Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Joseph Alleine
Over het leven van Joseph Alleine, een predikant uit de 17e eeuw in Zuid West Engeland, is niet veel bekend. De heer Versloot heeft ons dan ook zeer aan zich verplicht met dit boek. Joseph Alleine is in Nederland bekend vanwege zijn boek, getiteld: Een alarm voor onbekeerde zondaren (vertaling uit 1735), nog maar enkele jaren geleden bij Den Hertog heruitgegeven onder de titel: Betrouwbare gids naar de hemel. Dit boek verscheen in 1671 voor het eerst en werd in Engeland en vér daarbuiten voor velen van beslissende betekenis in geestelijk opzicht. J. Versloot heeft voor deze biografie geput uit een oude biografie, uit het dagboek dat de vrouw van Alleine heeft bijgehouden en uit andere bronnen. Ook de brieven die Alleine schreef vormden een bron van informatie over zijn leven. We horen iets over het ontluiken van geestelijk leven bij Joseph Alleine in zijn jonge jaren. Er wordt melding gemaakt van zijn opleiding in Oxford en van de godvrezende docenten die onderwijs gaven aan die universiteit. Van Alleine wist men dat de verborgen omgang met de HEERE toen al zijn leven stempelde.

De roep uit de grote gemeente te Taunton, waar George Newton reeds dienaar van het Woord was, moest hij opvolgen. We krijgen een beeld van de geestelijke tederheid die hem in het huwelijksleven met zijn vrouw Theodosia werd vergund en de hartelijke verbondenheid met genoemde George Newton in de dienst des Heeren. Tevens krijgen we een indruk van zijn ijver in de verschillende aspecten in de ambtelijke dienst. Maar wat toch het meest aangrijpend is, is het lijden omwille van het Evangelie, dat hij te verduren krijgt. In één van de moeilijkste periodes van de kerk der reformatie in Engeland (na 1660), als de monarchie hersteld is, is hij predikant. Hij is één van de vele predikanten die toen om hun trouw aan de Heilige Schrift is afgezet en is vervolgd. De laatste jaren van zijn leven worden gestempeld door langdurige gevangenschap, die zijn gezondheid beslissend heeft geschaad. De rusteloze arbeid in de gevangenis onder zijn medegevangenen en onder degenen die hem en anderen opzochten in de gevangenis zijn tekenend voor het feit dat hij diep doordrongen was van de schrik des Heeren en dat hij zich gedrongen wist om mensen zonder onderscheid te bewegen tot het geloof. Ook zijn vele brieven leggen daar getuigenis van af.

Aan het eind van dit boek wordt een samenvatting gegeven van het boek, waardoor Alleine zo’n grote bekendheid geniet. Daarna wordt het boek afgesloten met de preek die gehouden werd door George Newton bij de begrafenis van Joseph Alleine. Wanneer we enkele kritische kanttekeningen maken, dan is dat vanuit een houding van hartelijke instemming: De passages die de tijd van lijden weergeven zouden ons inziens wat bondiger kunnen worden weergegeven. We kunnen ons niet geheel aan de indruk onttrekken, dat de schrijver van de biografie soms wat te betrokken zijn gegevens heeft gebruikt. Daar schuilt het gevaar in, dat bij de lezer bewondering groeit voor deze beschreven dienaar des Woords uit vervlogen tijden. Dat zal de bedoeling van de biograaf zéker niet zijn. Daar zijn we ons van bewust. Laat dit boek veeleer een aanzet wezen om het boek van Joseph Alleine te lezen, wat voor velen al van geestelijk nut geweest is, opdat we al lezend opzien naar God.

J. Versloot, Een gezant van de Koning, het leven van Joseph Alleine, 2005, uitgeverij Den Hertog, Houten, 188 pagina’s.

Dagboek: Zicht op Dordt
Ds. N. van der Want, predikant te Schiedam, heeft een bijzonder dagboek geschreven ‘Zicht op Dordt’, als ‘Dagboek bij de Dordtse Leerregels’. Van de drie gereformeerde belijdenisgeschriften zijn de Dordtse Leerregels waarschijnlijk het minst bekend en bestudeerd. Toch ligt in dit belijdenisgeschrift een schat van onderwijs en troost. Vaak wordt gedacht dat in de Dordtse Leerregels vooral aandacht wordt gegeven aan de verkiezing en de verwerping. Daardoor hebben de Dordtse Leerregels bij velen een negatieve klank. Maar de Dordtse Leerregels zijn door onze vaderen vooral opgesteld om de aangevochten kinderen van God erop te wijzen dat hun zaligheid niet stoelt op hun gevoel, dat dagelijks heen en weer geslingerd wordt, maar dat de zaligheid vastligt in de verkiezende liefde van God. In de vijf hoofdstukken van de Dordtse Leerregels wordt in hoofdstuk 1 in 15 artikelen aandacht gegeven aan de genadige verkiezing en in 3 artikelen wordt gewezen op de keerzijde van de verkiezing: de verwerping. Niet om daarmee te ontmoedigen, maar juist om op bijbelse wijze ‘roeping en verkiezing’ vast te maken. Ontroerend blijft art. 1.17, waarin gelovige ouders wordt voorgehouden, dat hun jonggestorven kinderen uit kracht van het genadeverbond behouden zijn. Voor hoeveel ouders zal dit artikel in de loop der eeuwen tot een steun zijn geweest, wanneer een jong kind grafwaarts werd gedragen? Dat is alleen te ondervinden en niet te beredeneren. Pastoraal benaderen de Dordtse vaderen deze diepe en tere zaken. In hoofdstuk 2 wordt gewezen op de weg der verlossing door het plaatsvervangende werk van Christus. Sterk wordt benadrukt, dat geloof alleen uit genade is. Maar ook wanneer iemand verloren gaat dat dit eigen schuld is. Opnieuw: hierbij staat ons verstand stil en mag de mens alleen maar verwonderd zijn over de onverdiende goedheid van de Heere. Vervolgens wordt in de hoofdstukken 3 en 4 nader ingegaan op de verdorvenheid van de mens en op de weg der bekering. Tenslotte wordt in hoofdstuk 5 gesproken over de volharding van de gelovigen. Onverwacht wordt in dit hoofdstuk in de eerste artikelen aandacht geschonken aan de dagelijkse zonden, waarmee Gods kinderen blijvend te maken hebben. De apostel Paulus spreekt over zichzelf als: ‘verkocht onder de zonde’, hoewel de zonde geen heerschappij meer heeft. Helder en bijbels onderwijs van de Dordtse Leerregels dat nu in gedeelten besproken wordt in de vorm van een dagboek. Alle artikelen tegen de remonstranten zijn hiervoor in 366 gedeelten geknipt en voor elke dag van het jaar besproken. Zo wordt gedurende een geheel jaar pastoraal onderwijs aangereikt. Het wordt van harte aanbevolen om dit dagboek te lezen en het jaar daarop nog eens te herlezen. De stof is als het ware onuitputtelijk. De kernzaken van de reformatorische beginselen komen ook in dit belijdenisgeschrift duidelijk naar voren. Eenvoudig, pakkend en toegankelijk beschreven. Dit dagboek wordt bijzonder aanbevolen voor een ieder die een dagboek meer dan eenmaal wil gebruiken, omdat de inhoud stof tot overdenken blijft geven.

Zicht op Dordt, Dagboek bij de Dordtse Leerregels, door ds. N. van der Want. Uitgever: Groen, Heerenveen, 2005; ISBN: 9058295060; prijs _ 24,50.

Dagboek: Avondgedachten
De ondertitel Dagelijks wandelen met God van het dagboek Avondgedachten doet denken aan de tekst uit Amos 3: ‘Zullen twee te zamen wandelen, tenzij dat zij bijeengekomen zijn?’ Hoewel het dagboek zeker ook troostvolle woorden, bemoedigingen en aansporingen bevat voor hen die uitzien naar vrede met God, heeft de schrijver toch vooral geschreven aan ‘degenen, die even dierbaar geloof met hem verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus.’ Avondgedachten is een vervolg op het (uitverkochte) dagboek Morgengedachten. In het voorbericht verwijst de schrijver, Octavius Winslow, naar de instelling van zowel het morgenoffer als het avondoffer. ‘Zo werd de vrome Israëliet voorgehouden dat hij de dag moest afsluiten zoals hij die begonnen was, namelijk met een offer voor de zonde. De gelovige in Christus heeft het voorrecht om zijn avondoffer te brengen, waarbij hij door het geloof de toevlucht mag nemen tot het dierbaar bloed van Christus, als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam. En wat is dat nodig! Wat is er in de loop van een enkele dag veel wat ’s avonds beleden moet worden met de hand van het geloof op het grote Avondoffer! Een dag waarop men aan zijn verplichtingen begonnen is met een gemoedsgesteldheid die zo heilig en gelukkig is, maar die men kan beëindigen met een gewond geweten, een verdrietig hart en met donkerheid in de ziel. Jezus, het Offerlam van God, ziet deze bedrukte toestand van de gelovige. Wat is het zalig om alle zonden, tekortkomingen en de afdwalingen van de dag bij Hem te brengen voordat de slaap de oogleden toesluit, en met een vers geloofsoog op het kruis vredig neer te liggen en te rusten, omringd door de liefhebbende, vergevende zorg van de Vader.’

De vastheid van de christelijke hoop, de enige toevlucht voor een schuldverslagen zondaar, is de trouw van God de Vader in Jezus Christus, de Hogepriester van het nieuwe verbond. Dat is telkens weer de rijke boodschap die Octavius Winslow de lezer voorhoudt. Als het gaat over het vertrouwen op God schrijft hij: ‘Wees niet onnodig en ongelovig bezorgd. Alles ligt in de hand van God. Hij wil dat u elke dag met een kinderlijk geloof uit Zijn hand leeft, vol vertrouwen en met een geloof dat Hem aankleeft.’ Over verdriet, aanvechting en kastijding: ‘Kind, als u gekastijd wordt door de liefde van de Vader, kijk dan naar het kruis van uw gekruiste Zaligmaker; en als u uw gelovige, vurige en aanbiddende blik erop richt, roep dan uit: vermoeid hebt Gij naar mij gezocht, aan het kruis mijn ziel gekocht; laat niet varen wat U wrocht.’

Tenslotte een citaat waarin de centrale boodschap van dit dagboek duidelijk naar voren komt: ‘Om dan ook aan dit grote en volbrachte werk iets bij te doen van buitenaf, of om er ook maar iets aan toe te voegen van de mens, is wel een van de ergste misdaden; een zonde waarvoor nauwelijks vergeving is. God is een jaloers God op Zijn eer en overal heeft Hij deze grote waarheid bekendgemaakt en beschermd. Boven het kruis, waaronder ik als zondaar sta; boven de ingang van de schuilplaats, waarheen ik als zondaar vlucht; boven de fontein, waarin ik me als zondaar baad; op elk voorwerp, waarop ik als zondaar staar, heeft God deze ene zin geschreven, plechtig, veelbetekenend en nadrukkelijk: Jezus alleen.’ Het gebruik van dit dagboek is van harte aan te bevelen.

Het boek is uitgegeven door boekhandel/uitgeverij Van Wijngaarden te Barneveld en is te verkrijgen bij de boekhandel voor _ 29,95 (tot 31 dec. ’05 _ 25,95).

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 december 2005

Kerkblad | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 december 2005

Kerkblad | 12 Pagina's