Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bij God een naam hebben

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bij God een naam hebben

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En er was een zeker bedelaar …
Lukas 16:20

Tegenover de rijke man tekent de Heere Jezus ons een arme man, een bedelaar. ‘En er was een zeker bedelaar, met name Lazarus, welke lag voor zijn poort vol zweren.’ Elke dag werd deze arme man door enkele vrienden neergelegd bij de poort van de rijke man, om nog iets te ontvangen van hem en zijn vele gasten. Lopen kon hij kennelijk niet. Daarvoor was hij te ziek. Hij zat onder de zweren.

Wat een contrast met het purper en het fijn lijnwaad van de rijke man. Ongetwijfeld zal hij niet meer dan wat lompen om hebben gehad: beeld van volslagen armoede. Eten kreeg hij niet genoeg. Hij ‘begeerde verzadigd te worden van de kruimkens, die van de tafel van de rijke vielen’. Juist dat woord ‘begeren’ wekt de indruk dat hij ernaar verlangde, maar het niet kreeg. Misschien dat de straathonden hem te snel af waren. Nee, hij verlangde geen bord met eten, maar slechts de kruimkens. Waarschijnlijk moeten we daarbij denken aan de stukken brood, die de rijke man en zijn gasten gebruikten om hun vette vingers aan af te vegen om ze daarna van de tafel te gooien. Misschien verging het hem als de verloren zoon, ‘die zijn buik begeerde te vullen met varkensvoer, maar niemand gaf hem dien’. De rijke man bekommerde zich in het geheel niet om de arme man aan zijn poort.

En of dat nog niet genoeg was, kwamen de honden en lekten zijn zweren. Wat een vernedering en wat een kwelling moet dat voor deze bedelaar geweest zijn. Deze onreine dieren likten de pus van zijn zweren af. Hij had geen kracht om deze honden van zijn lijf te houden.

Wat een tegenstelling. De rijke man in purper, als een vorst gekleed, met zijn overdadige maaltijden en de arme Lazarus, ziek, hongerig, in lompen gehuld, afgedankt, niet gezien door de rijke. Is het niet om medelijden mee te hebben? Laten we nu echter niet te snel onze verontwaardiging lucht geven, want deze gelijkenis is ook voor ons een spiegel.

Er is echter nog een tegenstelling in deze tekening van het leven van deze twee mensen. Het komt alleen in deze gelijkenis voor. De bedelaar heeft een naam van de Heere gekregen. Lazarus. Omdat dat heel ongewoon is, is dat heel bijzonder. De rijke man is naamloos, dat is slechts ‘een mens’. Eén van de velen. De arme man wordt met name genoemd. De Heere weet wie hij is. Hij gaat niet op in de massa. Hij wordt door de Heere niet vergeten. Dat zegt ook zijn naam. Lazarus, dat is: God heeft geholpen. Dan denk ik aan Psalm 146:5.

’t Is de HEER’, die ’t recht der armen,
Der verdrukten gelden doet;
Die, uit liefderijk erbarmen,
Hongerigen mild’lijk voedt;
Die gevang’nen vrijheid schenkt,
En aan hun ellende denkt.

God heeft geholpen. Dat wil zeggen dat Lazarus in al zijn grote ellende op God vertrouwde. Dat is zo’n groot wonder. Is het niet veeleer onze natuur, om in moeilijkheden tegen God de Heere op te staan? Ook armoede en narigheid brengen ons niet dichter bij de Heere. Net zomin als rijkdom en voorspoed. En het is ook niet vanzelfsprekend, dat dit met het ouder worden wel komen zal. Het is genade en vrucht van het werk van Christus door de Heilige Geest, wanneer we op God vertrouwen. Heeft u dat geleerd in uw leven? Christus Jezus kwam in onze diepe ellende en verlorenheid vanuit de heerlijkheid, die Hij had eer de wereld was. Hij was zo rijk, maar werd arm, omdat Hij bewogen was met verloren mensen, met zondaren. Weet u, dat u zo’n mens bent? Jezus ziet zo’n mens, een arme Lazarus, zoals Hij Levi in het tolhuis zag, zoals Hij Zacheüs zag, die in de boom geklommen was.

De Heere keek niet langs de wereld verloren in schuld heen. Christus is er ook voor u, om u te redden uit uw ellende, om u te verlossen van uw zonden. Hoe uw leven ook is geweest tot nu toe, kom en kniel eerbiedig voor Hem neer en Hij zal in gunst en in vergevende liefde u oprapen uit het slijk. Hij neemt het verlorene op Zijn armen, armen van eeuwige liefde om het te reinigen in Zijn bloed. Hij schenkt dan hoop en verwachting op de Heere. En dan kan het zijn, dat we door andere mensen worden afgeschreven, zoals de arme Lazarus, maar de Heere schrijft ons niet af. Wanneer dat vertrouwen op de Heere geboren wordt in uw hart, zal dat uw leven fundament geven. Rijk of arm, maar gelukkig in de Heere. Het goede deel wacht nog.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 2008

Kerkblad | 12 Pagina's

Bij God een naam hebben

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 2008

Kerkblad | 12 Pagina's