Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus Triomfator

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus Triomfator

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘En ik hoorde een grote stem, zeggende in de hemel: Nu is de zaligheid en de kracht en het Koninkrijk geworden onzes Gods, en de macht van Zijn Christus; want de verklager onzer broederen, die hen verklaagde voor onzen God dag en nacht, is nedergeworpen.’
Openbaring 12:10

Met Pinksteren is het kerkelijk jaar afgesloten. De heilsfeiten liggen weer achter ons. We zijn de komende maanden in afwachting van de eerste adventszondag. Deze periode, voorafgaand aan de eerste adventszondag, staat in het teken van Christus’ overwinning. Christus heeft niet alleen de kop van de satan vermorzeld aan het kruis van Golgotha. De Heere Jezus heeft met Zijn lijden, sterven, opstanding en hemelvaart de duivel de toegang tot de hemelse troonzaal ontzegd. Hierover jubelt een hemels zangkoor in Openbaring 12:10-12.

In Openbaring 10:5 wordt gesproken over Christus’ hemelvaart. Het Kind, zo ziet Johannes, wordt weggerukt tot God en Zijn troon. Hij betrad de hemelse gewesten, zo weten we uit de Hebreeënbrief, met Zijn bloed. Dit is een uiterst gewichtig moment, dat gepaard gaat met een grote jubel. De manier van spreken (onze broederen, hen) doet het vermoeden rijzen dat hier, net als tijdens de kerstnacht in de velden van Efratha, een engelenkoor zingt. Zij zingen een theocentrisch en christocentrisch loflied. ‘Nu is de zaligheid en de kracht en het Koninkrijk geworden onzes Gods, en de macht van Zijn Christus; want de verklager onzer broederen, die hen verklaagde voor onzen God dag en nacht, is nedergeworpen.’
De aanwezigheid van Christus’ bloed betekent het einde van de aanwezigheid van de duivel in de hemelse troonzaal. In het hemelse engelenkoor klonk altijd de dissonant van de vorst der duisternis, die optrad als de aanklager van Gods kinderen. Hij deed dat met een niet aflatende ijver, dag en nacht. We komende deze aanklagende werkzaamheden van de duivel tegen in de eerste hoofdstukken van het Bijbelboek Job, waarbij de vorst der duisternis het geloof van Job verdacht maakt. We komen deze aanklager ook tegen in Zacharia 3:1. ‘Daarna toonde Hij mij Jozua, de hogepriester, staande voor het aangezicht van de Engel des HEEREN, en de satan stond aan zijn rechterhand om hem te wederstaan.’

Na Christus’ voltooide middelaarswerk denkt de vorst der duisternis op oude voet te kunnen verdergaan. Maar dat is een ernstige vergissing. De duivel stuit op Michaël en zijn hemelse legermacht en de satan lijdt een bittere nederlaag. Nu Christus met Zijn bloed de hemelen is doorgegaan, is er voor deze helse aanklager geen plaats meer. Hij wordt resoluut op de aarde geworpen en op datzelfde moment barst er een massaal vreugdegezang uit. Onze broeders – zo zingen de engelen – zijn niet langer het voorwerp van de verbeten aanklachten van de vorst der duisternis.
Christus is als hemelse Advocaat tussenbeide getreden met Zijn bloed. Johannes merkt niet voor niets in vers 11 op dat Gods kinderen overwonnen hebben door het bloed van het Lam. Ze zijn gekocht door de prijs van Zijn dierbaar bloed en zo worden zij zalig op rechtsgronden. De aanklachten van de vorst der duisternis, waarbij hij met satanisch genoegen wijst op vuile en bezoedelde kleren, zijn krachteloos geworden door het bloed van het Lam. De satan moet de aftocht blazen. Hij heeft ook deze strijd verloren.

Dit hemelse loflied bepaalt ons bij de onschatbare waarde van het bloed van het Lam. Achter Zijn bloed bent u veilig. Alleen vanwege Zijn bloed, en dus niet vanwege uw inspanningen of eigen gerechtigheden, wordt de aanklager de mond gesnoerd. Laat alles van uzelf, waarmee u uw eigen verdediging wil voeren, toch varen. Niets van uzelf biedt immers enige rechtsgrond om het verdiende loon op de zonden, de drievoudige dood, te ontkomen. Het Woord wijst u een betere weg. Een Koninklijke weg. De weg gebaand door Christus Triomfator. Schuilend achter Zijn bloed bent u vrijgesproken van het vonnis van de wet.

Er is geen heerlijker leven dat het leven van het geloof, dat afziet van zichzelf en bouwt op de volkomen offerande van Christus. Maak dat, als u Christus hebt leren kennen, de duivel maar duidelijk als hij zijn helse en aanklagende pijlen op uw hart afvuurt. Satan, mijn situatie is nog vele malen ernstiger en ingrijpender dan je nu laat zien, maar Christus’ bloed reinigt van alle zonden. Dan overwint u de vorst der duisternis door het bloed van het Lam. Die overwinning maakt niet hoogmoedig, maar ootmoedig. ‘Het Lam, Dat geslacht is, is waardig te ontvangen de kracht, en rijkdom, en wijsheid en sterkte, en eer, en heerlijkheid, en dankzegging.’

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 juni 2013

Kerkblad | 16 Pagina's

Christus Triomfator

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 juni 2013

Kerkblad | 16 Pagina's