Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verteerd door ijver

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verteerd door ijver

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De ijver van Uw huis heeft Mij verslonden.
Johannes 2:17b, en Psalm 69:10a

Jezus heeft in besloten kring Zijn eerste wonder verricht op een bruiloft, waar Hij Zijn vertroostende genade openbaarde door water te veranderen in wijn. Wie zal Zijn leeftijd uitspreken? Maar nu Hij 30 jaar is geworden, gaat Hij in het openbaar optreden en Zijn eerste gang is naar het huis van Zijn Vader in Jeruzalem, de tempel. Het is de tijd dat het Pascha gevierd zal worden, waarvan het lam het meest centrale is dat geslacht zal worden, opdat het bloed der verzoening, van uittocht, doortocht en intocht zal vloeien. Paasfeest, waarop alles heenwijst naar het Lam van God Dat komen zal en gekomen is: Jezus Christus, de Zoon van de levende God, gaat Zich presenteren in het huis van de Vader, aan de Vader, omdat Hij gekomen is om de wil van Zijn hemelse Vader te volbrengen. Tegelijkertijd presenteert Hij Zich aan de priesters en aan het godsdienstige volk van Jeruzalem. We mogen zelfs spreken van een bevestigings- en intrededienst met handoplegging. Bij de Jordaan te Bethabara moest aan alle gerechtigheid voldaan worden: daar werd Jezus gedoopt door Johannes. De bevestigingstekst was: ‘Zie het Lam van God, Dat de zonde der wereld wegneemt.’ Daar werd Hem de Vaderlijke hand opgelegd: ‘Deze is Mijn geliefde Zoon, hoort Hem.’ Zo werd Hij bevestigd om tot Zijn hoge ambtelijke bediening in te gaan.

Dan volgt de intrededienst in de tempel te Jeruzalem, met een wonderlijke intredetekst: ‘De ijver van Uw huis heeft Mij verslonden’ (Joh. 2:17). Jezus Christus gaat Zichzelf presenteren als Degene Die door de ijver van het huis des Heeren verslonden zal worden. En de toepassing van deze intredetekst is dan, dat Hij sprekend van de tempel van Zijn lichaam zegt: ‘Breek deze tempel af, en in drie dagen zal Ik hem oprichten.’ De Heere Jezus komt het tempelplein op tot in het voorhof der heidenen. Hij ontmoet tijdens Zijn intrededienst een geweldige heersende activiteit, het bruist van leven, er is een levende handel aan de gang, het wisselgeld gaat van hand tot hand, de offerdieren worden getoond en gekocht, de duiven voor de minder bedeelden zijn er ook. Het is alles voor de Heere en Zijn tempel, het loopt prima, het gaat goed, allemaal voor de tempel. Wat een ijver voor de Heere! Wat heeft het vrome volk ervan gemaakt? Een en al ijver voor de tempel, maar vergis u niet: het is niet het leven door het Leven, maar het is de activiteit van de dood. Er is zo’n bedrijvigheid, dat hét Lam van God niet opgemerkt wordt. Niemand springt op van vreugde dat de hemel gescheurd is, dat de Allerhoogste is nedergedaald in de Zoon van Zijn eeuwig welbehagen. Hier komt een hemelse Vader met Zijn Lam tot zaligheid, en de geestelijke leidslieden en het volk van Jeruzalem hebben geen oog en geen hart voor de werkelijke dienst aan de God des hemels gewijd.

Jezus ziet en hoort, aanschouwt en merkt op. Het huis van Zijn Vader is geworden tot een huis van koophandel, tot een moordenaarskuil, met al hun ijver voor de Heere. Het is een vertoning geworden van loven en bieden. En het ergste hierbij op te merken is: de plaats waar dit gebeurt, namelijk in het voorhof der heidenen. Het huis van Mijn Vader is een huis van gebed voor alle volkeren. Maar het vrome volk had de voorhof ingenomen voor hun handeldrijven en blokkeerde daarmee de weg voor de heidenen om tot de levende God te naderen. Daarom nam Jezus Christus een gesel in Zijn hand en dreef hen allen uit. Mammon heeft de tempel in bezit genomen en verslindt de eredienst aan God gewijd. IJver vóór Uw huis, maar niet de ijver ván Uw huis. Niet de bediening vanuit de hemelse Ambtsdrager Jezus Christus als de Hoogste Profeet en Leraar, als de enige Hogepriester en de eeuwige Koning. Niet vanuit de Heilige Geest Die toegezegd is door het teken en zegel bij de doop van Gods genadeverbond. Dat die Geest van Christus in ons zal komen wonen en ons zal toe-eigenen wat we in Christus hebben, namelijk de vergeving van de zonde en het eeuwige leven. Maar wat een blokkades zijn er ook nu op te merken in het huidige Jeruzalem, de gemeente naar de Naam van Christus genoemd. Wat een geestelijke handel wordt er gedreven, wat een voorwaarden worden er gesteld, wat een wisselgeld moet er over tafel komen voordat de toegang tot het huis van gebed voor alle volken geopend is, ook voor onze onkerkelijke naaste en ongelovige medemens.

‘De ijver ván Uw huis heeft Mij verslonden.’ Gode zij dank: ‘Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven.’ ‘En zij zagen niemand dan Jezus alleen.’

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 2010

Kerkblad | 12 Pagina's

Verteerd door ijver

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 2010

Kerkblad | 12 Pagina's