Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Oosten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Oosten

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De tijd tussen de opstanding van Christus en Zijn hemelvaart is een bijzondere tijd voor Zijn discipelen. Het is een tijd, waarin ze geoefend worden te wandelen door het geloof en niet door aanschouwen. Vóór Zijn lijden en sterven was Hij gedurig bij hen, maar nu komt Hij telkens tot hen en gaat Hij ook weer weg. Gedurende deze veertig dagen komt Hij hen ook nader te onderwijzen in de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen. Tevens geeft Hij hun bevelen, zoals in Matth. 28:19: ‘Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.’

In ‘de Handelingen der apostelen’ wordt ons geopenbaard hoe naar dit bevel het Woord des Heeren ten slotte ook in Rome gepredikt is. Met andere woorden: onder de inspiratie van God de Heilige Geest geeft Lukas ons in zijn beschrijving van het Evangelie en in ‘de Handelingen der apostelen’ een afgerond beeld. In Lukas 2:1 lezen we van het gebod van de keizer Augustus, waarin hij beveelt dat zijn gehele rijk beschreven moet worden. Dat dit gebod én voor Jeruzalem én voor Rome, ja! voor heel de wereld van zo’n grote betekenis zal zijn, ligt voor de keizer geheel en al verborgen. Immers, in en door dit gebod mag naar Gods eeuwige Raad Micha 5:1 zijn vervulling vinden: ‘En gij Bethlehem Efratha, zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen Die een Heerser zal zijn in Israël, en Wiens uitgangen zijn vanouds, van de dagen der eeuwigheid.’ In deze middellijke weg wordt in de stal van Bethlehem Christus geboren, Die ongeveer 33 jaar later Zijn discipelen zal uitzenden onder al de volkeren van deze wereld. In Hand. 28:31 lezen we hoe ook in Rome, het bestuurlijk centrum van de toenmalige wereld, door de apostel Paulus het Woord des Heeren gepredikt wordt: ‘Predikende het Koninkrijk Gods, en lerende van den Heere Jezus Christus met alle vrijmoedigheid, onverhinderd.’ Kortom, hiermee heeft Lukas de cirkel rond: Rome, Jeruzalem, Rome of: van Luk. 2:1 naar Hand. 28:31.

Opvallend is dat bij al de aandacht voor de verkondiging van het Woord naar het westen toe, het zuiden en het oosten niet worden genoemd. Echter, dat is niet het gevolg van een desinteresse. Ook ligt de verklaring hiervan niet in een zogenaamd cyclische geschiedopvatting, waardoor wat onder die volkeren mag plaatsvinden, aan Lukas voorbijgaat. Integendeel, het heeft alles te maken met het wonder, dat die grote wereldmacht van Rome met haar wegennet enz. moet dienen om Gods Raad te vervullen. Keizer Augustus ( = Verhevene), die zich als God liet vereren, is niet meer dan een nietig instrument in de hand des Heeren. In het Lukasevangelie en in het boek Handelingen zien we dat het ten diepste niet gaat om Rome of om haar keizers, ook niet om Athene als cultureel centrum in die tijd, maar om de Koning der koningen: de Heere Jezus Christus en Zijn Rijk.

Het gevolg van het ontbreken van Bijbelse gegevens met betrekking tot het verbreiden van het Woord des Heeren in het zuiden en het oosten is, dat er al vroeg allerlei verhalen ontstaan over de oorsprong van de kerken in die streken. Dit om de stichting van deze kerken op een apostel te kunnen terugvoeren. Zoals de kerk van Rome verwijst naar de apostel Petrus, wordt in Egypte de evangelist Markus geëerd als de stichter van het christendom aldaar. In het oosten verwijst men weer naar de apostel Thomas. In een uit Syrië afkomstig apocrief geschrift, bekend als ‘de Handelingen van Thomas’, wordt verteld van een bijeenkomst van de apostelen in Jeruzalem. Door middel van het lot verdelen zij de landstreken van deze wereld. Hierbij wordt India aan Thomas toegewezen, maar … hij weigert. Hij voelt zich te zwak om die reis te maken en hoe moet hij als een Hebreeër onder die Indiërs de waarheid gaan verkondigen? Hij wil overal wel heengaan, maar niet naar India. Op een bijzondere manier is hij ten slotte toch in India terechtgekomen. Door de Heere wordt hij aan een koopman verkocht, die voor zijn koning een timmerman zoekt. Deze brengt hem naar India. Daar – zo vertelt ons dit zeer oude geschrift, dat wil zeggen afkomstig uit de eerste helft van de derde eeuw, verder – gebeuren er allerlei bijzondere wonderen en gebeurtenissen. Zó bijzonder, dat ze daardoor alleen al ongeloofwaardig zijn. Trouwens, dat is ook steeds opnieuw het verschil met de wijze waarop de wonderen in de Bijbel beschreven worden. In Gods Woord worden de wonderen op heel eenvoudige wijze geopenbaard. Zonder overdrijvingen worden deze ons voorgesteld. Hoe anders in de apocriefe geschriften. Daar is in de beschrijvingen van de wonderen alle eenvoud en soberheid ver te zoeken.
Betekent dit nu dat deze geschriften geen enkele waarde hebben? Integendeel, tezamen en apart vormen ze documenten uit een ver verleden tijd. Bij het nauwkeurig lezen geven deze documenten ons een inkijk in het godsdienstig leven van toen. Hoe dacht men in die tijd? Welke invloeden heeft men ondergaan? Hoe heeft men aan het christen-zijn inhoud gegeven enz.? Met andere woorden: als we geïnteresseerd zijn in de kerkgeschiedenis van het oude Oosten, kunnen we er niet aan voorbijgaan. En ook in dezen geldt: hoe meer we er ons in verdiepen, des te waardevoller ze worden.

In Gods Woord worden de wonderen op heel eenvoudige wijze geopenbaard. Zonder overdrijvingen worden deze ons voorgesteld.

Hoe anders in de apocriefe geschriften. Daar is in de beschrijvingen van de wonderen alle eenvoud en soberheid ver te zoeken.

Om bij Thomas te blijven, in de Handelingen van deze apostel wordt hij dus in verband gebracht met India. In dit Zuid-Aziatisch schiereiland wonen christenen die alleen al door hun naam van hun verbondenheid met de apostel Thomas blijkgeven: de zogenaamde Thomaschristenen. Hun aanwezigheid gaat al terug tot in de eerste eeuwen van onze jaartelling. De meesten van hen wonen in de zuidelijke deelstaat Kerala. Daar aan de kust zou de apostel Thomas voor het eerst het Woord verkondigd hebben. Vervolgens reisde hij door naar de oostkust om in Madras (thans Chennai) de marteldood te sterven. Men weet er nu nog zijn graf aan te wijzen. Boven dit graf is in 1504 zelfs een kerk gebouwd, namelijk vlak bij de plaats waar Thomas in 79 na Christus zou zijn omgebracht. Volgens de ‘Handelingen van Thomas’ werd hij door vier soldaten doorstoken. Na eerst de Heere gebeden te hebben, richtte hij zich tot soldaten met deze woorden: ‘Komt hier en voert de opdracht uit van hem die jullie gezonden heeft.’ Volgens de overlevering is zijn lichaam eerst in het bovengenoemde graf begraven en zijn de beenderen later overgebracht naar Edessa om ten slotte via Griekenland in Italië in Ortona in de Thomas-Kathedraal bewaard te worden.

Het zal eenieder wel duidelijk zijn, dat in al deze verhalen met betrekking tot Thomas en zijn zendingswerk in het oosten fictie en werkelijkheid nauwelijks te onderscheiden zijn. Echter, te midden van al de onzekerheden staat één ding vast, namelijk dat hij de Heere mocht kennen én belijden als zijn Heere en zijn God. Dát is het getuigenis dat Gods onfeilbaar Woord van hem geeft!

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 juni 2012

Kerkblad | 16 Pagina's

Het Oosten

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 juni 2012

Kerkblad | 16 Pagina's