Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eén algemene ware religie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eén algemene ware religie

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een van de ergernissen die de moderne mens heeft ten opzichte van het christendom is het exclusieve karakter daarvan. Men wil ons nog wel dulden als we principieel naast anderen gaan staan, maar de Bijbel is exclusief, dat wil zeggen: uit-sluitend. De Bijbel spreekt over De Waarheid, De Weg, Het Leven. Paulus schrijft dat er geen ander Evangelie is en dat vervloekt is wie wel een ander Evangelie predikt. Ik denk dat we bijbels gesproken dat moeten onderstrepen, ook al wordt dat aangevallen door de moderne mens.

Gelijkheid
Ook de moderne staatkunde gaat uit van gelijkheid van religies; alle religies mogen bestaan en naast elkaar geduld worden; daarom moeten ook alle religies zwijgen in zaken van staat en maatschappij, want ze mogen hun eigen principiële visie hebben, maar ze mogen die niet opleggen aan anderen. Dat brengt de democratie in gevaar; je mag Gods Woord niet prediken als enige norm voor de ganse maatschappij en voor alle mensen. Dat is intolerant, dat is mensen niet in hun waarde laten. Nochtans geldt voor een echte christen dat hij maar één zaak heeft, namelijk: ‘zo zegt de Heere’. Dan gaat het niet om compromissen en aanpassing, wat krampachtigheid en onwaarachtigheid meebrengt, en ook loochening van het bijbelse uitgangspunt.

Rome
Het is merkwaardig dat de Roomse Kerk wel eens heel vreemde gangen gaat. Ik denk aan de vorige aartsbisschop Simonis van Utrecht en ook aan bisschop Muskens. De laatste leert dat de hel leeg is en de eerste zegt dat vrome moslims toch wel zalig kunnen worden. De door vele protestanten hoog verheven priester en professor Antoine Bodar stelt dat ook vrome hindoes zalig kunnen worden. Een christelijke partij in onze staat omhelst ook leden van andere religies. En anderen in een andere partij menen weer dat ook rooms-katholieken lid kunnen zijn. We zien daar een samensmeltingsgedachte. De rooms-katholieke kerk heeft altijd in de wereldgeschiedenis flexibiliteit getoond in aanpassing: de heidense moedergodin is overgenomen en ‘gekerstend’ door de mariologie, de Griekse helden zijn overgenomen door de heiligen, de zichtbare beelden zijn overgenomen door de beelden in de kerken; nu worden andere religies ingekaderd binnen de piketpaaltjes van de rooms-katholieke kerk. Dat is wezenlijk antichristelijk, immers, dat loochent de noodzaak van de kennis van de Borg en Middelaar en Zijn werk. Dat zet een streep door het wezenlijke van de bijbelse boodschap. Dan beroept men zich op Geesteswerking, buiten de kennis van Christus om. Dat is levensbedreigend voor waar christelijk geloof en dat is mensen bedriegen op weg naar de eeuwigheid.

Bodar
We moeten ernstig waarschuwen tegen deze dwalingen van ruimdenkende mensen en ambtsdragers. Het lijkt mooi, maar is bedrieglijk. Protestanten zijn geneigd welwillend te luisteren naar een priester als Bodar, die dan wel eens mooie dingen kan zeggen, maar in feite ten volle rooms-katholiek is en blijft, ondanks zijn schijnbaar ruime opvattingen. Daarbij ben ik ook geen enthousiast gebruiker van het woord abrahamitische religies. Men bedoelt daarmee het christendom, het jodendom en de islam. Alle drie stammen dan af van Abraham, zo heet het. Jodendom en islam beroepen zich op Izaäk en Ismaël, en het christendom is geënt op het jodendom, zo heet het dan. Alle drie religies zijn ‘boekreligies’, ze beroepen zich op een heilig boek dat hun norm is. Alle drie zijn monotheïstisch, zo heet het dan. Ze kennen allen God, alleen sommigen noemen Hem Allah. In Maleisië is in december rumoer ontstaan omdat de naam Allah alleen gebruikt mag worden door moslims; ik zou in deze Westerse wereld ook niet anders willen, alleen al voor de duidelijkheid, wat taalkundigen daar dan ook van zeggen. Laten we wel bedenken dat er grote verschillen liggen; we kunnen Bijbel en Koran niet op één lijn plaatsen; de ontstaansgeschiedenis laat dat ook wel zien. En ten aanzien van het jodendom ligt er een wezenlijk verschil in de visie op het Oude Testament, alhoewel de moderne wetenschap en uitleg heel ver gaan in het inspelen op de joodse visie.

Masters
Men zou in de kerken eens meer moeten luisteren naar Peter Masters en zijn boek Een Boek als geen ander. Dat is exclusief, bijbels en christelijk denken en geeft lijnen voor echte exegese. Daarbij is een heel groot verschil in gedachte over Hem, Die we God noemen. Allah is heer en meester, hij is niet de Drie-enige en ook het jodendom gelooft niet in de Drie-enige God, noch in de Christus van het Nieuwe Testament. Wij geloven en belijden dat de Messias de Christus is. Dat is geen woord- en taalspelletje, maar wezenlijk. Deze religies kunnen en mogen niet verbroederen door versluierend taalgebruik en wetenschappelijke argumenten. Het gaat ook niet aan om, zoals een predikant uit onze gezindte voorstelde, een pact met de islamieten te sluiten in onze maatschappij, tegen het atheïstisch geweld dat aanstormt tegen religie. Hoe wezenlijk anders de islam is, blijkt ook wel uit de Oosterse samenleving waar bekering tot het christendom als belediging van Allah wordt gezien en soms zelfs met de doodstraf bedreigd wordt. In islamitische landen is geen vrijheid van godsdienst en daar is geen democratie die alle religies gelijk behandelt.

Azië
Denk aan het Midden-Oosten, maar ook aan de Aziatische Sovjetrepublieken die alle zelfstandig zijn geworden en fundamentalistisch de islam propageren en christelijke zending en activiteiten boycotten en dan druk ik me zeer zacht uit. Ze zijn streng islamitisch, antidemocratisch (niet dat ik daarmee zeg dat democratie alles is) en tegen elke vorm van gelijkberechtiging of gelijke behandeling. De zendingsgenootschappen die daar werken, weten er ook alles van. We leerden vroeger dat de Mohammedanen verslagen werden in de omgeving van Poitiers en bij Wenen. Thans zien we de steeds verdergaande islamisering van Europa, met medewerking van Europa en de Europese staten, die benadrukken dat de islam ongevaarlijk is. Ook benadrukt de EU de wortels van Europa en dan wordt ten onrechte het joods-christelijke verbonden met de islam. Ik acht dat een grove miskenning. Vanuit de tijd der reformatie geldt de uitspraak ‘liever Turks dan paaps’, maar ik neem dat niet over, want of ik ter linker- of ter rechterzijde in de sloot zit, in beide gevallen ben ik van de weg; dat geldt ook in overdrachtelijke zin. Daarbij geldt per slot van rekening dat Rome in feite altijd zichzelf blijft en binnenhaalt wat ze binnen haar poorten kan krijgen.

Ingeschapen
Religie zit in de mens. De mens is geschapen met een aanleg naar God toe; we spreken van een ingeboren of liever een ingeschapen Godskennis. Dat geldt alle volken, van welke cultuur dan ook. Overigens is het wel een teken der tijden dat vooral in de Westerse wereld en waar het Westen zijn invloed heeft, het onverschillig atheïsme haar grote invloed heeft. Het vijandig humanisme leert dat zonder steun aan haar ‘religie’ van het geloof in de mens, we aan ‘de goden zijn overgeleverd’. Dat is ook fanatisme en exclusiviteit ten top vanuit een antireligie-houding. Daarbij is het toch wel een toppunt dat een zekere dominee K. Hendrikse zichzelf aankondigt als atheïst en zo toch gelovige en zelfs predikant kan zijn in een kerk die zich protestants noemt. Er worden geen tuchtmaatregelen genomen, want daartoe moeten de formele en kerkordelijke wegen bewandeld worden; deze gang van zaken is een kerkelijke dwaling, die de kerken dreigt te verlammen in hun profetisch, belijdend spreken en in hun tuchtuitoefening. Kerkordelijke pijplijnen die verstoppen waar synodes en moderamina zouden moeten spreken!

Diskrediet
Zo zijn we langzamerhand in een multireligieuze samenleving terechtgekomen, waarin deze religie geldt: in alle religies is waarheid te vinden; bundel deze waarheden en we krijgen de ware religie, respecteer elkaars eigenheid en accepteer alzo elkaar. Daarbij blijkt de praktijk dat hoe verder men van een religie afstaat, des te meer verdraagzaamheid en respect men voor die religie toont. Duidelijk is dat degenen die streven naar één religie, het in de praktijk met de waarheid niet zo nauw nemen en veel water bij de wijn doen. Dat geldt ten aanzien van oecumene. De waarheid is in diskrediet, ondergeschikt; de leer doen we af als star dogma en het ‘alzo zegt de Heere’ wijst op autoritair denken en handelen. Deze gedachte is wel zeer antipaulinisch, om het zo eens uit te drukken! Het is antibijbels. We hebben ons te houden aan Gods wet; wat zegt de wet? ‘Eert geen uitlands god, wacht u voor uw zielen …’ Ik denk ook aan het rijmpje ‘Dient enen God en anders geen’. Dat geldt vorstenhuis, kabinet, kamers, volk, gezinnen, ieder mens! Dat kan voor praktisch handelen, van bijvoorbeeld de overheid, problemen opleveren. Maar hoe we het ook keren of wenden, de ware religie is exclusief; laat dat het uitgangspunt zijn; concrete problemen veranderen dat niet.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 januari 2008

Kerkblad | 12 Pagina's

Eén algemene ware religie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 januari 2008

Kerkblad | 12 Pagina's