Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een belangrijke vraag!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een belangrijke vraag!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe lang hinkt gij op twee gedachten?
1 Koningen 18:21b

Op de berg Karmel stelt de profeet Elia aan het volk Israël de bovenstaande vraag. Dat hadden ze zeker niet verwacht. Ze zaten immers zelf vol met vragen. ‘Wanneer komt er een einde aan de droogte? Wanneer zal er weer worden geoogst?’ Deze vragen gingen voor alle andere vragen. Er moest weer regen komen. Ze wensten dat de gevolgen van de zonden werden weggenomen: de droogte. Terwijl ze de reden, waarom het niet regende, vergaten: hun zonden. Gaat Elia mee in de oppervlakkige regenwens van het volk? Nee! De profeet werkt niet over de schuld heen, omdat hij zelf weet dat God in Zijn recht nooit over de schuld heen werkt.

Terwijl het volk zich druk maakt om de vraag naar regen, komt de profeet met een andere vraag. De vraag naar de schuld: Hoe lang hinkt gij op twee gedachten? In die vraag wordt Israëls schuld blootgelegd. Ze hinkten op twee gedachten. Ze dienden de Baäl en de Heere. God wat en de wereld wat. Ze waren niet koud, maar ook niet heet. Ze waren lauw. Waard om voor eeuwig uitgespuwd te worden. Geliefde lezer(es), hoe is dat met ons? Want de vraag: Hoe lang hinkt gij op twee gedachten?, wordt ook aan u en mij gesteld. De Meerdere Elia wil door Zijn Geest alle lauwheid blootleggen. Hoe lang bent u al bezig met het hinken op twee gedachten? En hoelang denkt u daarmee door te gaan? Spurgeon zegt: Hoeveel meer preken zijn er nodig? Hoeveel meer zondagen moeten worden verspild? Hoeveel waarschuwingen en ziekten zijn nog nodig? Hoeveel graven moeten nog gegraven worden? Hoeveel plagen en pestilentiën moeten ons land teisteren, voordat u in waarheid tot God terugkeert?

Zo de HEERE God is, volgt Hem na, en zo het Baäl is, volgt hem na! U denkt: Dat is niet moeilijk. Natuurlijk is de HEERE God. Maar als dat zo duidelijk is, waarom volgt u de Heere niet wérkelijk na? U volgt Hem uitwendig, omdat u er tijdelijk en eeuwig voordeel van verwacht. Het ware geloof daarentegen, volgt de Heere niet om wat Hij gééft, maar om Wie Hij ís. Dit volgen is vrucht van wederbarende genade, waarmee God door Zijn Geest een verloren zondaar herschept in Christus Jezus. En hoe meer God in Christus door de Heilige Geest in de zondaar wordt verheerlijkt, hoe inniger dit volgen zal zijn. Eens houdt dit volgen op. Dan is de Kerk Thuis en volkomen verenigd met een Drie-enig God.

Wat een wonder dat de Heere het niet moe wordt om de vraag te blíjven stellen. Hoe lang? Hoe lang hinkt gij op twee gedachten? Spoedig zou een antwoord kunnen volgen, als wij in Adam niet de keuze hadden gemaakt tegen God, waardoor onze wil geheel werd verdorven.

Weet u wat zo aangrijpend is? Op de vraag die Elia gesteld heeft, komt geen antwoord. Er volgt een doodse stilte. Maar het volk antwoordde hem niet één woord. Van al die duizenden mensen is er niemand die iets zegt. Hoe is dat met ons? Elke keer wanneer de Heere tot ons komt met Zijn Woord, wordt een antwoord gevraagd. Kiest u heden, wie gij dienen zult. En hoe lang geldt van ons: Geen antwoord? U stemt verstandelijk in met de gehoorde waarheid. Maar daar blijft het bij. Geen oprechte belijdenis van zonde en schuld. Geen toevallen van God in het oordeel. Geen hartelijke roep om genade. Geen begeerte naar de Meerdere Elia. Besluiteloos gaat u door, hinkend op twee gedachten.

Is dat uw beeld? Hoe lang gaat u hiermee door? Weet u hoe lang? Totdat God antwoordt met vuur van de hemel. Met het vuur van Zijn Geest. Zodat ik word gearresteerd als een hinkende, en door genade word gebracht tot het ware navolgen van God. En dat als vrucht van de Meerdere Elia. Hij heeft nooit gehinkt op twee gedachten. Hij is altijd vervuld geweest met één ding: de liefde tot Zijn Vader, en daarin de liefde tot Zijn uitverkoren Kerk. Moge door Gods Geest het gebed om de Geest op uw lippen en in uw hart worden gelegd: Heere, beantwoordt Gij Uw Woord in mij. Opdat de onberouwelijke keuze tot zaligheid worde geboren in mijn ziel. Hetzij voor het eerst, hetzij bij vernieuwing. Bidt u mee?

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juli 2006

Kerkblad | 16 Pagina's

Een belangrijke vraag!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juli 2006

Kerkblad | 16 Pagina's