Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HH Jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HH Jeugd

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toets je leven en gedachten!
Interview met Theo van Lenten (Goedereede)
door Jacoline Roon

Heeft zelfonderzoek een plaats in uw leven?
‘Jazeker! Elke keer vraag ik me af of mijn geloof echt is. Onder de prediking toets ik mijn gedachten. Onlangs las ik Efeze 2. In het eerste vers staat dat gelovigen levend gemaakt zijn. In hetzelfde vers staat ook: ‘… daar gij dood waart door de misdaden en zonden’. Dat vind ik moeilijk: ik doe zonden en blijf zonden doen! Maar toch levend gemaakt door Hem! Dan stel ik mezelf weleens de vraag: Ben ik echt levend gemaakt? Het zien op Jezus, de Verlosser, is dan de juiste weg. Maar ik voel me dan ook uit het veld geslagen door mijn eigen ik.’

Wanneer werd dit voor u belangrijk?
‘Zelfonderzoek is voor mij belangrijk geworden toen het geloof voor mij ging leven. Dat was nadat ik openbare belijdenis van het geloof deed.’

Zelfonderzoek, hoe doet u dat eigenlijk?
‘De woorden die ik hoor of lees, pas ik toe in mijn eigen leven. Het hoogtepunt is daarin het Heilig Avondmaal. Dan spelen er vragen, zoals: Hoe sta ik tegenover de heilige God? Zie ik genoeg op Hem? Heeft het bloed van Jezus Christus de schuld van mijn zonden weggewassen? Ik vind het moeilijk om in het zelfonderzoek niet te veel op mijn zonden te blijven zien. Er is altijd strijd, maar het moet je brengen bij de Verlosser van deze zonden. Van Hem moet ik het verwachten, niet van mijzelf.’

Welke tips heeft u voor jongeren?
‘,De belangrijkste tip die ik mee wil geven is: ‘Volhard!’ In vraag en antwoord 21 van de Heidelbergse Catechismus staat wat een geloof is: ‘Een waar geloof is een stellig weten of kennis, maar ook een vast vertrouwen.’ Hou vol, jongeren! Pleit op jouw doopbelofte. Bid onophoudelijk: ‘Ik wil geloven, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp’ (naar Mar. 9:24).’

Vraag van jongere
Ds. A. Kos

Hoe moet je jezelf onderzoeken als je nog niet bekeerd bent?

Examen?
Wellicht dat jouw vraag het beste beantwoord kan worden door ons af te vragen: Wat is het doel van zelfonderzoek? Zelfonderzoek wordt helaas maar al te vaak gezien als een soort examen, waarvoor jij moet slagen. De uitkomst is dan: dát klopte helemaal niet, híér zijn nog wat verbeterpunten en dát ging wel aardig. Natuurlijk is het ook een onderdeel van zelfonderzoek om (verborgen) zonden te ontdekken en te bestrijden. Wellicht is dat ook de achtergrond van jouw vraag. En toch: als je daar begint, begin je verkeerd.

Verootmoediging
Waarom? De uitslag is niet: ‘wat verbeterpunten’. Integendeel. Jij en ik zakken als een baksteen. Het cijfer? Een nul. Hoezo? Bij zelfonderzoek leg je jouw leven naast Gods wet. Biddend om het licht en de leiding van de Heilige Geest. Wat vraagt de wet? 100% hartelijke gehoorzaamheid. Wees volmaakt. Als we dat serieus nemen, leidt zelfonderzoek altijd tot verootmoediging. Opdat je uit zou roepen: Ik ben zondaar en wat ik nodig heb, is genade!

Aan Zijn voeten
En zo bedoelt zelfonderzoek je te brengen aan Zijn voeten. Alleen in geloof aan Hem verbonden, zijn we volkomen rechtvaardig en heilig voor God. Geen nul maar een tien. Als het daarom gaat, telt niet wat wij doen. Een paspoort met als inhoud ‘ik was toch godsdienstig, serieus, mijzelf onderzoekend en vriendelijk’ is bij de hemelpoort ongeldig (vergelijk Matth. 7:22). Alleen een door Hem getekend paspoort geeft toegang.

Verlangen
Dat wekt verlangen om te doen wat Hij wil. En wonderlijk, door Zijn genade en Geest begint je leven er zo uit te zien. Je bidt om ontdekking van verborgen zonden en om kracht om naar Zijn geboden te leven. Je onderzoekt jezelf. Wat is het nog veraf van volmaaktheid! Dat doet verdriet. En satan zegt: ‘Jij hoort er niet bij, je bent gezakt.’ Hij heeft gelijk! Je raakt verward. Tenminste (en dat gebeurt helaas maar al te vaak): als je ziet op wie jij bent. Maar Gode zij dank: dat is de grond niet! Het doet je weer ootmoedig de toevlucht nemen tot Hem: om genade!

Hoe?
Leg je leven naast de eis van het Woord van God. Mediteer over Christus’ lijden en sterven. Neem in verootmoediging tot Hem de toevlucht in gebed. Dagelijks: ‘Wees mij, de zondaar, genadig.’ Genade van vergeving en vernieuwing. Dat is het doel van zelfonderzoek. ‘O Zoon, maak mij Uw Beeld gelijk.’

Binnenstebuiten in het gezin
Gerbrand de Jong (jeugdwerkadviseur)
Nooit ontmoette ik een ouderpaar dat zei: ‘Een open gesprek met onze kinderen, daar moeten we niet aan denken!’ Wel herinner ik me vele ontmoetingen met vaders en moeders die graag open en eerlijk met hun kinderen willen spreken over geloof en gevoelens. De werkelijkheid blijkt echter vaak weerbarstig te zijn. Ontmoeten op hartniveau, dat gaat niet vanzelf.

Ouders met puberende kinderen ervaren geregeld dat een open gesprek voeren niet eenvoudig is. Vragen lijken af te ketsen op de desinteresse van tieners. Een open ontboezeming van een ouder levert soms slechts een schouderophalende reactie van de kinderen op. Dit kost ouders energie en doet soms veel verdriet. Gelukkig zijn er ook andere voorbeelden, waarbij rondom de tienerjaren een hechte geestelijke band groeit tussen ouder en kind.

In de relatie tussen ouders en kinderen is sprake van een gezagsverhouding. Het voorbeeld van de ouders is leidend voor de kinderen, hoewel ze dit niet altijd toegeven. Binnen die gezagsverhouding is ruimte voor gesprek en ontmoeting. Daarin mogen ouders het voortouw nemen, voor Gods aangezicht.

Tips
• Laat je als ouder niet afschrikken door desinteresse rondom geloofszaken bij tieners. Blijf positief en open spreken over geloof en bekering.
• Impliciete geloofsopvoeding (voorbeeld zijn) heeft veel invloed. Kinderen kijken naar ouders als totaalplaatje. Leer en leven doen ertoe.
• Breng iedere avond concreet alle kinderen in het gebed voor Gods troon. Bij Hem is uitkomst.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2014

Kerkblad | 20 Pagina's

HH Jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2014

Kerkblad | 20 Pagina's