Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Dordtse Leergels (11)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Dordtse Leergels (11)

HOOFDSTUK 1. Artikel 4

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de Goddelijke verkiezing en verwerping
Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Johannes 3:36, Markus 16:16).

De opstanding
De oude Simeon in de tempel stond daar met het Kind in zijn armen en sprak een aangrijpend woord uit. Een woord, dat de eeuwen door wel de waarheid bleek te zijn. De geboren Zaligmaker is gezet tot een val en opstanding veler in Israël en tot een teken dat wedersproken zal worden. Hoe duidelijk kwam dit tijdens Zijn omwandeling openbaar. Een schare hoorders bleef in ongeloof voortleven. Hoe was en is de mens, ook alle kerkgangers, verantwoordelijk voor het ongeloof. Dat was, is en blijft schuld. Daarom hebben we onszelf telkens te onderzoeken hoe wij zitten onder de prediking van vrije genade. Voor velen is de aangewezen en aangeprezen Zaligmaker als een steen des aanstoots en een rots der ergernis.

Er is, Gode zij dank, ook een andere kant. Ook dat profeteerde Simeon. De Heere Jezus Christus is ook gezet tot een opstanding. En daarin komt de goedertierenheid van een Drie-enig God heerlijk openbaar. Het aanbiddenswaardige wonder van Gods genade. Hier wordt, zonder dat deze woorden gebruikt worden, het leerstuk van verkiezing en verwerping reeds beleden. Wel is het zo, dat de Dordtse Leerregels hier later uitgebreid op terugkomen. Zeer duidelijk is echter, dat geen mens te verontschuldigen is. Wie niet gelooft, heeft namelijk geen verontschuldiging. En het wonder is, dat de Heere komt met de prediking van Wet en Evangelie en dat Hij ongelovige mensen anders leert. Door Woord en Geest leren zij, dat naar recht de toorn Gods op de mens rust. Zonder dit nader hier uit te werken wordt de levensvraag geboren of er nog een middel is om de welverdiende straf te ontgaan. Dan is het niet meer zoals voor die tijd, dat er op vele manieren verontschuldigingen zijn, maar dan wordt het een buigen onder het oordeel Gods en leert een zondig mens vragen naar die God, Die in en door de prediking spreekt en ook de weg ter ontkoming aanwijst. Dan wordt ook de Heere Jezus Christus een verloren mensenkind dierbaar. Dit omdat de Heilige Geest in het hart werkt. Die zondaar komt tot een aannemen.

Aannemen
De ene mens zit onder de prediking en blijft wie hij of zij is en neemt Gods Woord niet aan. Die blijft in ongeloof voortgaan en dat betekent dat de toorn Gods ook blijft. Er zijn er ook, die zich onder de prediking bevinden en het Woord Gods aannemen.
Dan wordt er in dit artikel wel aan toegevoegd, dat dit een aannemen van het geloof is. Dat geloven is een grote zegen als we zien op de heerlijke vrucht. Dat aannemen is een heerlijke geloofsdaad, die voortkomt uit het waarachtig en levend geloof. Dat is de grote zegen, die de Heere in Zijn huis wil schenken en ook in onze tijd nog schenkt. De Heere gebruikt daarvoor altijd de verkondiging van het Evangelie. Dan wordt er ten opzichte van vroeger tijden een andere kerkgang gemaakt. We zien dit wonder bijvoorbeeld bij Lydia gebeuren. Op de plaats van het gebed opent de Heere haar hart. En zij nam acht op de prediking, op het Woord Gods, dat door Paulus gesproken werd. Het is dan een amen zeggen vanuit het hart op het gepredikte Woord. Niet een instemmend luisteren, maar als een verloren zondaar zichzelf kwijtraken en uitgedreven worden naar de inhoud van de verkondiging, de Heere Jezus Christus. Dat wordt hier dat waarachtig en levend geloof genoemd.

Dit aannemen van het Woord Gods is geen daad van de mens. Juist door de Heilige Geest wordt onder en door het Woord geleerd, dat een mens niet kan geloven en dus zichzelf nooit kan helpen. Ook die onmacht wordt aangenomen en trouwens als een schuldige onmacht geleerd. Maar hoe wonderlijk zijn zo de werken Gods, want wat bij de mens onmogelijk is, is mogelijk bij de Heere en wordt ook werkelijkheid. Het Woord aannemen. Buigen onder de openbaring Gods. Zo verliest de mens alles wat hij meende te bezitten en sterft aan zichzelf. Zo wordt hij een arm en vloekwaardig zondaar, die dus amen zegt op het Woord, ook als dat Woord hem totaal veroordeelt. Dat is echter niet het enige wat gebeurt. Want als een mens Gods Woord voor waarachtig houdt, gaat die mens ook uit naar de Waarachtige, de Heere Jezus Christus. Hij gaat geloven, dat Hij alleen de Weg, de Waarheid en het Leven is. Zo heeft een verloren zondaar geloofsogen gekregen om de rijkdommen te zien, die zijn in de Zaligmaker.

Omhelzen
Dit is het heerlijke Godswonder, dat openbaar komt in het leven van een dode in zichzelf. Het kenmerk van het ware geloof is, dat het een mens brengt bij de Christus der Schriften en deze enige Zaligmaker Jezus doet omhelzen. Vaak wordt dit als een daad van de mens gezien en tot deze daad ook opgeroepen. Op vele plaatsen en verschillende manieren worden mensen opgeroepen Jezus aan te nemen. Het aannemen is dan de enige vereiste om zalig te worden. Dit is dan niet het aannemen waarbij wij in het voorgaande hebben stilgestaan, want dat wordt zo gemakkelijk overgeslagen en als niet terzake doende afgewezen. Er is geen buigen onder het Woord Gods, dat ons ook de heiligheid en rechtvaardigheid Gods voor ogen stelt. Zo kan de mens, die dus in die overtuiging niet dood is in zonden en misdaden, nog iets zaligmakend doen. Dan komt meestal de menselijke geloofsbeslissing in het middelpunt te staan en ten diepste wordt de Heere van Zijn eer beroofd. Niet dat de mens niet verantwoordelijk zou zijn voor het ongeloof en het afwijzen van Gods Woord en de daarin voorgestelde Zaligmaker. Geen mens zal ooit te verontschuldigen zijn. Hier wordt beleden, dat het geloof een gave is en dat geloof, door de Heilige Geest geschonken, drijft uit naar de Zaligmaker. Die Geest brengt bij Jezus en door het geloof wordt Hij omhelsd. De eerste daad van het geloof is dus niet, dat men kan zeggen uitverkoren te zijn. Het geloof omhelst de Zaligmaker Jezus, want Hij alleen is Verlosser en kan zalig maken. Een teer en aangrijpend gebeuren. De Zaligmaker Jezus en een verloren zondaar worden één. Ingeënt door geloof in de ware Wijnstok, de Heere Jezus Christus. Een heilsgeheim dat we als volgt willen omschrijven. Een verloren mens door de Heilige Geest gebracht bij de Zaligmaker, Die een arme zondaar grijpt en die verloren zondaar, door Christus gegrepen zijnde, grijpt Hem. En die zondaar is verlost.

De vrucht
Een bedelaarsarm wordt om de Zaligmaker gelegd en de lege hand van die bedelaar wordt met rijke goederen gevuld. Hij of zij wordt verlost van de toorn Gods en van het verderf en met het eeuwige leven begiftigd. Dat dit werkelijkheid kan worden vindt zijn oorzaak in het werk van de omhelsde Zaligmaker. Hij werd op aarde veroordeeld, want Hij werd daar beladen met de zonde en de schuld. Hij kwam daar onder de rechtvaardigende toorn van de Vader, die ontbrand is door de opstand van de mens tegen zijn Schepper en het dagelijks uitleven van die opstand in de ontelbare zonden. Hij ging in de helse verschrikking en werd verlaten door Zijn hemelse Vader, zodat er een klacht op de kruisheuvel werd gehoord, die zeer en onbegrijpelijk aangrijpend was. Hij heeft ook uitgeroepen, hangend aan het vloekhout, dat het volbracht is. En dat volbrachte werk brengt Hij bij die mens, die tot Hem de toevlucht neemt, heerlijke vruchten. Bevrijding van de toorn, vrijspraak uit het oordeel en geen helse verschrikking, maar een volzalige hemel. Want Gods Kerk mag reeds zingen op aarde: ‘Wij dan, gerechtvaardigd zijnde door het geloof, hebben vrede met God.’ En: ‘Die in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven.’ Zo zal Gods Kerk eeuwig mogen zingen van Zijn goedertierenheden. Daarop zag en ziet ook dit artikel, dat door onze vaderen is beleden. Nooit is er enige verdienste van de mens. Er staat hier met nadruk het woordje ’begiftigd’. Met het eeuwige leven begiftigd. De roem is namelijk voor al Gods kinderen: ‘Niets uit ons, maar alles uit Hem.’ Zo zien we hier de heerlijke, bijbelse boodschap van de reformatie oplichten: ‘Genade alleen!’ En die boodschap te mogen verstaan is tot zaligheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 oktober 2007

Kerkblad | 12 Pagina's

De Dordtse Leergels (11)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 oktober 2007

Kerkblad | 12 Pagina's