Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De schuilplaats en de schaduw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De schuilplaats en de schaduw

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen.
Psalm 91:1

Denkend aan Psalm 91 komt een herinnering in mij naar boven. Een fazant langs de kant van de weg. Vanuit de verte zie ik het dier al zitten. Ik kom dichterbij en ga wat langzamer rijden. Diep ineengedoken zit zij daar op de witte streep. Tot mijn verbazing zie ik achter het moederdier een aantal jonge fazanten. Die moederfazant gooit haar leven in de strijd voor haar jongen. Alsof ze tegen me zegt: Rijd maar over mij heen, maar laat mijn jongen leven. En toen ik daar die fazant zag zitten, toen moest ik zo denken aan de Heere Jezus. Vader, laat de toorn over hun zonden maar op Mij uitgegoten worden. Leg die maar op Mij, maar laat hen vrijuit gaan.

Dat moederdier beschermde die jongen. En zo hebben ook wij bescherming nodig. Een schuilplaats. Bescherming tegen gevaren in het leven. Maar nog meer bescherming tegen de toorn van God over onze zonde. De schuilplaats van de Allerhoogste. Die schuilplaats hebben wij nodig. Een schuilplaats van God Zelf gegeven. Vanuit de grondtaal mag u ook lezen: het verborgene van de Allerhoogste. Het verborgene. Denk maar aan het oosterse herdersleven. Die herders leefden in tenten. Als je dan op reis was en bescherming nodig had, dan mocht je bij zo’n tent naar binnen. Je mocht dan achter het tentgordijn komen. Dan was je in het verborgene van de tent.

Het volk Israël had ook een tent: de tabernakel. Er was ook een gordijn in die tent. En achter dat gordijn was het verborgene van de tent. Dat was de schuilplaats van de Allerhoogste. Niemand mocht daar komen, dan alleen de hogepriester één keer per jaar. En wat is er nu gebeurd met dat gordijn? Op Goede Vrijdag is het gescheurd. Toen is het verborgene van de tent geopenbaard. Omdat daar bloed heeft gevloeid op Golgotha. En iedereen die in dit leven heeft leren pleiten op dat bloed van Jezus Christus, die mag verkeren in het verborgene van Zijn tent. Die mag op een verse en levende weg komen tot achter de gordijnen. Die mag zitten in de schuilplaats van de Allerhoogste.
Ja, zitten. Die in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten. Dat mag ook vertaald worden met ‘wonen’. Wonen in die schuilplaats. In het Oude Testament mocht de hogepriester maar één keer per jaar in het verborgene van de tent komen. En dan moest hij ook direct weer terug. Hij mocht daar niet blijven. Nu mag een zondaar door de Heere Jezus Christus niet één keer in die schuilplaats vluchten, maar daar wonen. Eeuwig blijven. Hij mag daar vernachten. Vernachten in de nachten. Want de Allerhoogste zal niet sluimeren of slapen.

Hebt u weleens in iemands schaduw gelopen? Misschien als klein kind aan de hand van uw vader. Op die warme zomerdag liep u samen over een smalle hoge brug. Terwijl u over de brug liep, keek u steeds naar beneden om uw voeten goed neer te zetten. Om niet van de brug te vallen. En wat was u toen blij. Toen u naar beneden keek, zag u niet alleen uw eigen voeten, maar ook de schaduw van papa. Wat gaf dat een rust, die schaduw te zien. In de schaduw van de Almachtige, daar wordt mijn ziel verkwikt. Daar kunnen de felle zonnestralen mij niet raken.

De schaduw van de Almachtige. Almachtige mag ook vertaald worden met ‘Algenoegzame’. Ja, aan Hem heb ik genoeg. Zijn genade is voor mij genoeg. Met Zijn Lam ben ik tevreden. Met Zijn Lam is Hijzelf tevreden. Wat een rust om in Hem te rusten. Om in Hem te vernachten. Zoals die jonge fazanten gerust mochten schuilen achter het moederdier, zo mag ik rusten in de schaduw van de Almachtige. Maar hoe kan een onheilig mens in de schaduw van de Almachtige verkeren? U moest eens weten van mijn leven. U moest mijn zonden eens kennen. Wat een strijd en worstelingen. Van mijn kant zijn er alleen maar onmogelijkheden. Als ik denk aan de Almachtige, wie zou dan niet vrezen? Maar weet u waar die schaduw van de Almachtige vandaan komt? Die komt bij de Heere Jezus vandaan. Hij is tussen de Almachtige en deze zondige wereld in gaan staan. En ik mag als onheilig mens achter Jezus schuilen. Met al mijn zonden en gebreken. Met al mijn ellenden en noden.

In de schaduw van de Almachtige. God heeft Zelf voor die schaduw gezorgd. Er is een schuilplaats bij God. Er is een schaduw bij de Almachtige. Hij wordt al beloofd in Psalm 91. Psalm 91 begint met woorden over een schuilplaats en een schaduw. Psalm 91 eindigt met de woorden: ‘Ik zal hem Mijn heil doen zien.’ Dat is een belofte. Ik zal hem Mijn Jezus doen zien.

Een bekeerde boeddhistische monnik uit India zag iets indrukwekkends. Een nest met jonge vogels in een boom. En die boom stond in brand. U kunt zich voorstellen hoe die moedervogel onrustig heen en weer vloog. En toen gebeurde het. Plotseling, toen de vlammen bijna de jongen wilden verwoesten, stortte die moedervogel zich boven op haar jongen. En ze gaf haar leven voor haar jongen. En wat gebeurde er even later? Men vond het verkoolde lichaam van die moedervogel. En onder die moedervogel? Daar zaten de jongen. Ze leefden. Zo heeft Jezus Christus Zijn leven opgeofferd. Hij heeft gezorgd voor een schuilplaats en voor een schaduw. Hij is het Die u roept, zoals een hen haar kuikens roept onder haar vleugels. Allen die tot Hem de toevlucht hebben genomen, die zullen leven, eeuwig leven. Zij zullen niet verteerd worden. De Heere Jezus is van God gegeven. Om eeuwig achter te schuilen. Om eeuwig in te vernachten. Een ieder die in Hem gelooft zal niet sterven in der eeuwigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 2014

Kerkblad | 20 Pagina's

De schuilplaats en de schaduw

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 2014

Kerkblad | 20 Pagina's