Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelstudie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelstudie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zegt Ik u: Tenzij dat iemand wederomgeboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien', Johannes 3:3

Nicodemus had zich er met hart en ziel op toegelegd, om zijn leerlingen op te leiden tot goede orthodoxe farizeeën. Mannen die door hun vroomheid indruk zouden maken bij het volk. De middelen waarmee hij dat wilde bereiken waren volgens hem: ijverige thorastudie en een onberispelijk leven naar de wet van Mozes. Volgens Nicodemus zou het dan vast goed komen, maar wedergeboorte, nee daar had de beste man nog nooit aan gedacht. Wat moet dat zijn? Weet jij het wel? Let goed op, het is absoluut noodzakelijk dat je wedergeboren bent om het Koninkrijk Gods te kunnen ingaan. Wat is dat dan? Nu, de Heere Jezus legt het ook uit. Want zegt de Heere Jezus in vers 5: 'Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan het Koninkrijk Gods niet ingaan.' Wedergeboren worden betekent dus hetzelfde als geboren worden uit water en Geest. Hier sluit de Heere Jezus aan bij het onderwijs van Johannes de Doper. Johannes doopte met water aan de Jordaan de doop der bekering, maar het bijzondere was: Johannes doopte niet alleen heidenen, maar ook joden, zelfs farizeeën! Dus ook farizeeën moeten blijkbaar gereinigd worden, niet alleen onreine heidenen maar ook zij!

Dus Nicodemus, die keurig nette leerlingen die bij jou in opleiding zijn, zijn van huis uit geen haar beter dan welke heiden ook. En dan kun je wel duizend keer denken en zeggen dat je een zoon van Abraham bent, maar is dat geestelijk gezien ook zo? Johannes doopte met water, maar hij heeft gezegd: 'Die na mij komt, is sterker dan ik. Die zal u met de Heilige Geest en met vuur dopen!' Christus heeft ons de levendmakende Geest verworven. Hij geeft nieuw leven aan ons hart door de Heilige Geest. Waar het water ons wijst op de reiniging van zonde en schuld, daar is de Heilige Geest nodig om ons te vernieuwen. Dit gebeurt in de wedergeboorte. Omdat je kind van je ouders bent en daarmee kind van Adam, ben je vlees. De Heere Jezus zegt in vers 6: 'Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees.' Verder kom je nooit op die manier. Maar als de Heilige Geest ook in jouw hart gaat werken, dan geldt ook van jou: 'Hetgeen uit de Geest geboren is, dat is geest.' Ben jij al wedergeboren? De volgende keer hopen we verder te gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 februari 2007

Kerkblad | 12 Pagina's

Bijbelstudie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 februari 2007

Kerkblad | 12 Pagina's