Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

D.V.
Het jaar 2007 is inmiddels weer van start gegaan. Een nieuw jaar. Een oud jaar voorbij. Voor mijzelf geeft zo’n moment iets van terugzien en vooruitkijken. Dat herken je wellicht. Hoe is het in het afgelopen jaar geweest en wat zal de toekomst brengen? Een jaar is voorbijgevlogen. Vele bijzondere gebeurtenissen in deze wereld; denk alleen al aan de oorlog tussen Israël en Hezbollah. In Nederland: politieke ontwikkelingen, kindermoorden en noem maar op. In je persoonlijk leven: misschien mocht je je diploma behalen. Of kreeg je verkering. Of ging deze verkering juist uit. Lukte het nog niet om werk te vinden. Positieve en negatieve herinneringen. Hoogtepunten en dieptepunten. Maar ongetwijfeld heb je je plannen al gemaakt voor het komende jaar. Een aantal data hebben we al in onze agenda opgeschreven. ‘Deo Volente’ zeggen we er natuurlijk bij; D.V. afgekort. Een Latijnse uitdrukking, die ‘zo de Heere wil’ betekent. Afgeleid uit de brief van Jakobus, waar staat: ‘Indien de Heere wil, en wij leven zullen’ (Jak. 4:15). Ik hoop dat dat ook een werkelijkheid voor je is. Niemand kan zeker zijn van de dag van morgen. Een christen beseft zijn afhankelijkheid en kwetsbaarheid. Er kan zomaar iets gebeuren waardoor je plannen in duigen vallen. Dat besef is soms weg. We kunnen heel wat bereiken. Ik hoor het me wel eens zeggen ‘Ik doe dit’ en ‘Ik zal dat’. Maar tot je schande moet je het zeggen: Wat heb ik het verkeerd gezegd! Biddende afhankelijkheid heb je nodig.
Onzeker is wat dit pas begonnen jaar je zal brengen. Wij kunnen niet in de toekomst kijken. Maar gelukkig: de Heere regeert. Heerlijk, als je mag weten: Mij geleidt des Heeren hand. Dan gaat het altijd goed.

Gerbrand de Jong

Bijbelstudie
‘Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw van de Almachtige’, Psalm 91:1

Ik zeg niets nieuws als ik jullie vertel dat je een schuilplaats nodig hebt in tijden van gevaar. Zo vluchtte men tijdens de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog de schuilkelders in. Ook kan ik mij nog herinneren dat velen in de jaren tachtig van de vorige eeuw tijdens de Koude oorlog privé een schuilkelder in de tuin lieten aanleggen die bestand zou moeten zijn tegen een mogelijke aanval met atoomwapens. Gelukkig hebben we zulke schuilplaatsen nog niet nodig gehad, maar een andere schuilplaats wel! Ik wil jullie wijzen op een schuilplaats die je niet kunt missen. We zijn immers elk ogenblik in gevaar, leert de Bijbel ons. Ons leven is onzeker en niemand kan je garanderen of je de volgende jaarwisseling nog weer mee zult maken. Psalm 90 is daar heel duidelijk in, wij zijn als het gras, ’s morgens bloeit het en ’s avonds wordt het afgesneden. Gods toorn rust op ons leven en dat door eigen schuld. Maar de Heere spreekt van een schuilplaats. De schuilplaats van de Allerhoogste. Weet je waar je die schuilplaats kunt vinden? In de wonden van de Heere Jezus Christus, achter Zijn bloed, daar moet je schuilen. Alleen waar dat bloed aan de deurpost van je hart gestreken is, daar gaat de verderfengel voorbij. God heeft gezorgd in Zijn onbegrijpelijke liefde voor een afdoende en betrouwbare schuilplaats. Je kunt daar het nieuwe jaar mee in, ja, je kunt ermee leven en sterven. Je kunt je daar gerust ook neerzetten. Als je daar mag schuilen, ben je volledig veilig. De Allerhoogste zal je bewaren. Lees Psalm 91 maar verder en het wordt je duidelijk. De dichter zegt er nog speciaal bij: ‘Die zal vernachten in de schaduw van de Almachtige.’ Nu, vooral ’s nachts heb je veiligheid nodig. Want vooral ’s nachts loert het gevaar. Je gaat alleen slapen, als je veilig bent en de deur goed op slot zit, dan kun je rustig gaan slapen. Nu, je kunt uiteindelijk alleen maar rustig vanavond gaan slapen als je geborgen mag zijn in Christus. Dan geldt: Ik lag en sliep gerust van ’s HEEREN trouw bewust. Ben je wel eens zo naar bed gegaan? En ben je wel eens wakker geworden met de woorden in je hart: Tot ik verkwikt ontwaakte, want God was aan mijn zij, Hij ondersteunde mij in ’t leed dat mij genaakte. Dit wil ik je toewensen, de nabijheid van de Heere in het nieuwe jaar, overdag, ’s nachts en overal en altijd!

Vragen staat vrij
Dominee, wat betekent het als men zegt dat de Heere Jezus ook in je hart moet geboren worden?

Van Luther is bekend dat hij eens gezegd heeft dat wanneer de Heere Jezus duizendmaal geboren zou zijn in Bethlehem en niet in je hart, dat je dan nog verloren zou zijn. Wat bedoelde hij daarmee? Als wij de Schrift lezen, dan hebben we nodig, dat we ook leren verstaan wát we lezen. Het was Filippus die aan de moorman vroeg: ‘Verstaat gij ook hetgeen gij leest?’ Dit is meer dan alleen een verstandelijk begrijpen van een stuk tekst. Natuurlijk gaat het daar niet buiten om. De Heere schakelt je verstand niet uit, maar Hij verlicht het wel door de Heilige Geest. En wanneer wordt Christus nu geboren in je hart? Als je de heilsfeiten gaat zien met toepassing op jezelf. Wij hoeven daarvoor geen pelgrimstocht naar Bethlehem te maken, want de Heere spreekt tot ons door Zijn Woord. God opent mijn hart voor het Woord. De realiteit van Bethlehem is op zo’n moment als aanwezig. Je raakt daarbij met hart en ziel betrokken. Het Woord is vlees geworden, en dat voor mij! Je wordt net zo blij als de herders! Diezelfde Luther vertelt ons ook dat de duivel met kerst naar de kerk ging en tot zijn verbazing daar helemaal geen blijdschap aantrof, terwijl de engel zeide: ‘Ziet, ik verkondig u grote blijdschap!’ Hoe komt dat? Nu, dat komt omdat wij het kerstverhaal dan misschien nog wel eerbiedig aanhoren, maar het daarbij vaak laten. Nu, zo is het niet als Christus in ons hart wordt geboren. In de armoedige tekenen van kribbe en doeken zie ik als het ware de contouren getekend van het naderende kruis. Christus kwam, om in mijn plaats te staan. Dit wordt enerzijds de pijn van mijn hart. Blijkbaar is mijn zonde en schuld zo ernstig dat niet minder dan het bloed van Christus nodig was tot reiniging, anderzijds is er blijdschap en stille verwondering dat de Heere naar ons omziet in grondeloze barmhartigheid. Het geloof is niet meer dan een amen zeggen op het Woord Gods, maar wel een amen vanuit de grond van mijn hart!

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 januari 2007

Kerkblad | 12 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 januari 2007

Kerkblad | 12 Pagina's