Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Biddagbrief

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Biddagbrief

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het ‘Panel Presentie’ ziet zich als een platform binnen de gereformeerde gezindte dat gericht is op het uitdragen van Bijbels genormeerde standpunten in de samenleving. Het Panel Presentie stuurde de redactie een brief met het oog op de biddag waarin ze haar diepe zorg omtrent ontwikkelingen in de maatschappij wil delen met de kerken. Met daarbij de oproep tot bekering en geloof, en de mogelijkheid tot verlossing van de macht der zonde door het werk van de Heere Jezus Christus. Het Panel roept de kerken op om tijdens de biddagdiensten deze nood te gedenken in de prediking en in de gebeden.

Bij de redactie kwam een brief binnen, bedoeld als oproep met het oog op de biddag die aanstaande is. Vandaar de titel boven deze bijdrage. De brief is geschreven door het ‘Panel Presentie’. Volgens de brief verstaat dit panel zich als ‘een platform binnen de gereformeerde gezindte dat gericht is op het uitdragen van Bijbels genormeerde standpunten in de samenleving’. Het gaat dan om onderwerpen als: seksualiteit, het gelijkheidsdenken, vrijheid van onderwijs, leven en dood, de rustdag. Door middel van deze brief wil het panel zijn diepe zorg omtrent deze thema’s delen met de kerken. En dat alleen als melding, zoals de brief stelt, maar vooral ook als oproep. Als oproep om met het profetisch getuigenis van de kerk Gods geboden te proclameren, met daarbij de oproep tot bekering en geloof, en de mogelijkheid tot verlossing van de macht der zonde door het werk van de Heere Jezus Christus. Uiteraard delen we deze zorg. En met de briefschrijver zijn we van mening dat aan de bedoelde proclamatie onlosmakelijk het gebed om vergeving, om verzoening, om een wederkeer naar de Heere en Zijn dienst verbonden is. Dat gebed is nodig in de binnenkamer van ieder persoonlijk, maar ook in de openbare gebeden in de gemeente en in de kerk. Vandaar dat het Panel Presentie de kerken oproept om in de biddagdiensten deze nood ook te gedenken, in de prediking of in de gebeden. De ‘biddagbrief’ is overigens ondertekend door de heer P. Schalk, onder ons geen onbekende.

Ik neem enkele gedeelten uit de brief over, waaruit blijkt hoe nodig dit gebed is. Het eerste thema dat genoemd wordt, is dat van de seksualiteit. In de brief staat te lezen: ‘We leven in een geseksualiseerde samenleving. Het heilzame zevende gebod uit de Wet der Tien Geboden, waarin het gaat om het rein en integer met elkaar omgaan in het huwelijk en daarbuiten, wordt met voeten getreden.’ De seksuele moraal staat sterk onder druk. En verder: ‘Een oproep tot weerkeer naar Gods geboden wordt veelal afgedaan als betuttelend, en men vindt dat dit geen recht doet aan het recht van elk individu op ontplooiing.’ Over het genoemde gelijkheidsdenken staat te lezen: ‘Steeds meer wordt artikel 1 van de grondwet, het zogenaamde antidiscriminatiebeginsel, verheven tot een soort superartikel. Dit heeft consequenties voor andere vrijheden uit de grondwet, zoals de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van vereniging en de vrijheid van onderwijs. Een belangrijk voorbeeld is de poging om de enkele feitconstructie uit de Algemene Wet Gelijke Behandeling te schrappen. Dit denken vanuit het gelijkheidsbeginsel heeft consequenties voor personeelsbeleid en toelatingsbeleid op scholen en in organisaties. Maar het kan ook gevolgen hebben voor het politieke en kerkelijke leven.’

Een ander onderwerp, dat ons wel zwaar mag wegen, is de vrijheid van onderwijs. ‘Mede als gevolg van de genoemde thema’s (homo)seksualiteit en gelijkheidsdenken staat het bestaansrecht van het christelijk/reformatorisch onderwijs regelmatig ter discussie. Dit wordt nog versterkt door de mening van sommige seculiere partijen dat leerlingen in het bijzonder onderwijs worden geïndoctrineerd, en door de pogingen om op allerlei manieren invloed te hebben op het lesprogramma, de lesmethodes en de kerndoelen, bijvoorbeeld als het gaat over schepping en evolutie. In veel van deze discussies is de vrijheid van onderwijs in het geding.’

“Met de briefschrijver zijn we van mening dat aan de bedoelde proclamatie onlosmakelijk het gebed om vergeving, om verzoening, om een wederkeer naar de Heere en Zijn dienst verbonden is”

Aangrijpend is het te lezen wat de briefschrijver vermeld over ‘leven en dood’. ‘De eerbied voor het leven en de beschermwaardigheid daarvan komen steeds meer onder druk te staan. De abortuspraktijk, met ruim 30.000 geregistreerde abortussen per jaar, en de euthanasiepraktijk in Nederland zijn werkelijk schrikbarend. Momenteel loopt er een sterke lobby om mensen die ‘klaar zijn met het leven’ de ruimte te bieden om onder begeleiding van artsen een eind aan hun leven te laten maken in een zogenoemde levenseindekliniek. Dit alles onder het mom van het recht op een waardig levenseinde en van de doorgeschoten zelfbeschikking.’ Om niet meer te noemen, gaat de brief tenslotte in op de plaats van de zondag. ‘Steeds opnieuw worden aanvallen gedaan op de zondag. In plaats van deze dag te besteden in dienst van de Heere en als heilzame dag van rust, wordt er continu geprobeerd op dit beginsel in te breken. Dat heeft gevolgen voor vele sectoren in het maatschappelijk leven, maar ook voor de positie van Christenen die gestalte willen geven aan de opdracht om niet van de wereld te zijn, maar wel in de wereld te staan.’

De briefschrijvers zijn er zich van bewust dat er veel meer genoemd had kunnen worden. We kunnen het met hun conclusie, dat Nederland zich in woord en daad afwendt van de Tien Geboden waarin de Heere ons een wet om naar te leven heeft geschonken, van harte eens zijn. Hoe verdrietig ook. Schalk schrijft aan het einde van de brief: ‘Geve de Heere ons allen de gestalte van Daniël, die zich de schuld toe-eigende, en vervolgens smeekte om barmhartigheid en vergeving: “O Heere, hoor! O Heere, vergeef! O Heere, merk op en doe het, vertraag het niet. Om Uws Zelfs wil, o mijn God!”’ Hizkia breidde ooit de brieven van de koning van Assyrië uit voor het aangezicht van de Heere. Nu is de brief die hierboven besproken werd niet een brief van geloofsgenoten. Laten we er echter wel dezelfde plaats mee zoeken. Een gezegende biddag gewenst.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 2011

Kerkblad | 16 Pagina's

Biddagbrief

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 2011

Kerkblad | 16 Pagina's