Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bloed is leven
Als ik één keer in de zes weken op zo’n heerlijke blauwe ligstoel zit bij Sanquin (bloedbank), heb ik ongeveer drie kwartier de tijd om rond te kijken, koffie te drinken, praatjes te maken en na te denken. Terwijl een razend interessante machine 650 ml plasma uit mijn bloed filtert zie ik hoe het rond 18.30 uur langzaam volstroomt met vrijwilligers die net na het avondeten even bloed gaan geven. Zo’n 8 minuten voor 500 ml bloed. Een aardige gastvrouw komt langs om een kopje koffie met een fijn broodje aan te bieden, terwijl ze me even helpt met het hoesje van mijn telefoon, omdat ik maar één arm kan gebruiken. Die andere ligt met een slangetje vast aan het bewuste apparaat.
Mijn kopje koffie staat op een dienblad-met-kussentje dat op mijn schoot ligt. Op het dienblad staan verschillende citaten van mensen die via Sanquin bloed hebben gekregen in het ziekenhuis. ‘Bedankt! Zonder bloed had ik nu niet meer geleefd.’ Juist bij Sanquin word ik me bewust van de geweldige zegen dat ik gezond ben en prima een halve liter bloed kan missen. Die halve liter maakt mijn lichaam binnen een paar dagen weer aan, dezelfde halve liter is voor Michel van 19, na een ernstige operatie, van levensbelang. Bloed is leven.
Op de fiets, op weg naar huis, maak ik in gedachten de sprong naar het andere bloed. Bloed dat leven is en leven geeft. Juist in deze tijd mogen we nadenken over het bloed van de Heere Jezus. In ons zieke bestaan, vol van zonde en ongerechtigheid, is er maar één ding dat ons leven nog kan redden. Deze kloof tussen dood en leven kan alleen gedicht worden door het levensreddende bloed van de Heere Jezus! Bloed is leven.

Heleen van der Sluys

Waarom…?
...dopen wij kinderen? (1)
Ik heb de laatste tijd verschillende keren vragen gehad over de kinderdoop. Ik wil daar de komende keren dan ook over schrijven. Is de kinderdoop eigenlijk wel Bijbels? Steeds weer horen we van jongeren die zich opnieuw laten dopen en daarmee dan vaak ook afscheid nemen van de kerk waarin ze als kind gedoopt zijn. Misschien ken jij ze ook wel in jouw omgeving. In hun ogen heeft de kinderdoop geen enkele waarde, want, zo redeneren ze: Kinderen van twee of drie maanden oud kunnen nog niet geloven. En dat laatste is wel noodzakelijk om gedoopt te kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan de Moorman uit Handelingen 8. De Moorman moest toch ook eerst zijn geloof belijden voordat hij gedoopt kon worden. Eerder kon het niet! Ook bekende predikers hebben zo gedacht, denk bijvoorbeeld aan Bunyan, Spurgeon, Philpot en anderen. Kortom, de kinderdoop ligt onder vuur! Oude en nieuwe dopersen weten vele bezwaren tegen de kinderdoop op te sommen. Een paar bezwaren heb ik even op een rijtje gezet:

1. In de eerste plaats zal men zeggen: De doop is nimmer in de plaats van de besnijdenis gekomen, de besnijdenis was een teken van het behoren tot Israël en de doop is een teken van het ingelijfd zijn in Christus.
2. In de tweede plaats meent men dat er in het Nieuwe Testament nergens sprake is van het dopen van kinderen.
3. Het derde argument dat men aanvoert is dat baby’s nog niet kunnen geloven.
4. Een vierde bezwaar is dat de kinderdoop voor velen totaal geen betekenis heeft, omdat ze die nooit bewust meegemaakt hebben.

Je voelt wel aan, de vraag komt op: Hebben ze eigenlijk geen gelijk? Moeten wij onze jonge kinderen nog wel dopen? Daarmee is vraag 74 van de Catechismus gesteld: ‘Zal men ook de jonge kinderen dopen?’ Het antwoord begint heel stellig: ‘Ja het, want mitsdien/aangezien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn …’ Wat gebeurt hier? Hier wordt een belangrijk woordje gebruikt, namelijk het woordje ‘verbond’! En vervolgens wordt er een verbinding gelegd tussen verbond en gemeente. God is de God van het verbond. En wij dopen onze kinderen omdat de God van het Oude Testament Dezelfde is als de God van het Nieuwe Testament. Ik denk dan ook dat de kinderdoop op een tweetal belangrijke pijlers rust.

1. De eerste pijler is de eenheid van het Oude en Nieuwe Testament. Wij geloven dat het Nieuwe Testament aansluit op het Oude Testament en dat ze samen het Woord van God vormen.
2. De tweede pijler is het verbond.

De volgende keer wil ik verder ingaan op dit onderwerp.

Bijbelstudie
‘Welken God voorgesteld heeft tot een Verzoening door het geloof in Zijn bloed.’ Romeinen 3:25a

De laatste keer zagen we dat we bij het woordje ‘verzoening’ in bovenstaande tekst mogen denken aan het verzoendeksel, zoals het boven op de ark lag. Dit verzoendeksel was duidelijk een schaduw van Christus Die komen zou. De Heere Jezus is het ‘echte Verzoendeksel’ en Hij kwam naar deze wereld om te lijden en te sterven en verzoening aan te brengen.

Maar hoe krijgen we daar nu deel aan? Dat is een belangrijke vraag! De tekst zegt: ‘door het geloof in Zijn bloed’. Alleen door het geloof in de Heere Jezus zullen wij ook deel krijgen aan die verzoening door Christus. Welk geloof? De kanttekening zegt: ‘Het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, dat voornamelijk ziet op de gehoorzaamheid van Christus tot de dood des kruises toe, en daarop steunt en vertrouwt.’ Alleen dat geloof is een waar geloof. Maar let op, want hier wordt wel gesproken over bloed. De verzoening heeft bloed gekost, kostbaar bloed, het bloed van de Heere Jezus Christus. Dit bloed krijgt waarde in ons leven als we voor God staan en als we beseffen dat we tegen God gezondigd hebben en de eeuwige dood verdiend hebben. Het vonnis van Gods heilige wet over ons leven is dan ook vernietigend. En daarom geldt: óf ik moet sterven óf iemand anders. En dan is het Christus Die Zichzelf overgaf. Hij is het Verzoendeksel en Zijn bloed is gestort tot een volkomen verzoening. Wat wordt het wonder dan groot in ons leven als we mogen weten: Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood had moeten sterven. Zo is het geloof wel gezien als een mes. Het snijdt me van mezelf af en het lijft me Christus in. Alle andere wegen waren doodlopende wegen, maar nu is er een weg geopend door het geloof in Zijn bloed. Zo kunnen we tot God naderen en God weer onder ogen komen, door het geloof in Zijn bloed. Alleen als we schuilen achter dat bloed. Want alleen waar het bloed aan de deurposten gestreken was, daar ging de verderfengel voorbij. Is dit bloed ook al gestreken aan de deurposten van jouw hart?

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 maart 2012

Kerkblad | 16 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 maart 2012

Kerkblad | 16 Pagina's