Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lolly’s
‘We hebben gezoend!’ klinkt het nogal eens tussen meiden of jongens onderling. Ze bedoelen dan het tongzoenen en uiteraard niet met de handen op de rug. Vaak is een serieuze verkering dan nog niet in beeld. De lichtjes in hun ogen vertellen dat dit geen beroerde ervaring was. Bij jongens zie je er ook een glimp van trots in; ‘dat heb ik dan toch maar mooi voor elkaar gekregen’. Meiden stralen meestal iets anders uit, ‘hij vindt me leuk!’ Daar heb je direct het grote verschil tussen jongens en meiden helder. Bij een jongen gaat de ervaring bij zoenen vooral door het lichaam, bij een meisje vooral door het hart. Jongens verklaren hun liefde vooral met daden, meisjes vooral door hun toewijding. Dat stelletjes elkaars veiligheid zoeken en dit lichamelijk uitdrukken door zoenen, kan ik me tijdens een verkeringstijd goed voorstellen. Je houdt van elkaar en wilt dit op deze manier uitspreken. Het is een liefdestaal. Een van de vele liefdestalen en zeker niet de belangrijkste. Eerst komt praten van hart tot hart, dan een hele tijd niets; en dan lichamelijk contact zoals zoenen. Wie het voorgaande serieus neemt, kan volgens mij moeilijk zoenen buiten een verkering. Zoenen doe je niet voor ‘lekker’ of voor ‘tijdverdrijf’, zoals ik in gesprekken met jongeren regelmatig hoor, maar omdat je van iemand houdt. Lichamelijk contact is geen spelletje, maar een ontmoeting tussen twee geliefden. Laat je als meisje (of jongen) alsjeblieft niet gebruiken als lolly, want je bent zoveel meer waard. Ik zeg dit niet omdat ik je niet begrijp, maar omdat ik huiver voor de (indirecte) gevolgen. Alsjeblieft, bescherm jezelf en de ander. Zoen niet los van verkering.

Steven Middelkoop (Jeugdwerkadviseur)

Bijbelstudie
‘Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst de Jood, en ook de Griek.’ Romeinen 1:16

Paulus heeft de gemeente van Rome niet gesticht en hij was er zelfs nog nooit geweest. Toch droeg hij de gemeente van Rome een warm hart toe. Hij had gehoord van het werk van God in deze wereldstad en er ging geen dag voorbij of hij moest aan de gemeente van Rome denken. En hij dacht niet alleen aan de gemeente van Rome maar ging ook voor deze gemeente in gebed. En niemand in Rome moet denken dat Paulus bang was om naar Rome komen, want tot nu toe was hij steeds verhinderd geweest om de gemeente van Rome te bezoeken. Blijkbaar waren er boze stemmen die beweerden dat Paulus het Evangelie alleen aan eenvoudige en ongeletterde mensen durfde te verkondigen maar dat hij de confrontatie met de grote denkers van zijn tijd niet durfde aan te gaan. Zo is het dus niet, want, zo schrijft Paulus: ‘Ik schaam mij des Evangelies van Christus niet.’ Misschien heb jij er wél veel last van. Je houdt je mond terwijl er gespot of gevloekt wordt. Je vertelt niet wat jij op zondag gedaan hebt. Je bent bang dat je niet serieus genomen wordt en dat je voor ouderwets of achterlijk versleten zult worden. Wees niet bang, want het Evangelie is een kracht van God! Het Evangelie heeft reddende en verlossende kracht en zoals flatgebouwen met dynamiet opgeblazen kunnen worden, zo heeft het Evangelie ook mensenlevens radicaal veranderd en vernieuwd. En Paulus kon daar uit eigen ervaring over meepraten. Het Evangelie kan dan in de wereld weggezet worden als dwaasheid en door de godsdienst als een bron van ergernis, maar vergis je niet, de boodschap van het Evangelie is zó krachtig. De gevolgen in mensenlevens zijn er het bewijs van dat het Evangelie niet bestaat uit een achterhaalde theorie. Het heeft de grootste zondaars op de knieën gebracht en daarom: Schaam je niet! Maar spreek vrijmoedig over God en besef: Uiteindelijk zal elke knie zich buigen en alle tong zal belijden dat Jezus de Heere is, tot heerlijkheid Gods des Vaders.

Jouw vraag
‘Ik begrijp iets niet goed. Het Heilig Avondmaal is niet voor mensen die zonden doen en toch is het weer wel voor zondaren. Want Gods kinderen doen toch ook nog zonden. Hoe moet ik dit zien?’

Bedankt voor je vraag. Zij worden afgemaand van de tafel des Heeren die een ergerlijk leven leiden, dat zijn zij die in de zonde leven en daarin ook volharden. Dit wil echter niet zeggen dat het Heilig Avondmaal alleen zou zijn voor hen die zonder zonden zijn, want dan zou niemand aan het Avondmaal deel kunnen nemen. Want juist zij die de Heere oprecht dienen, zullen steeds scherper inzien hoe hardnekkig die oude mens is en hoe verdorven onze zondige natuur. Zij zullen Paulus begrijpen als hij uitroept: ‘Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?’ Maar in die nood leren ze dan ook dat ze het alleen moeten hebben van de gerechtigheid van de Heere Jezus Christus. Het Avondmaal is juist voor hen tot versterking die in eigen kracht de zonde niet kunnen overwinnen, maar die in alles zijn aangewezen op het verlossende werk van de Zaligmaker en het vernieuwende werk van de Heilige Geest. Het is voor hen die het van harte bidden: ‘Neig mijn hart en voeg het saâm, tot de vrees van Uwe Naam.’ Als we in de zonde leven, zonder dat er sprake is van boete en berouw en zonder dat we vergeving zoeken door het bloed van Christus, dan is er voor ons geen plaats aan het Avondmaal. Het Avondmaalsformulier leert ons dan ook dat wij onszelf moeten onderzoeken en beproeven voordat we gebruikmaken van het Heilig Avondmaal. Het gaat er bij dat zelfonderzoek dan in de eerste plaats om dat we onze zonden en vervloeking bedenken, opdat wij onszelf voor God mishagen en verootmoedigen. In de tweede plaats, dat we de gewisse belofte van God geloven dat al onze zonden alleen om het lijden en sterven van Christus vergeven zijn en ten slotte dat we ook bereid moeten zijn om voor Gods aangezicht te wandelen in oprechtheid. En zo lezen we dan: ‘Allen die alzo gezind zijn, wil God gewisselijk in genade aannemen en voor waardige medegenoten van de tafel van Zijn Zoon Jezus Christus houden.’

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 oktober 2012

Kerkblad | 16 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 oktober 2012

Kerkblad | 16 Pagina's