Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Johannes 3:16

De tekst boven deze meditatie is een van de bekendste teksten uit de Bijbel, zo niet de allerbekendste. Eigenlijk is het een korte samenvatting van de inhoud van de hele Bijbel. God zoekt het verlorene. Hij heeft er Zijn eigen Zoon voor over gehad om zondaren de zaligheid te schenken. Waarom was het nodig dat de Heere Jezus een mens werd zoals wij? Het antwoord is dat God zo heilig is, dat Hij de zonden niet ongestraft kan laten. De zonden moeten hoe dan ook gestraft worden. Nu heeft God in Zijn wijsheid een weg geopenbaard waarlangs zondaren die de eeuwige straf verdiend hebben, de eeuwige zaligheid beërven. Hij heeft de zonden gestraft aan Zijn Zoon. De Zoon van God heeft in plaats van anderen de zonden weggedragen. Zo is het mogelijk dat zondaren, die de eeuwige dood verdiend hebben, het eeuwige leven krijgen. Het Middelaarswerk van de Heere Jezus Christus openbaart ons niet alleen Gods liefde, maar ook Gods heilig recht. Aan het kruis van Golgotha werd Gods heilig recht verheerlijkt in de dood van Jezus Christus. Daar hebben de goedertierenheid en de waarheid elkaar ontmoet en hebben de vrede en de gerechtigheid elkaar gekust. Gods liefde tot zondaren is een heilige en rechtvaardige liefde. De zondaar die zalig wordt, mag weten dat in Zijn zaligheid niet alleen Gods goedertierenheid schittert, maar ook Gods recht. God kon noch wilde de zonde ongestraft laten. De Heere zal echter evenmin de zonde tweemaal straffen. Eerst aan Christus en vervolgens aan hen voor wie Christus de schuld voldeed en die door een waar geloof met Hem verenigd zijn. Een christen roemt in het kruis. Hij mag de kwitantie tonen dat er voor zijn schuld betaald is.

De woorden ‘Alzo lief heeft God de wereld gehad’ komen voor in het gesprek dat de Heere Jezus had, met Nicodémus. Dat was iets heel anders dan Nicodémus gewend was te horen. Als farizeeër ging Nicodémus ervan uit dat God hen die Zijn wetten houden, liefheeft. Net als alle andere farizeeërs ging hij ervan uit dat een mens, als hij maar zijn best doet, in staat is om Gods wet te onderhouden. Als God Zijn liefde alleen wilde schenken aan mensen die Hem liefhebben, dan werd er niemand zalig. Want van nature heeft geen enkel mens de levende en waarachtige God lief. Het grote wonder is dat God met Zijn liefde komt tot vijanden. De woorden ‘Alzo lief heeft God de wereld gehad’ laten het karakter van Gods liefde zien. God zoekt mensen, die van Hem niets willen weten. Die boodschap mag overal in de wereld verkondigd worden. Wie zelf door die boodschap geraakt is, kan er niet meer van zwijgen. Die moet ervan spreken. Die raakt nooit uitgesproken. Integendeel, dan vindt onze mond tot Gods lof gedurig ruimer stof.

Om deel aan Gods liefde en genade in Christus te krijgen, is geloof nodig. Iedereen die gelooft, wordt verlost van het eeuwig verderf en krijgt het eeuwige leven. Wat is nu geloven? Geloven begint daarmee dat wij erkennen dat wij met heel de wereld verdoemelijk voor God liggen, dat God niets aan ons verplicht is. Geloven wil zeggen dat wij onze zaligheid niet in iets vinden wat wijzelf hebben gedaan, maar enkel en alleen in de Heere Jezus Christus, Die vrijwillig onder Gods heilig recht is verbrijzeld. Aan het geloof is het eeuwige leven verbonden. Het eeuwige leven is niet alleen een zaak van de toekomst. Het begint juist hier en nu. Wie ingeplant is in Christus, heeft het eeuwige leven. Hij behoort reeds bij de nieuwe schepping. Juist daarom voel je je wel een vreemdeling op de aarde. Hoe kan het je ook verdriet doen, dat je ziel nog zo aan het stof kleeft. Daarom wordt de bede geboren: ‘Kom, Heere Jezus, ja, kom haastig.’ Hier wordt het beginsel van het eeuwige leven in het hart ervaren. Als dat al zo heerlijk is, wat moet het dan wel zijn om de volle zaligheid te genieten! De kerk van het oude verbond heeft uitgezien naar de eerste komst van Christus. De kerk van het nieuwe verbond ziet uit naar de wederkomst van Christus. Wie het wonder van kerstfeest mag beleven, gaat vurig verlangen naar de jongste dag. Wie op Christus heeft leren leunen, kan maar niet begrijpen dat God door de Heilige Geest Zijn liefde ook in zijn hart heeft willen uitstorten. Er blijft alleen verwondering en aanbidding over. Lezer, hoe ligt dat bij u?

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 2009

Kerkblad | 12 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 2009

Kerkblad | 12 Pagina's