Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Crisis?
Als het woord ‘crisis’ valt, denkt iedereen natuurlijk gelijk aan de kredietcrisis. Banken houden de hand op de knip, de huizenmarkt stagneert en er worden veel minder auto’s verkocht. De overheid neemt maatregelen, ze stellen zich garant voor banken, arbeidstijdverkorting kan worden aangevraagd, enz. Maar toch lees je in de krant dat er nog nooit op de zaterdag voor vijf december zoveel transacties hebben plaatsgevonden als dit jaar! Blijkbaar hebben we dus over het algemeen nog genoeg te besteden. Anderzijds merken we wel dat er maar even iets hoeft te gebeuren en het is gebeurd met onze welvaart. Maar er is geen sprake van een crisis, maar van crises! We zijn inmiddels zover dat ook grote politieke partijen hun zorg uitspreken over het seksuele gedrag van jongeren. Er is sprake van een crisis wat betreft de moraal. Maar er is ook sprake van een geestelijke crisis! Op de synode werd de stad Deventer genoemd, een stad waar het Evangelie bijna niet meer gehoord wordt. Wat de Bijbel zegt is belachelijk geworden en men vindt dat het nu maar eens uit moet zijn met de mythe van het christelijke geloof. Pasgeleden verscheen een boek met als titel: Weg met die onzin! Ze willen niet eens meer luisteren naar argumenten. Schepping of evolutie? Evolutie natuurlijk! Stickers worden inmiddels door twee studenten verspreid om de scheppingsbrochure buiten de deur te houden. We leven in crisisjaren! Het is donker. Maar wat een wonder als je met Simeon leert zingen: ‘Een licht zo groot zo schoon, gedaald van ’s hemels troon, straalt volk bij volk in d’ ogen!’

Bijbelstudie
Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven: Zie, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren en Zijn Naam IMMANUËL heten.
Jesaja 7:14

Achaz is ongetwijfeld een van de meest goddeloze koningen van Juda geweest. Hij heeft de tempeldienst buiten werking gesteld en hij schrok er zelfs niet voor terug om zijn kinderen aan de Moloch te offeren. Vreselijk! Maar tijdens zijn regering breken er spannende tijden aan. Assyrië wordt steeds sterker en Pekah, de koning van het Tienstammenrijk, en Rezin, de koning van Syrië, komen in opstand tegenover Assyrië en ze vinden dat ook Achaz mee moet doen. Maar Achaz ziet het niet zitten en weigert. Het gevolg is dat Pekah en Rezin optrekken naar Jeruzalem om Achaz een lesje te leren. Het lijkt slechts een kwestie van tijd en Juda is onder de voet gelopen door vijandelijke legers. Achaz is dan ook doodsbang. Er staat in de Bijbel dat hun harten bewogen werden zoals de bomen van het woud bewogen worden door de wind. En Achaz gaat erop uit om de muren van de stad te inspecteren en vooral ook de watertoevoer naar de stad. Schoon drinkwater in de stad is immers van levensbelang tijdens een belegering. En op dat moment ontmoet hij de profeet Jesaja. De profeet is door God gezonden om een boodschap van Godswege aan hem over te brengen. Wat zal dat voor boodschap zijn? Wees eens eerlijk, zo’n goddeloze koning! Wat kan deze man verwachten? De Heere zal wel zeggen: Te laat! De maat is vol! Beef! Maar tot onze verbazing is de boodschap zo anders. We horen de profeet zeggen: ‘Wacht u en zijt gerust, vrees niet, en uw hart worde niet week.’ Onbegrijpelijk … Wat een onverdiende goedheid, de Heere wil nog uitkomst geven! Maar Jesaja zegt er wel iets bij: ‘Indien gijlieden niet gelooft, zekerlijk, gij zult niet bevestigd worden.’ Het komt er nu wel op aan of er sprake is van een oprecht geloof bij Achaz. Want anders doet ook deze blijde boodschap hem geen nut. En wij! Hoe schuldig staan wij aan Gods heilige wet! En toch is het weer advent en mag je iedere zondag het Evangelie nog horen. En het Evangelie komt daarbij tot alle hoorders, ook tot de allergrootste zondaren. En … mag je al amen zeggen, door het geloof? Denk aan de woorden van Jesaja: ‘Indien gij niet gelooft …’

Vragen staat vrij
Vaak denk ik dat ik een tijdgelovige ben. Hoe kom je daar achter?

We weten dat de Heere Jezus Zelf spreekt over een tijdgeloof. Je kent vast wel de gelijkenis van het zaad dat gezaaid werd. Een gedeelte van dat zaad viel op steenachtige plaatsen. De Heere Jezus zegt daarvan: ‘Maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene die het Woord hoort en dat terstond met vreugde ontvangt; doch hij heeft geen wortel in zichzelven, maar is voor een tijd; en als verdrukking of vervolging komt om des Woords wil, zo wordt hij terstond geërgerd’ (Matth. 13:20, 21). Het gaat hier om een oppervlakkige vreugde die je hart niet echt raakt. De kanttekening merkt op dat het gaat om vreugde terwijl je hart steenachtig blijft. Het blijft bij een bevlieging, maar er is geen wortel. Zolang het Evangelie mij aantrekkelijk lijkt en het verder geen vervelende consequenties voor mij heeft, dan geloof ik het, maar zo snel ik te maken krijg met tegenslag of verdrukking, dan word ik geërgerd. Dit geloof mag dan iets van vreugde kennen, maar het is slechts een oppervlakkige blijdschap; zo is voor droefheid over de zonde geen plaats en het brengt ook geen liefde met zich mee. We hebben ons dan ook zeker te onderzoeken of wij geen tijdgelovige zijn, maar anderzijds zie je vaak dat de duivel juist Gods kinderen voorhoudt dat zij een tijdgelovige zouden zijn. En wanneer je gebedsleven verflauwt, dan geef je de duivel daarmee ook een wapen in handen om je te benauwen. Waar moet je terecht met deze vraag? Bij de Heere! Van Jakob weten we hoe hij uitriep: ‘Ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent.’ Hier is sprake van een waar geloof! Hoe is dat bij jou? Het ware geloof komt steeds weer terug aan de bron, steeds is daar weer die lege hand en steeds weer vlucht ik arm en naakt tot de God Die zalig maakt. Alleen wanneer ik mag schuilen onder Zijn vleugels, dan vind ik rust. Kun je de Heere dan nog missen? Nee? Vrees niet, maar geloof alleenlijk!

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 december 2008

Kerkblad | 12 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 december 2008

Kerkblad | 12 Pagina's