Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voorbede voor onbekeerden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voorbede voor onbekeerden

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heere, laat hem ook nog dit jaar.
Lukas 13:8b

De Heere Jezus spreekt een gelijkenis uit. Een man had een vijgenboom geplant in zijn wijngaard. Maar het blijkt een onvruchtbare boom te zijn. De eigenaar zoekt nu al drie jaar vruchten en vindt ze niet. Uitleggers verschillen van mening over de uitleg van deze drie jaren. Wijzen die drie jaren heen naar de periode voor de ballingschap, erna of vanaf de komst van Christus? Of moeten we hier meer denken aan de drie jaren van de omwandeling van de Heere op aarde? Hoe het ook zij, dit mag gezegd worden: de Heere heeft veel werk aan Zijn volk gedaan, maar het is veelal onvruchtbaar gebleken. Kan dit beeld nu ook niet worden toegepast op velen van ons? Wat heeft de Heere veel werk aan ons besteed in het achterliggende jaar. Maar wat is de vrucht? Velen bleven onbekeerlijk en ongelovig. En ook Gods kinderen hebben reden om zichzelf aan te klagen voor veel onvruchtbaarheid.

Geliefde lezer, het kan zijn dat ook u nog altijd zo’n onvruchtbare vijgenboom bent. Bedenk dan eens dat er geen redenen zijn waarom God u bij de ingang van dit nieuwe jaar zou moeten sparen. En dat er in plaats daarvan vele redenen zijn waarom de Heere de onvruchtbare vijgenboom van uw leven zou moeten uithouwen. U bent goed uit Zijn handen voortgekomen, maar u hebt Hem in opstand verlaten. U mist uw doel en brengt geen Gode welbehagelijke vrucht voort. Uw onvruchtbaarheid is niet te wijten aan de grond. Deze vijgenboom stond in goede grond. En ook u verkeert nog door Gods genade onder de zuivere bediening van Zijn Woord, dat een kracht Gods is tot zaligheid. Wat wordt er een werk aan uw ziel ten koste gelegd. Waarom zou de Heere u niet wegnemen als uw leven steeds onvruchtbaar is gebleven voor Hem? Dan zult u Hem niet langer meer vermoeien met uw zonde en dan zult u het bloed van Christus niet langer onrein achten. Bovendien heeft de Heere u reeds genoeg tijd gegeven voor bekering. De waarschuwingen en de nodigingen hebben niet ontbroken. Maar als het allemaal niet heeft geholpen, waarom zou de Heere uw vijgenboom nog langer laten staan? Als al Gods werk aan uw ziel geen goede uitwerking heeft gehad, dan heeft het een kwade uitwerking gehad. Want als het Woord voor u geen reuke des levens ten leven was, dan is het een reuke des doods ten dode geweest. En als uw leden geen wapenen der gerechtigheid waren, dan zijn het wapenen der ongerechtigheid gebleven. Zou God uw beledigingen dan nog langer moeten verdragen? Nee, het zou rechtvaardig en begrijpelijk zijn als de Heere zou zeggen: Houw hem uit! Of alls Hij uw adem zou inhouden, uw lichaam begraven en uw ziel in de hel zou werpen.

En wat horen we nu in onze tekst? Onuitsprekelijke lankmoedigheid. Taai geduld. Onbegrijpelijke genade. We horen van een pleitende wijngaardenier die zegt: Laat hem ook nog dit jaar staan. Och, daar mogen we toch iets in zien van het werk van Christus. Ja, ook van Zijn voorbidding. Het is omwille van Hem dat u nog gespaard bent gebleven. Dat onvruchtbare vijgenbomen dit nieuwe jaar weer mochten ingaan. Dat er nieuw werk van God aan uw zielen wordt besteed. Dat opnieuw de roep van het Evangelie weerklinkt: Laat u met God verzoenen! Dat Christus opnieuw door Zijn Woord op uw harten aandringt: Mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart. Nieuwe genadetijd. Wat een wonder. Nog niet weggeworpen in het eeuwig verderf. Maar laat deze vijgenboom ook nog dit jaar blijven staan. Geliefden, u mocht het eens door dat dierbare werk van Gods Geest verstaan en door de knieën gaan! En met belijdenis van uw zonden en goddeloze onvruchtbaarheid vluchten tot Christus! Voor het behoud van uw ziel en vrucht voor Hem. Want ik weet niet hoe lang de Heere uw levensboom nog zal laten staan. De gelijkenis vermeldt niet hoe het met de vijgenboom is afgelopen. Maar er komt een moment dat onze bomen geveld worden. Dan is ook uw lot voor eeuwig beslist.

O hoe groot, wanneer een verloren mens door het werk van deze Wijngaardenier wordt wedergeboren tot een levende hoop. Dan komt er aanvankelijk de bloesem, de tekenen van hoop. Dat belooft veel. Maar God doet de bloesem afvallen. Dan haalt de Heere alle grond uit mijn veranderingen, ernst, gebedsworstelingen, uitreddingen en wat er ook maar zijn kan. Dan gaat de bloesem eraf om plaats te maken voor de vrucht. Namelijk die ene vrucht van de gerechtigheid van Christus alleen! Dan ga ik sterven aan mezelf opdat Christus, en Hij alleen, in mij gestalte zou krijgen. Dan is uit mij geen vrucht meer in der eeuwigheid. Maar dan wordt mijn vrucht uit Hem gevonden. Zijn verzoenend sterven wordt het rustpunt van mijn hart. O, dan zal de hemelse Landman mijn boom reinigen/snoeien, opdat ik meer vrucht zal dragen. Dat doet wel pijn voor mijn vlees, maar het is profijtelijk voor het geestelijke leven. En straks zal God zulke vijgenbomen overplanten in Zijn hemelse wijngaard om Zich voor eeuwig te verlustigen in Zijn Eigen vruchtbaarmakend werk. De Heere geve u en mij een vruchtbaar 2008.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 januari 2008

Kerkblad | 12 Pagina's

Voorbede voor onbekeerden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 januari 2008

Kerkblad | 12 Pagina's