Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Terugblik landelijke appel- en ontmoetingsdag (16+)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Terugblik landelijke appel- en ontmoetingsdag (16+)

14 november 2009

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een nieuwe locatie, een bekend en vertrouwd programma. Met zo’n 800 jongeren waren we bij elkaar in Hoevelaken. Gerbrand de Jong opende deze vijfde jongerendag (16+) met een inleiding op het thema ‘Ware liefde’. ‘Misschien heb je wel eens een liefdesbrief gekregen. De ander verwacht dan van jou een antwoord. Zoiets leg je niet naast je neer. Er is ontzetting als zo’n brief beantwoord wordt met haat. De vergelijking gaat niet helemaal op, maar zo’n antwoord geven wij aan de Heere. Wat doen wij met het verlossende werk van Christus? Alzo lief had God de wereld … Wat doen wij daarmee? Vaak staat ons eigen ik voorop. Zo leerden we het tijdens de les grammatica: ik, jij, hij … In Gods Koninkrijk is een andere volgorde: Hij, jij, ik. God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf, dát is ware liefde!’

Ds. H. Zweistra sprak aan de hand van 1 Johannes 4:7-21 over ‘Liefde tot God’. Liefde tot God?! Het is een vraagteken of een uitroepteken. Een vraagteken is beschamend. Ken je God? Vanuit jezelf niet. Je bent God kwijtgeraakt. Hoe komt het dat ik vanuit mezelf God niet ken, terwijl de Schrift zegt dat God liefde is? Over dat laatste kun je je alleen maar verwonderen. Ons leven is totaal van God vervreemd. Mijn eigen ik, daar leef ik voor. We zijn van nature geneigd God en de naaste te haten. God wil dat mensen Hem gaan dienen. Gods hart wordt blootgelegd in Zijn Zoon. Twee partijen worden bij elkaar gebracht. Gods Geest opent blinde zielsogen voor een verloren bestaan. Het is nodig dat je leert dat je zelf het grootste struikelblok bent. Liefde tot God? God wil mensen van dood levend maken. Het is een wonder als je God lief gaat krijgen boven alles. Hoe kun je God dienen, terwijl je zo vaak zondigt? Hij verklaart Zijn Zoon in je leven. ‘Ik voor jou, daar je anders de eeuwige dood had moeten sterven.’ Dan is er in je leven een ommekeer. Je ontmoet God in Zijn woord. Die vernieuwing is bekering. Dan kun je met heel je hart zingen: ‘God heb ik lief …’ Je hoeft niet verloren te gaan! Eigen liefde brengt tot de dood, ware liefde maakt je vrij van zonde en dood.

Daarna sprak dr. W. van Vlastuin aan de hand van Mattheüs 18:23-35 over ‘Liefde tot de naaste’. ‘In de gelijkenis zien we iemand met een schuld van (omgerekend) zo’n tien miljard euro. Tijdens de dagvaarding wordt hem de schuld kwijtgescholden. Zijn heer vergeeft niet uit beleefdheid, maar van ganser harte. Als de man daarna zijn vriend tegenkomt die hem tienduizend euro schuldig is, is hij niet met innerlijke barmhartigheden bewogen. Wij staan gauw met ons oordeel klaar. Maar als je het eerste deel niet had gehoord? Is kwijtschelding dan vanzelfsprekend? De schuld die wij bij God hebben is een astronomisch bedrag. Het is in de gelijkenis eigenlijk een onrealistische trek. Zoveel schuld kunnen we bij mensen niet maken, wel bij God. God vergeeft die enorme schuld van harte. Onze schuld bij God is misdaad. Wij hoeven God niet genadig te stemmen. Het is het liefste werk van God om te vergeven. Daarin schittert Zijn God-zijn. Daarvan word je zelf klein en God groot. Als je die barmhartigheid hebt ontvangen, straal je daarvan iets uit naar de medemens. Wij zijn niet zo bereid om te vergeven. Vaak is er ook egoïsme. Reden tot verootmoediging. U bent barmhartig, ik niet. Het is volstrekt onmogelijk om naar de hemel te gaan zonder de weg naar de hemel te bewandelen. De weg naar de zaligheid houdt ook in dat ik van harte bereid ben mijn naaste de misdaden te vergeven. Wie kan dan zalig worden? Het is mogelijk bij God. Het kan door Christus. Het wordt voor jou een vreugde barmhartig te zijn en hart te hebben voor de nood van je medemens dichtbij en ver weg. De dienst van God is een liefdedienst. Eens, op de jongste dag, zul je het dan ook horen: “… voor zoveel gij dit één van Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan”.’

Tijdens deze dag werd ook de landelijke actie voor Malawi afgerond. De opbrengst is boven verwachting: ruim 72.000 euro! Kerkleider pastor Ben en ds. Banda brachten via een videoboodschap hun dank over. Banda vroeg of we ons blijvend wilden inzetten voor het zendingswerk. Namens de ZHHK namen dhr. D. Boonzaaijer en dhr. P. Vogelaar het bedrag in ontvangst.

Na de pauze gingen we uiteen in verschillende workshops om verder na te denken over het thema, bijv. ‘gescheurde liefde’, ‘ware liefde wacht’, ‘het huwelijk, een drievoudig snoer’, ‘God is liefde?’, ‘Heeft God de zondaar lief?’. Ook werd er heftig gedebatteerd over stellingen die te maken hadden met liefde.

Met elkaar mogen we terugzien op een bijzondere dag vol bezinning en ontmoeting. Jongeren, fijn dat jullie er (weer) waren. Sprekers, vrijwilligers, standhouders en alle anderen die een bijdrage hebben geleverd, bedankt voor wat u en jij ook deze dag weer voor de jongeren en ons mocht betekenen. Bovenal willen we onze dank de Heere toebrengen. Zijn Woord mocht deze dag centraal staan. Steeds opnieuw werden we gewezen op de noodzaak van bekering. Het is onze bede dat Hij in ons aller hart de ware liefde geeft: de liefde tot Hem en tot onze naaste dichtbij en ver weg!

Namens de werkgroep landelijke ontmoeting

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 2009

Kerkblad | 12 Pagina's

Terugblik landelijke appel- en ontmoetingsdag (16+)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 2009

Kerkblad | 12 Pagina's