Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aangesteld tot wachter

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aangesteld tot wachter

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gij nu, o mensenkind, Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen.
Ezechiël 33:7

Alleen ambtsdragers?
Misschien denkt u dat bij deze tekst. Het gaat toch over de profeet Ezechiël, die opnieuw hoort dat hij tot een wachter is gesteld? Het is waar dat ambtsdragers wachter zijn en hebben te staan voor Schrift en belijdenis. Maar: u komt er niet mee weg, als u deze verantwoordelijkheid alleen op ambtsdragers afschuift. Tot welke verantwoordelijkheid we ook zijn geroepen, steeds zijn we daarin tegelijk tot wachter aangesteld. Een belijdend lid van de gemeente draagt verantwoordelijkheid voor de hele gemeente. Denk verder bijvoorbeeld aan een ouder, een leidinggevende in het verenigingswerk en een lera(a)r(es).

Waarschuwen bij gevaar
De functieomschrijving van een wachter is: waarschuwen bij gevaar. Welk gevaar dreigt er dan? Verleidingen van de duivel? Dat is ook een gevaar. Toch wordt hier iets anders bedoeld. Het is de Heere Die het zwaard brengt, waarvoor de wachter moet waarschuwen (vers 2). Het gevaar is de Heere Zelf. Dat is schokkend! Maar toch realiteit. De Heere komt als Rechter tot Zijn ongehoorzaam verbondsvolk met de wraak van het verbond. Wat een ontzagwekkende werkelijkheid; toen, maar ook nu! Leerde u gehoorzaam te buigen voor deze God van het verbond? Of is er nog verzet, ondanks de rijkdom van Zijn genadewoord dat u als kind van het verbond werd betekend en verzegeld in de Heilige Doop? Het gericht komt! De wachter ziet het en blaast op de bazuin.

Het leven van de wachter: horen
Wat kenmerkt het leven van een getrouwe wachter? Allereerst stil zijn voor Gods aangezicht. Luisterend naar Zijn Woord in de dienst van het Woord en thuis. Wat hoort u dan? Net als Ezechiël: u bent een mensenkind. Dat is verootmoedigend! Een wachter staat niet boven het volk waartegen hij spreekt! Hij maakt er ten volle deel van uit. Dat betekent concreet dit: als u echt gaat horen, merkt u dat de Heere óók u aanwijst. U gaat het Woord van de Heere ernstig en serieus nemen. Wat u denkt te hebben, verschrompelt in het licht van Zijn heiligheid. U wordt wie u bent: een goddeloze. Leerde u zo door de Heilige Geest met andere ogen naar uzelf kijken? Beamend en belijdend: Ook ik ben met mijn kind(eren), jongeren, gemeenteleden in zonde ontvangen en geboren en daarom aan de toorn van God, ja, aan de verdoemenis zelf onderworpen (doopformulier)? Dan blijft alleen genade over. Omwille van de Zoon van God Die Mensenkind (Zoon des mensen) werd. Hij volbracht alle gehoorzaamheid en gaf Zichzelf voor goddelozen over in de dood. Dat maakt verwonderd en bewogen met anderen.

Het leven van een wachter: waarschuwen
Eerst horen maakt het waarschuwen indringend. Paulus schreef: ‘Wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof’ (2 Kor. 5:11a). Het doet ons temeer aandringen en wijzen op de Heere en Zijn genade. Op Hem Die gaarne vergeeft en bij Wie veel verlossing is. Bovendien wordt het waarschuwen meer liefdevol. Juist wanneer u uzelf voor Gods aangezicht hebt leren kennen als mensenkind. Wanneer u dat (steeds opnieuw) leert beseffen, moet u zeggen: ‘Zo’n hart als dat afkerige kind, die afkerige jongere, man of vrouw heb ik ook.’ In het besef dat het genade is, als we genade ontvangen. Dan spreken we in biddende afhankelijkheid en staan we naast anderen. Erken maar tegenover de ander dat u met uzelf en uw eigen ik net zo’n strijd hebt en van nature net zo zondig bent. Maar ook dat u spreekt in Naam van de Heere, Die zegt: ‘U zult hen van Mijnentwege waarschuwen.’

Wees getrouw!
Het is waar dat een wachter niet de gehoorzaamheid kan werken. Dat ligt in handen van de Heere. Wel roept de Heere om getrouw te zijn. Weliswaar in alle gebrek, maar wel getrouw. En als u ontrouw bent? Niet waarschuwt voor het grote gevaar? Als u slaapt? Als uw leven ervan getuigt dat u zelf het Woord van de Heere niet serieus neemt? Als u opgaat in andere dingen? Als u niet spreekt overeenkomstig het hele Woord van God? Dan kleeft er bloed aan uw handen (vers 6). Wat zal het zijn als uw kind(eren), jongeren, gemeenteleden verloren gaan en als het ware zeggen: ‘Waarom hebt u niet gewaarschuwd? Waarom wees u mij niet op de weg van verlossing?’ Hoe kunnen we getrouw zijn? Dat kan uit Hem Die geroepen heeft. Hij wil ook die genade schenken. Genade van vergeving voor ontrouw en genade voor getrouwheid. Laten we voortdurend bidden om besef van die ernst en afhankelijkheid, om te leven van die genade.

Het doel van de wachter
Is er dan alleen waarschuwen? Is er dan geen Evangelie? Jawel, maar wel juist in deze context. Iemand merkte terecht op dat niemand erbij gebaat is om maar te horen: God houdt van u/jou. Dat op zichzelf is leeg! Ezechiël wordt er juist toe opgeroepen om de goddeloze te zeggen: ‘U zult de dood sterven.’ Dat betekent niet dat de waarschuwing zomaar klinkt. Alsof het fijn is om te waarschuwen. Het hart van een wachter zal huilen. Maar het doel is redding. Zo waarschuwen wij kinderen toch ook! Het doel is dat ze niet in de sloot zullen vallen, of onder een auto zullen komen. Dat is het doel van de wachter en daarmee ook van de Heere. Hij komt Zelf met Zijn waarschuwing en genade, voordat Hij komt ten oordeel. Hij gaf Zijn Zoon. Hij laat u waarschuwen en roept tot bekering. De wachter spreekt scherp en de waarschuwing klinkt, opdat u het gevaar beseft en de toevlucht zult nemen tot de Zaligmaker.

‘Zou het voor mij nog kunnen?’ vraagt u misschien. ‘Met zo’n zondig hart en zo onwaardig?’ Herkenbare vraag, toch? Ik mag u wijzen op de Heere. Het is nodig te wanhopen aan onszelf. Maar wanhoop niet aan de Heere. Hij heeft geen lust in de dood van de goddeloze, maar daarin dat hij zich bekeert en leeft (vers 11). Bid dan uw Rechter om genade. De Heere is goed voor degenen die Hem verwachten en voor de ziel die hem zoekt. Wachters, laten we Zijn Woord horen, waarschuwen, nodigen en aandringen. En laten we de Heere intens bidden om Zijn zegen en vrucht. Omdat de liefde van Christus ons dringt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 2014

Kerkblad | 20 Pagina's

Aangesteld tot wachter

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 2014

Kerkblad | 20 Pagina's