Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Begrijp je wat je leest?
De Bijbel lezen en de Bijbel begrijpen zijn twee verschillende dingen. De moorman uit Ethiopië ervaarde dat: ‘Verstaat gij ook, hetgeen gij leest? En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht?’ (Hand. 8:30, 31) Hetzelfde vraagteken als op het gezicht van de moorman, staat soms ook op jouw gezicht: ‘Ik snap er niks van!’ Logisch, want Paulus zegt in 1 Korinthe 2:14: ‘Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.’ Daarom is uitleg nodig. Allereerst door de preek op zondag. Een dagboek, een inleiding op de vereniging of een goed gesprek met iemand die de Heere liefheeft kan God gebruiken om de Bijbel voor jou uit te leggen. Als de Heere spreekt, gaat de Bijbel leven. De woorden van de Bijbel zijn levende woorden. In de Schrift klopt het hart van de heilige God Die door dit Woord het geloof wil werken en het als een kracht Gods tot zaligheid gebruikt. Maar dan moet de Bijbel wel ‘open’ gaan. Lees je mee?

Steven Middelkoop. jeugdwerkadviseur

Bijbelstudie

En dat men hen onderwees in de boeken en spraak der Chaldeeën.
Daniël 1:4b

Ik hoop dat je de vorige Bijbelstudie nog niet vergeten bent. Want Nebukadnezar wist heel goed waar hij mee bezig was. Daniël en zijn vrienden moeten niet alleen eten van zijn tafel, nee, ze moeten ook weten wat zijn tovenaars weten. De duivel vindt scholing ook heel belangrijk en hij weet heel goed waarvan ook onze jongeren toch echt meer moeten weten. Ze moeten weten dat de evolutietheorie natuurlijk allang bewezen is en dat je homoseksualiteit volledig moet accepteren en respec-teren. Daniël en zijn drie vrienden moeten de taal van Babel leren spreken, en graag zo bedreven mogelijk. In vers 4 kun je lezen dat Nebukadnezar opdracht gaf om Daniël en zijn vrienden te onderwijzen in de boeken en in de spraak der Chaldeeën. Ze moeten zo snel mogelijk ‘Babyloniseren’. Hun bijbelse woordenschat moet een Babylonische woordenschat worden. Ik vroeg mij af: Wat is tegenwoordig eigenlijk de taal van Babel? Moet ik dan misschien op jouw Hyves kijken? Klets je mee op school als er niet bijbels maar Babels over seksualiteit gesproken wordt? De taal van Babel hoor je ook in veel programma’s terug die via tv of ‘uitzendinggemist’ misschien ook wel jouw kamer binnenkomen. De duivel wil je deze taal graag leren en jij hoeft alleen maar te papegaaien. En vooral de muziek gebruikt hij om jou snel te laten wennen aan deze taal. Misschien zeg je: Maar ik luister alleen maar naar onschuldige liedjes over liefde en zo … Maar het is niet hoe de Bijbel over liefde spreekt, maar wel wat Babel erover zegt. Aan iemands taal kun je horen uit welk land hij komt. Kunnen ze aan onze spraak horen dat we niet van deze wereld zijn, maar van Christus? Welke taal spreek jij? De duivel wil dat je net als de wereld eet, dat je net als de wereld spreekt, dat je net als de wereld zingt, dat je net als de wereld kijkt en dat je je net als de wereld kleedt.

Jouw vraag
Als je in het buitenland bent, ga je vaak ook op excursie. Vaak is hierbij ook de mogelijkheid om in een moskee te gaan kijken. Heel interessant natuurlijk om dat te zien. Maar nu twijfel ik, kan je dit wel maken tegenover Jezus?! Want zij eren en bidden in dat gebouw een andere god en sommige moslims zijn natuurlijk radicaal tegen Jezus! Mogen wij daar dan komen? Of moet je dat zien als cultuursnuiven als je er verder maar niks bij doet en voelt? Ik hoop dat u mijn vraag kunt en wilt beantwoorden.

Ik trek mijn schoenen niet uit voor Allah! Jouw vraag roept deze reactie bij mij op. Je geeft zelf al aan dat Allah een andere god is en we mogen op geen enkele manier eerbied hebben voor afgoden. De drie vrienden van Daniël stonden in Babel oog in oog met een brandende oven, maar knielden niet voor het beeld van Nebukadnezar. Ik zie het toch als een bewijs van eerbied voor Allah als je je schoenen uitdoet, zoals eens Mozes zijn schoenen uit moest doen omdat hij op heilige grond stond. De moskee heeft voor mij niets heiligs, integen-deel, voor mij als christen is een moskee een afgodstempel. Allah is niet de God van de Bijbel en is niet de God van vader Abraham, Izak en Jakob en is daarom dus ook niet de Vader van onze Heere Jezus Christus. Voor mij is een moskee juist een onreine plaats. Een plaats waar ik vandaan moet blijven. De Heere zegt in Zijn Woord: ‘Daarom gaat uit het midden van hen en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal u aannemen’ (2 Kor. 6:17). En iets eerder in hetzelfde hoofdstuk lezen we: ‘En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met de ongelovige? (vers 15) En lees ook de tweede zendbrief van de apostel Johannes maar eens goed door. Wij mogen geen greintje respect tonen voor afgoden. We weten hoe ver zelfs koning Salomo kwam, toen hij zich inliet met vreemde goden. Van een heel andere orde is natuurlijk de vraag hoe wij met onze moslimnaaste om moeten gaan. Heb je naaste lief als jezelf, geldt ook voor je naaste die moslim is. En het is juist liefde als ik duidelijk ben en een moslim laat weten waarom ik geen eerbied heb voor Allah. Natuurlijk moeten jullie je voorbereiden voor de maatschappij en daar hoort ook bij dat je weet wat de islam leert en wat moslims geloven. En soms kunnen dan ook vooroordelen weggenomen worden, maar bewijs op geen enkele manier eerbied aan Allah, want de Heere heeft tegen jou gezegd: ‘Ik ben de Heere uw God’ en: ‘Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben’.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 2009

Kerkblad | 12 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 2009

Kerkblad | 12 Pagina's