Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

God bestaat niet
Een man ging naar de kapper om zijn haar te laten knippen. Zoals gewoonlijk raakte hij met de kapper in gesprek. Ze praatten zoals altijd over allerlei dingen. Op een gegeven moment zei de kapper echter: ‘Ik geloof niet dat God bestaat zoals u zegt.’ ‘Waarom zegt u dat?’ vroeg de klant. ‘Het is heel makkelijk. Je hoeft maar naar buiten te gaan om te zien dat God niet bestaat. Als God bestond, zouden er niet zoveel zieken zijn, en achtergelaten kinderen! Als God bestond, dan zouden de mensen niet lijden, en geen pijn hebben. Ik kan niet geloven dat er een God bestaat die dat allemaal toelaat.’ De klant bleef nadenken, maar zei niets. De kapper maakte zijn werk af en de klant ging weg. Op straat zag hij een man met een lange baard en lang haar. Hij liet geen tijd voorbij gaan en ging opnieuw naar binnen bij de kapper en zei tegen hem: ‘Weet u wat? Kappers bestaan niet.’ ‘Hoezo niet?’ vroeg de kapper. ‘Ik ben een kapper.’ ‘Nee,’ zei de klant, ‘ze bestaan niet. Als ze bestonden, zouden er geen mensen met lang haar zijn.’ ‘Kappers bestaan wel, maar de mensen komen niet naar ons toe’, zei de kapper. ‘Precies,’ zei de klant, ‘dat is het punt. God bestaat wel, maar de mensen gaan niet naar Hem toe. De mensen zoeken Hem niet. Daarom is er zoveel pijn en tegenspoed.’

Vragen staat vrij
Waarom doen wij eigenlijk belijdenis zo rond het volwassen worden? Nu, belijdenis doen heeft ook alles met je doop te maken. In de Vroege Kerk deed men belijdenis vlak voordat men gedoopt werd. Omdat in de begintijd veel volwassen mensen tot de kerk toetraden, kregen ze enige tijd catechisatie en werden ze meestal in de paasnacht gedoopt. Voorafgaande daaraan deden ze dan belijdenis van het geloof. Omdat er gaandeweg echter ook kinderen in de gemeente geboren werden, werd de kinderdoop steeds meer gebruikelijk. Kleine kinderen kunnen echter nog geen belijdenis van het geloof afleggen, dus werd dit moment van belijdenis doen uitgesteld, totdat ze daar wel toe in staat zouden zijn. Belijdenis doen heeft dan ook alles te maken met je doop. Heel bijbels ook. Als de moorman gedoopt wil worden, dan vraagt hij wat hem nog in de weg staat om gedoopt te worden. Filippus leert hem dan, dat hij gedoopt mag worden als hij van ganser harte gelooft dat Jezus is de Christus. De moorman doet daarop belijdenis en dan is daar het moment dat de moorman gedoopt mag worden. Kinderen mogen gedoopt worden op grond van Gods verbond. Dat wil echter niet zeggen dat ze vrijgesteld zijn van het doen van belijdenis. Nee, je ouders sturen je naar catechisatie. Want er is sprake van belijdenisplicht! Je kunt en mag het niet nalaten en anderzijds, lippentaal behaagt de Heere niet. God ziet het hart aan. Laat het je uitdrijven tot die God die je als kind al liet leren: ‘Opent uwen mond, eist van Mij vrijmoedig, op Mijn trouwverbond, al wat u ontbreekt.’

Bijbelstudie
‘En gij, Kapernaüm, dat tot den hemel toe verhoogd zijt, gij zult tot den hel toe nedergestoten worden’, Luk. 10:15

Ingrijpende woorden, vind je ook niet? Let op, het gaat hier niet over Ninevé, Mekka, Peking of welke wereldstad dan ook, maar het gaat hier over Kapernaüm. Tot de hemel toe was ze verhoogd. Dit stadje waar de Heere Jezus zoveel tekenen en wonderen gedaan had, waar Hij het Evangelie gepredikt had. Maar geldt dat ook niet van ons? Tot de hemel toe verhoogd. Of iets anders gezegd: Opgetild tot vóór de hemelpoort! Dat gebeurde toen je gedoopt werd, en dat gebeurt al die keren waar Christus aan de deur van je hart staat te kloppen onder de prediking: ‘Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij je hart. Klopt en u zal opengedaan worden.’ Groter voorrecht kun je niet genieten in je leven. Christus, de Zaligmaker, Die aan jou verkondigd wordt en jou voor ogen geschilderd wordt. Die door Zijn knechten ook jongeren lokt en nodigt. Jezus zei het tegen Zijn discipelen: ‘Die u hoort, die hoort Mij en die u verwerpt, die verwerpt Mij.’ Tot de hemel toe verhoogd. Hoger kan niet! En toch juist dán! Juist dán loop je het gevaar om tot de hel toe nedergestoten te worden. Dieper kan niet! Waar anderen nog gespaard blijven, mogen wij wel oppassen. Immers de Heere heeft al zoveel mest om jouw levensboom gelegd. Wanneer vruchten uitblijven, zal eens het moment komen dat de boom uitgehouwen zal worden en in het vuur geworpen. Eigen schuld. Ook dit is Gods Woord! Waar we het woord van vrede verwerpen, daar blijft het ‘wee u’ over. Bekeer je dan, en geloof het Evangelie! De Heere zegt in Zijn Woord: ‘Want Ik heb heb geen lust aan den dood des goddelozen.’

Even voorstellen
Dat doe je meestal persoonlijk en vergezeld van een handdruk. Of zeg jij gewoon: Hoi, ik ben? Voor dit moment doe ik het even via het schrijven van dit stukje. Per 1 juli ben ik voor tweeënhalve dag aangesteld als jeugdwerkadviseur van onze kerk. Ik ben 26 jaar, getrouwd en vader van drie kinderen. Ik woon in Schoonrewoerd en ben daar ook ouderling. ‘Jeugdwerkadviseur, wat is dat?’ zul je misschien vragen. Het betekent onder andere het ondersteunen van het landelijk en plaatselijk jeugdwerk, het geven van advies en bijvoorbeeld het organiseren van een appèldag voor jullie als jongeren (5 nov!!). Ik vind het fijn dat ik op die manier ook wat voor jullie kan doen. Daarom is het ook de bedoeling om op deze pagina iedere maand wat voor jullie te schrijven. Al met al moet er veel werk verzet worden. Ik hoop dat de Heere de kracht en wijsheid ervoor wil geven. Anders gaat het niet. De Heere Jezus heeft dat ook Zelf gezegd: ‘Zonder Mij kunt gij niets doen’ (Joh. 15:5) Of kun jij het wel zonder Zijn hulp doen?

Gerbrand de Jong

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 september 2005

Kerkblad | 12 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 september 2005

Kerkblad | 12 Pagina's