Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vlees of Geest?!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vlees of Geest?!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Romeinen 8:5

Paulus heeft in de eerste hoofdstukken van zijn brief aan de gemeente van Rome geschreven dat er alleen rechtvaardiging is door het geloof. De werken der wet zullen een mens nooit van schuld en straf bevrijden. Alleen het volkomen borgwerk van Christus kan een mens redden van de eeuwige dood. Alleen in Christus is de hitte van Gods gramschap geblust. Het is nodig om door het werk van de Heilige Geest in Christus te worden ingelijfd. Nu is natuurlijk een zeer belangrijke vraag óf en hoe we kunnen weten dat we in Christus zijn ingelijfd. Of vindt u dit niet van groot belang om te weten? Gaat u er voor het gemak van uit dat alles wel goed zal komen? Vergis u niet. Helaas komt het voor dat in het kruis wordt geroemd zonder dat het leven onder de kruisbanier wordt beoefend. In vers 1 geeft Paulus een cruciaal onderscheid aan tussen degenen die wel en zij die niet in Christus zijn ingelijfd. Zij, die in Christus zijn, wandelen niet naar het vlees, maar naar de Geest.

De woorden ‘wandelen’ in vers 1 en ‘bedenken’ in vers 5 zijn nauw aan elkaar verbonden. We kunnen ze beschouwen als twee facetten van dezelfde zaak. Laten we bekijken wat ze ons laten zien. Wandelen doe je meestal voor je plezier. Je doet het niet omdat het moet, maar omdat het mag. Het gaat eigenlijk min of meer vanzelf. In het woord ‘wandelen’ gaat het om onze levenswandel. Wat doen we wel en wat doen we beslist niet? Onze levenswandel is nauw verbonden aan onze gedachten en gevoelens. Meestal is het eerste een uiting van het tweede. Paulus gebruikt hiervoor het woord ‘bedenken’. Waar zijn we in onze gedachten mee bezig? Wat bezet ons als we ’s morgens wakker worden? Waar zijn we op gericht? ‘Bedenken’ kunnen we ook vertalen met ‘eensgezind zijn met’.

Nu zijn er volgens de apostel maar twee mogelijkheden. Of we bedenken de dingen van het vlees óf we bedenken de dingen van de Geest. Wat is op u van toepassing? Lees en denk eens mee met de bede tot God of Hij het u door Zijn Geest wil laten zien. Het bedenken van het vlees kenmerkt zich in een gericht zijn op jezelf. Je bent eigenlijk dag en nacht bezig met je eigen persoontje. Hoe krijg ik dit of dat? Het vlees stelt het eigen ‘ik’ in het middelpunt en kent niet het gebed van Saulus op weg naar Damaskus: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? Het bedenken van het vlees ziet geen kwaad in de zonde; het onderwerpt zich der wet Gods niet (vers 7). Het vlees wil geen gemeenschap met God; het vlees walgt van God. Het bedenken des vleses is vijandschap tegen God (vers 7). Het vlees wil zelf bepalen wat het doet en houdt daarbij alleen maar rekening met eigen genoegens en voordeel zonder zich af te vragen of God het goed vindt en wel of niet geëerd wordt. Het vlees is de dood. Ziet u uzelf hier getekend?
Wat is het bedenken des Geestes? Het is een bedenken dat voortkomt uit de Heilige Geest. Als de Heilige Geest de wedergeboorte werkt, wordt alles in beginsel anders. Het is een radicale vernieuwing van denken en voelen. Het denken wordt theocentrisch en christocentrisch. De Heilige Geest gaat de gedachten leiden (Rom. 8:14a) en wat lezen we van Zijn werk? Hij zal het uit het Mijne nemen en zal het u verkondigen (Joh. 16:14b). De Heilige Geest verheerlijkt Christus. Hij leert de zondaar de noodzaak, gepastheid en dierbaarheid van Christus zien. Hij bepaalt de zondaar bij de ambten, naturen en namen van de gezegende Middelaar. Hij doet uitroepen: Mijn hart vervuld met heilbespiegelingen, zal het schoonste lied van enen Koning zingen. Hij maakt het hart eensgezind met de wet van God: Hoe lief heb ik Uw wet. Zij is mijn betrachting den gansen dag (Ps. 119:97). Wat een last was, wordt een lust en omgekeerd. De zondaar gaat door Gods genade bedenken de dingen, die boven zijn. Ziet u uzelf hier getekend?

We hebben u twee keer een vraag gesteld. Hoe waren uw antwoorden? Als u de eerste vraag met ‘nee’ en de tweede met ‘ja’ hebt beantwoord, zit het dan goed? Zeer waarschijnlijk niet. We zullen het uitleggen. Gods kinderen kennen zolang zij in dit leven zijn, de strijd tussen vlees en Geest. Zij blijven zich herkennen in de typering van het vlees, ook al is het anders dan vroeger. Ze vluchten nu dagelijks met al hun vlees naar hun Borg om bij Hem te schuilen. Ze antwoorden twee keer ‘ja’. En als u twee keer met ‘nee’ moest antwoorden, wordt u dezelfde weg gewezen. Hij is machtig en gewillig om uw stenen hart weg te nemen en u een vlezen hart te geven. En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlezen hart geven (Ez. 36:26). Dit woord is nog waar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 2011

Kerkblad | 16 Pagina's

Vlees of Geest?!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 2011

Kerkblad | 16 Pagina's