Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Prekenbundel over Jesaja 53
Van de hand van ds. A. Schot van Nunspeet (Ger. Gem.) is bij De Banier een prekenbundel verschenen over Jesaja 53, getiteld: Man van smarten. In een negental preken wordt het gehele hoofdstuk behandeld over de profetie van Jesaja aangaande de lijdende Knecht des Heeren. Schriftuurlijk-bevindelijk onderwijs wordt in dit boek geboden. En hoewel het lijdensstof bevat, is dit boek geschikt om ook buiten de lijdenstijd te lezen, daar het de kernzaken van het christelijk geloof omvat. Het gaat hier om de verzoening door voldoening, voor een ieder noodzakelijk om deze zaken bevindelijk te kennen. De stof wordt helder beschreven en is daardoor voor een ieder toegankelijk. Van harte bevelen we dit boek ter lezing aan.

Man van smarten, ds. A. Schot, De Banier Bunnik, 160 blz., ISBN-nummer: 978.90.336.2983.9, € 15,90.

Uw lijden groot
Bij uitgever De Banier te Bunnik is verschenen: Uw lijden groot van Jodocus van Lodenstein (1620-1677). Hierin staan 48 korte overdenkingen over het lijden en sterven van de Heere Jezus. De meditaties zijn voor elke dag in de lijdenstijd en zijn elkaar opvolgend geschreven. In elke meditatie wordt een onderwerp in het kort overdacht, zonder directe meditatie over een bijbeltekst. De meeste meditaties zijn 1 tot 2 pagina’s lang. Daardoor zijn ze ook te lezen voor diegenen die doorgaans niet een volledig boek kunnen lezen, bijvoorbeeld zieken of ouderen. Het boek is hertaald in modern Nederlands en is dus voor iedereen gemakkelijk toegankelijk.

Uw lijden groot, Jodocus van Lodenstein, De Banier, Bunnik, 108 blz., ISBN-nummer: 978.90.336.2985.3, € 9,95.

Volbracht. De zeven kruiswoorden
Van John Flavel (1627-1691) is een bundel van zeven preken verschenen over de zeven kruiswoorden, uit het Engels vertaald door A.P. Meeuse. De kruiswoorden vormen de laatste woorden die de Borg aan het kruis heeft uitgesproken: drie tot Zijn Vader en vier tot degenen die bij het kruis stonden. Elk van deze woorden vloeiden van Zijn gezegende lippen, terwijl Zijn heilig bloed uit Zijn wonden droop. Zij geven profetisch en priesterlijk onderwijs. Van harte aanbevolen.

De zeven kruiswoorden, John Flavel, De Banier, 160 blz., ISBN-nummer: 978.90.336.2984.6, € 13,90.

De toepassing van het heil
Het boek Geschonken genade handelt over de toepassing van het heil en is geschreven door John Flavel (1628-1691), een Engelstalige puritein, die ook een zekere bekendheid geniet. Hij stond met onderbrekingen heel zijn leven in Dartmouth in Zuid-Engeland. Hij was in zijn tijd een begaafd spreker. Zijn laatste preek handelde over ‘Zo dan die meent te staan, zie toe dat hij niet valle.’ Dit boek is een vervolg op De fontein des levens, maar is zonder bezwaar zelfstandig te lezen. De 35 hoofdstukken beginnen alle met een tekst (ik mis een tekstregister wat de gebruikswaarde verhoogt). Men kan bijvoorbeeld elke zondagavond een hoofdstuk lezen en dan bemediteren, opdat lezen middellijk zijn nut afwerpe.

De Statenvertaling wordt gebruikt of soms de King James Version. Deze schrijver schrijft bijbels en reformatorisch. De zes delen verzameld werk klagen me nog steeds aan, zeker na lezing van dit degelijke en inhoudvolle boek, voor het eerst vertaald door N.A. Eikelenboom. Soms doet hij me denken aan ds. Th. Van der Groe; ik denk aan de separatie op de bladzijden 492-497. Het is een keurige gebonden uitgave van 501 pagina’s, en het geeft heel veel stof voor het geestelijke leven, stof tot onderwijzing, vertroosting, opbouwing en zelfonderzoek. De hedendaagse duidelijke druk verheldert de niet verouderde inhoud handelend over het geestelijk leven. Al lezende onderstreep ik wat gezegd is: de vertaler had respect voor de manier van zeggen in deze tekst en had anderzijds de behoefte om goed leesbaar te blijven. We mogen verblijd zijn dat zulk soort boeken nog een vertaler en uitgever vinden. Ik hoop dat ze ook vele lezers vinden, want dat is de inhoud van dit boek wel waard. Flavel mag een getrouw dienaar des Woords genoemd worden en een man niet onbekend met de gangen van het geestelijke leven. De titel benadrukt ook duidelijk dat het niet gaat om theoretische godgeleerdheid, noch om verstandelijke kennis, maar om de toepassing, dat wil zeggen: de levendigheid van het ware geestelijke leven. Het gaat dus niet over allerlei gevoeligheden, maar om de zaken van het ware bevindelijke leven. Flavel eindigt dit boek daarmee dat ‘Christus geheel en al lieflijk zal zijn, en u zult alle dingen schade en drek achten in vergelijking met de uitnemendheid van Christus, uw Heere. Deze dingen zijn geschreven om uw hart in deze gesteldheid te brengen. De Heere doe ze voorspoedig zijn in uw ziel, door de zegen van Zijn Goede Geest over u. God zij geprezen voor Jezus Christus!’ Het boek nodigt uit om vele citaten te geven, maar beter is dat u ze zelf in het verband leest. Hartelijk aanbevolen.

Augustinus’ brieven aan Januarius
Augustinus heeft twee brieven aan Januarius geschreven rond 401. Van Januarius is weinig bekend. Hij had Augustinus een reeks concrete vragen gesteld over gebruiken in de week vóór Pasen, die in de verschillende kerken op uiteenlopende manieren werden onderhouden. Mocht dat zomaar?

In de eerste brief laat Augustinus zich van een nuchtere kant zien: ‘Richt u maar naar het gebruik van de kerk waar u op dat moment bent. Dan kunt u aan niemand aanstoot geven en dan kan ook niemand aanstoot nemen aan u.’ In zijn reactie rekent Augustinus af met iets wat op hem – zoals blijkt uit de toon van de brief – als muggenzifterij moet zijn overgekomen. De tweede brief is heel anders van toon. Augustinus behandelt vol geduld en buitengewoon uitvoerig de rest van de vragen die Januarius hem had voorgelegd. Het gaat immers niet langer om de gebruiken op zichzelf, maar om de geestelijke achtergronden ervan. Hoe hebben bepaalde gebruiken zich in de loop van de tijd ontwikkeld? Dat is de vraag die Augustinus probeert te beantwoorden.

In deze brief ligt de nadruk op het Paasfeest. Ik eindig met een citaat: ‘De ziel streeft naar datgene waarvan ze houdt, omdat ze het wil bereiken en er rust in wil vinden. (…) Wanneer de ziel behagen schept in God, vindt ze de ware, zekere, eeuwige rust, die ze elders zocht, maar niet vond. Daarom wordt ze aangespoord in de Psalm: Schep behagen in de Heer. Dan zal Hij u geven wat uw hart verlangt, Ps. 37:4.’ Van harte kunnen we het aanbevelen om ons door de oude kerkvader te laten onderwijzen en stichten.

Augustinus: In antwoord op uw vragen, Augustinus’ brieven aan Januarius, Uitgegeven door Damon. Nederlandse vertaling met Latijnse tekst. ISBN 9789055739301, € 19,90, 176 blz.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 april 2009

Kerkblad | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 april 2009

Kerkblad | 12 Pagina's