Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Schaapachtig
Je ligt al even in bed, maar de slaap wil maar niet komen. Terwijl je van je ene op je andere zij draait, zak je soms even weg in een lichte sluimering. Maar bij het minste geluid ben je weer klaarwakker. Je hoort de kater van de buren die luid mauwend op zoek is naar een partner; of je wordt wakker van een schaap dat zijn snuit tegen je slaapkamerraam duwt. Hoe idyllisch dat ook mag lijken, ’s nachts is dat niet prettig. Vooral als dat schaap ook nog eens een koudje heeft gepakt … Met haar schorre hoest staat ze verlangend aan de andere kant van je raam. Maar daar zit ik nu net niet op te wachten! Natuurlijk hebben ze ook mooie kanten, die schapen. Een beetje voer en ze volgen je gewillig. Ze hebben iets zachtaardigs. Een schaap, we komen het beeld vaak in de Bijbel tegen. Ik moet denken aan Jesaja 53: ‘Als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.’ Gewillig gevangengenomen, om zondaren te kunnen redden. Maar ook deze zwijgzaamheid leidt tot ergernis. ‘Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid.’ Zelf zegt Christus dat Hij niet gekomen is om vrede te brengen op de aarde, maar het zwaard. Hier op aarde zal er al onderscheid zijn tussen de schapen en de bokken. Bij welke groep hoor jij? Erger jij je ook aan de gewillige overgave van Jezus? Of heb je al mogen zien dat Hij dat offer heeft gebracht, om jou met God te verzoenen? Ben je zo zelf al een schaap geworden, achter de grote Herder aan? Zoals een heel eenvoudig kinderversje zegt: ‘Laat mij van die grote kudde, ook een heel klein schaapje zijn.’

Gerbrand de Jong, jeugdwerkadviseur

Jouw vraag
‘Wat vindt u van de uitdrukking: minder zonden doen en groter zondaar worden? Is dit wel Bijbels? Er is toch ook een andere kant, het klinkt zo somber en negatief. Er is toch vooral ook blijdschap in het geloof.’

Ik begrijp je vraag en ik ben niet altijd gelukkig met uitdrukkingen die een eigen leven gaan leiden en die zelfs op een of andere manier ook gezag willen afdwingen. Toch heb ik weinig moeite met de uitdrukking die je nu aan mij voorlegt. Als de Heere in ons leven komt, dan volgt er ook een omkering, radicaal en totaal. Het kan niet anders, zegt de Catechismus (Zondag 19). Als wij Christus door een waar geloof zijn ingelijfd, dan zullen er ook vruchten van dankbaarheid volgen. ‘Dit volk heb Ik Mij geformeerd, ze zullen Mijn lof vertellen’ (Jes. 43:21). Paulus spreekt de gemeente van Efeze hierop aan. Het kan niet zo zijn dat ze gewoon op de oude voet verder zouden gaan en een leven zouden leiden midden in de zonde, terwijl ze de naam van Christus noemen. Als we van harte geloven in Christus Die ons verlost van de schuld ván de zonde en de straf óp de zonde, dan volgt er ook een breken mét de zonde. Maar tegelijk zul je innerlijk ervaren dat je het lek nooit boven water krijgt. Integendeel, je gaat steeds meer lekken ontdekken. Je leert dat zondigen niet alleen een kwestie is van foute dingen doen, maar vooral ook een zaak van goede dingen nalaten. Bovendien, ’t kwaad zit niet alleen aan de buitenkant, maar het zit veel dieper. Je zondige aard hoe langer hoe beter leren kennen is een wezenlijk onderdeel van het leven van een kind van God. En dus buigen we steeds weer neer op het arme zondaarsbankje en is het gebed steeds weer nodig: ‘O God, wees mij zondaar genadig.’ Maar is er dan geen blijdschap? Wat dacht je dan! Over mezelf ben ik ontevreden, maar als het gaat om de trouw van God, dan geldt: ‘Ik zal in U, mijn God, van vreugd, opspringen in de geest verheugd.’ Paulus riep enerzijds uit: ‘Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?’ Maar ook anderzijds: ‘Ik dank God door Jezus Christus, onze Heere.’ Mag je al instemmen: ‘Ik Heere, die al mijn blijdschap in U vind, hoop op Uw heil met al Uw gunstgenoten.’

Bijbelstudie (1)
‘En bedroeft de Heilige Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot de dag der verlossing.’ Efeze 4:30

Je kunt alleen iemand bedroeven die liefde voor je heeft. Een agent die mij op de bon slingert, heeft daar geen seconde last van. Hij doet gewoon zijn werk en ik was in overtreding, punt uit! Maar als je vervelende opmerkingen maakt richting je moeder, dan ligt dat anders. Misschien ligt ze er wel wakker van. Ze is verdrietig want ze houdt van je. We kunnen dus zeggen dat de Heilige Geest liefde is omdat God liefde is. De Heilige Geest is het ook Die komt wonen in de harten van allen die door het bloed van Christus gekocht en gereinigd zijn. Vandaar dat we spreken over de inwoning van de Heilige Geest en ook wel over de verzegeling met de Heilige Geest. Wat een troost! Want als de Heilige Geest is komen wonen in ons hart, dan gaat Hij daar ook nooit meer weg. Die Geest laat nooit varen het werk dat Hij begon. Maar we kunnen wel de Geest bedroeven. Dat gebeurt als we hoogmoedig zijn en het werk van de Heilige Geest in anderen verachten of zelfs ontkennen. Dit gebeurt als ons leven op geen enkele manier spoort met dat wat we belijden. Dit gebeurt als we wel wereldgelijkvormig zijn, maar op geen enkele manier Christusgelijkvormig. We bedroeven de Heilige Geest als wij onze mond niet tot Gods eer gebruiken, als we oneerlijk zijn naar anderen toe en als we verbitterd zijn naar onze naaste toe. Paulus is heel concreet in deze brief. Leg je leven er maar naast. Hoe ben je thuis, hoe ben je op school, tussen je vrienden, op je werk en tijdens de vakantie? Paulus waarschuwt vooral ook voor onreinheid op seksueel gebied. Pas op, een slordig leven heeft vreselijke gevolgen. Wat voor gevolgen? Je bedroeft de Heilige Geest van God en dát is pas erg. Paulus lijkt wel wat op een vader die zijn zoon onder vier ogen neemt en zegt: Kun je dat je moeder dan aandoen, heeft ze dat aan je verdiend? Wil je haar dan zo gemeen op het hart trappen? ‘En bedroeft de Heilige Geest Gods niet.’ Een tekst voor hen die mogen weten wie de Heere Jezus voor hen is en die dus ook mogen weten van de Geest Die in ons woont. Misschien moet je zeggen: Ja maar, daar weet ik echt niets van. Dan is jouw situatie nog ernstiger, want jij wederstaat de Heilige Geest (Hand. 7:51). Tegen jou wil ik zeggen: ‘Verhard je niet, maar laat je leiden.’

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 2011

Kerkblad | 16 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 2011

Kerkblad | 16 Pagina's