Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragen staat vrij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragen staat vrij

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom staat er in de Bijbel: Zoekt en gij zult vinden, terwijl het een eenzijdig Godswerk is?

Bedankt voor je vraag. Wij hebben een almachtige God. Betekent dat dan, dat we ons tuintje netjes bijhouden, van het leven genieten en heerlijk op vakantie gaan en dat we alles wat er in deze wereld gebeurt maar laten gaan, want God is almachtig en Hij zal wel zorgen voor al die mensen die onlangs door een aardbeving zijn getroffen? God is almachtig, dus waar maak ik me nog druk om? Mogen we zo leven? Natuurlijk niet ... God werkt wel middellijk en maakt daarbij gebruik van mensen. Zo mogen hulpverleners de handen van God zijn. Je mag Gods almacht niet uitspelen tegenover je eigen verantwoordelijkheid naar je naaste toe. Nu, als het gaat om de bekering, dan maakt de Heere ook daarbij gebruik van mensen, namelijk van mensen die Zijn Woord aan jou verkondigen! De Heere heeft dus een boodschap voor jou en voor mij. En die boodschap luidt: 'Zoekt de HEERE terwijl Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij nabij is' (Jes. 55:6). Met eerbied gesproken, het gaat hierbij dus niet om het zoeken naar een speld in een hooiberg. Want de profeet zegt erbij: 'terwijl Hij te vinden is ...' De Heere laat Zich vinden ... Hij heeft ervoor gezorgd dat je in een christelijk gezin opgroeide of in contact kwam met de kerk. Hij brengt jou onder het Woord. In dit alles is de hand van God te bespeuren! Gods werk dus! Van begin tot eind! Want waarom stond je wieg niet ergens in Azië? Is het niet de hand van God die je brengt onder het Woord? Is het niet het werk van de Geest om mij wakker te schudden en tot inkeer te brengen? Ja! Is bekering dan een eenzijdig Godswerk? Zeker! Gelukkig maar, want anders zocht ook werkelijk niemand de Heere. Want de Bijbel leert ons dat er niemand is die God zoekt, ook niet tot één toe... Het is God Zelf, Die door Zijn Geest mensen de ogen opent en zoekende maakt ... Maar nu niet gaan redeneren. Nu niet zeggen: als God mij dan zoekende maakt, dan merk ik dat vanzelf wel en als ik dan zoeken ga, dan heb ik dat toch niet van mezelf. Nee, zo niet! Maar wel: Geef mij Jezus of ik sterf ... Niet redeneren, maar aanroepen! Je vinger bij Gods Woord leggen: 'Wie Mij aanroept in de nood, vindt Mijn gunst oneindig groot.' En achteraf bezien, Wie was nu de eerste? God! Wie zal de Laatste zijn? God! Hij is de Alfa en de Omega. Hij zocht mij. 'Mijn God, U zal ik eeuwig loven, omdat Gij 't hebt gedaan' (Psalm 52:7, berijmd) De Heere opende mijn ogen en mijn hart. Hij overwon mijn vijandschap met Zijn liefde. Mag je dat ook weten? Hem alleen de eer!

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 2006

Kerkblad | 12 Pagina's

Vragen staat vrij

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 2006

Kerkblad | 12 Pagina's