Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Steeds dommer
Misschien heb je het niet door, maar we worden met zijn allen steeds dommer. Dat je zojuist je diploma behaald hebt, verandert daar niets aan. De boosdoener is het web. Internet maakt ons dommer, sneller afgeleid en oppervlakkiger. Door in toenemende mate online te leven, kunnen we niet meer diep en grondig denken. We verliezen sneller onze concentratie. Wie kent niet het gevoel van onrust van alle mails, sms’jes en Facebookberichten die binnenkomen? Ik in ieder geval wel. Wie zou tien jaar geleden ooit van ‘social-mediastress’ hebben gehoord. Ik vind het lastig om me goed te concentreren op lange stukken tekst. Het lezen van dikke boeken is een worsteling. De wetenschapper Nicholas Carr heeft geschreven over de vraag wat internet met de hersenen doet. Volgens hem verliezen mensen hierdoor hun vermogen om geconcentreerd na te denken. Internet verandert de structuur en identiteit van onze hersenen. Hij vreest dat mensen op een oppervlakkige, ondiepe manier gebruikmaken van hun hersenen. ‘Ooit was ik een diepzeeduiker in een zee van woorden. Nu glijd ik over de oppervlakte als een jetskiër’, schrijft Carr. Nee, natuurlijk willen we niet dommer worden. En het is zo jammer dat er zoveel goede boeken in de kast hun leven slijten. We moeten weer leren lezen. Heel simpel. Computer uit en een boek pakken. John Bunyans Christenreis bijvoorbeeld, een bijzonder boek. Of de werken van Boston, McCheyne, enz. Er ligt zoveel ‘goud’ in opgeslagen. En laat bovenal je Bijbel niet liggen! Wijsheid van Boven; de Heere wil je die wijsheid geven. ‘En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden’ (Jak. 1:5). Die wijsheid ontving Salomo. Die laat je toch niet liggen?

Gerbrand de Jong

Bijbelstudie
‘Want zovelen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.’ Romeinen 8:14

Naast de Christenreis heeft John Bunyan nog een beroemd boek geschreven: De heilige oorlog. John Bunyan vertelt in dit boek over de stad Mensziel en hoe ze in opstand is gekomen tegen haar wettige koning Elschaddai. Diabolos, de grote vijand van Elschaddai, is toegelaten in de stad en zijn wil wordt gedaan door de mensen van stad Mensziel. Maar op een dag verschijnt prins Immanuël voor de muren van de stad en Hij bevrijdt stad Mensziel van Diabolos. Via de oorpoort komt prins Immanuël de stad binnen, terwijl gezongen wordt: ‘Dan wordt genâ van waarheid blij ontmoet, de vrede met een kus van ’t recht gegroet.’ Een blijde dag van bevrijding brak daarmee aan. Je begrijpt denk ik allang dat Bun-yan hierbij gedacht heeft aan de bekering van een zondaar. Inderdaad, de stad Mensziel wordt bevrijd door Immanuël en er komt vanaf nu ook iemand anders wonen in het paleis van stad Mensziel. Diabolos moet het veld ruimen en de Oppersecretaris van Elschaddai komt wonen in de stad. Met de Oppersecretaris heeft Bunyan gedacht aan de Heilige Geest. Die Geest komt wonen in de harten van Gods kinderen. Het is de Geest Die in alle waarheid leidt, maar het is ook de Geest Die ons gaat leren hoe we wandelen moeten. Door de Heilige Geest wordt het hart vernieuwd, de wil omgebogen om naar Gods geboden te leven. De Heere had het al beloofd onder het Oude Testament: ‘En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.’ Deze Geest leert ons ook wat het betekent om onszelf te verloochenen, het kruis op te nemen en achter de Heere aan te komen. Wat een genade als deze Geest je Leidsman geworden is! Want in de tekst staat nadrukkelijk: ‘Díe zijn kinderen Gods’, met de nadruk op het woordje ‘die’. Wie woont er in jouw hart? En door wie laat jij je leiden? Dan mag het ons gebed wel zijn: ‘Regeer ons door Uw Geest en Woord; Uw lof word’ eens alom gehoord, en d’ aarde met Uw vrees vervuld, totdat G’ Uw rijk volmaken zult.’

Jouw vraag
‘Ik vind bidden zo ontzettend moeilijk. Ik weet het zeker: Mijn gebed komt niet hoger dan het plafond. God zal mij vast niet horen, want bidden kan ik niet.’

Jouw gebed komt voor jouw gevoel niet hoger dan het plafond. Wie zegt dat? Het kan een list zijn van de duivel, die jou dit wijsmaakt om je bij God weg te houden. Want God hoort alles! Hij hoort zelfs het geroep van de jonge raven (Psalm 147:9). Zou de Heere jou dan niet kunnen horen? Het probleem moet je daarom ook in de eerste plaats zoeken in je eigen ongelovig hart. Kom daarmee maar eerlijk voor God en vertel maar hoe het vanbinnen bij jou zit. Het kan ook zijn dat je geen vrijmoedigheid in het gebed ervaart omdat je volhardt in zonden, waar je maar niet mee wilt breken. Je kunt dat niet goedmaken door ’s avonds nog even snel je gebedje te doen, voordat je naar bed gaat. Breek met een zondige levensstijl en belijd je schuld voor God. En dan mag ik tegen jou zeggen dat God geen mooi gebed van jou verwacht. Een schreeuw uit je hart kan genoeg zijn! Denk maar aan die tollenaar die achter in de tempel stond. Hij riep: ‘O God, wees mij zondaar genadig!’ En hij vond rust en vrede in God. Mag ik je een belangrijk advies geven? Lees eerst in je Bijbel, voordat je in gebed gaat! Luther heeft bidden een omgekeerde belofte genoemd. Je leest eerst Gods Woord en vervolgens zeg je: ‘Heere, U hebt het Zelf gezegd …’ Je roept God aan om dat wat Hij Zelf beloofd heeft. Eerst het Woord van God inademen en vervolgens voor Gods aangezicht datzelfde Woord uitademen. Dat is bidden! Want God hoort graag Zijn eigen Woord terug! Ik denk aan Psalm 27: ‘Gij zegt: Zoek Mijn aangezicht; ik zoek Uw aangezicht, o HEERE!’ Zo in gebed gaan en leg je vinger er dan maar bij … ‘Heere, U hebt Zelf gezegd, dat een vader zijn zoon geen steen geeft als die zoon bidt om een brood, en geen slang voor een vis, en geen schorpioen voor een ei. Hoeveel te meer U dan! U hebt het Zelf beloofd.’ Hef zo je handen maar omhoog naar de Heere. Pleit op het Woord van God. ‘Heere, U hebt beloofd dat U de Heilige Geest geeft degenen die U bidden …’ En die Geest wekt vertrouwen in je hart dat die hemelse Vader ons gebed hoort en verhoort om Jezus’ wil.

Lunteren, ds. K.J. Kaptein

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 juni 2012

Kerkblad | 16 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 juni 2012

Kerkblad | 16 Pagina's