspronkelijke bedoeling van deze belijdenisgeschriften en qua opzet zijn zij ook minder geschikt. Je krijgt dan toch meer een dogmatische lezing in plaats van een preek. Wij blijven om diverse redenen het pleit voeren voor een regelmatige catechismusprediking. In de eerste plaats, omdat de Heidelberger zo geschikt is om als leiddraad voor de prediking te dienen. Het is een pastoraal en praktikaal geschrift, waarin talloze facetten van het geloof aan de orde komen. Wie in de diepte en breedte van het geloof wil worden onderwezen, kan niet om de Heidelberger heen. In de tweede plaats, omdat elke prediker een zekere eenzijdigheid in zijn prediking vertoont. Deze eenzijdigheid kan door een regelmatige catechismusprediking worden gecorrigeerd. Wat in de vrije stof niet of te weinig wordt belicht, wordt in een leerdienst in het licht gesteld. In de derde plaats, omdat in de gemeente vaak de kennis van de heilige leer beperkt is. In de leerdiensten krijgt zij gelegenheid om nader te worden onderwezen. Nu is het bekend, dat de leer niet bepaald in het middelpunt van de belangstelling staat. De vroegere uitspraak van de Ethischen ‘niet de leer, maar de Heer’ schijnt velen op het lijf geschreven. Geheel ten onrechte, want de leer is er niet zonder de Heere en de Heere is er niet zonder de leer. Vaak is men van gedachte dat de leer droog is. En het zal best voorkomen, dat op een wat droge en al te dogmatische wijze uit de Heidelberger wordt gepreekt. Dat neemt echter niet weg, dat ook deze prediking levend en levendig, pastoraal en praktikaal kan worden gebracht. Dan proeven we in de prediking hoe het geloof wordt gewerkt en beleefd en handen en voeten krijgt in het leven van alle dag. We ontvangen onderwijs uit Gods Woord, we worden opgescherpt in de kennis van allerlei dwalingen en worden gewezen op vergroeiingen in het geestelijke leven.

De catechismusprediking is er voor de hele gemeente. En daarom moeten we rekening houden met oud en jong, ook met hen die wat minder trouw in de kerkgang zijn. Het is van betekenis om niet academisch te oreren, maar de boodschap dicht bij hoofd en hart te brengen. Niet beschouwend, maar doorgloeid van de Heilige Geest. Ontdekkend en jaloersmakend, opdat de gemeente ook in de leerdiensten niemand overhoudt dan Jezus Christus alleen. Zondag 1 wijst ons deze weg, die in de volgende zondagen vanuit het geloof wordt verklaard. De antwoorden in de Heidelberger zijn namelijk geen algemene antwoorden maar geloofsantwoorden. Dit laatste is bepalend voor de wijze waarop wij de Catechismus verklaren en toepassen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juni 2005

Kerkblad | 12 Pagina's

De leerdienst voor jong en oud

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juni 2005

Kerkblad | 12 Pagina's