Kind, gedenk…
Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven,en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten. ( Lukas 16: 25 )
Wat een liefdevolle aanspraak: Kind. Opmerkelijk ook, als we bedenken dat Abraham dit zegt tot de rijke man in de hel. Kind! We horen er de bewogenheid in van een vader over zijn kind. Kind! Zo was je bedoeld. Een kind van Abraham. Bekendgemaakt met de weldaden van het verbond, die ook de rijke man waarachtig en welmenend waren beloofd, als tekenen en zegelen. Gegeven met deze bedoeling: om Zijn verbond te houden en aan Zijn bevelen te denken, om die te doen (Ps. 103:18). Hoe anders is het echter gegaan en geworden. Kind! Een liefdevolle aanspraak, maar tegelijk ook een aanklagend en een snijdend woord. Gesproken in deze omstandigheden, kan het de smart van de rijke man alleen maar vergroten. Kind! We horen erin: Kind, het had zo anders kunnen zijn, maar gij hebt niet gewild.
De mogelijkheid om anders te handelen heeft de rijke man overigens wel gehad in zijn leven. Ruimschoots. Deze bekende gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus verhaalt het ons. De rijke man leeft overdadig. Hij ging gekleed in purper en fijn linnen. Elke dag hield hij een schitterend feest. Het kan niet op. Dan is daar ook de bedelaar Lazarus. Iedere dag wordt hij gedragen voor de poort van de rijke man, zijn lichaam vol zweren. Liggend, wacht hij op een kruimeltje erbarmen van deze rijke. Binnen gaat echter, zonder enige bekommernis over die arme buiten, het feestgedruis door. En wat er dan van de tafel van de rijke valt, zal echter zo weinig geweest zijn, dat de honden er niet van kunnen eten. Zij likken Lazarus’ zweren.
De grote vraag is wel hoe deze rijke man echt vrolijk kan zijn, zonder zich over Lazarus te bekommeren? Vrolijk, zonder ontferming. Nu, dat kan hij, omdat hij zich van het bestaan van Lazarus niets aantrekt. Hij ziet hem weliswaar elke dag voor zijn deur zitten, maar hij ziet hem niet echt. Het maakt niets in hem los. Hij kent geen ontferming. Hij ziet alleen zichzelf. Zo tekent de Heere Jezus ons deze twee mensen. Ze bevinden zich vlak bij elkaar. Ze kunnen elkaar als het ware de hand rijken, zo nabij zijn ze. Maar de tegenstelling is enorm. De rijke is bekleed met rijke gewaden, Lazarus met zweren. De rijke wordt op zijn wenken bediend door vele dienaren, Lazarus wordt gelikt door honden, onreine beesten. En zo gaat het jarenlang. De rijke is weliswaar goed in staat om de kloof te overbruggen, maar doet daar in zijn zelfzucht geen enkele poging toe.
Maar dan grijpt God in. ‘En het geschiedde …’ Als dat bij Lukas staat, wijst dat dikwijls op een handelen van God. De bedelaar sterft, en wordt door de engelen gedragen in de schoot van Abraham. We lezen niets van een begrafenis. Maar de rijke man sterft ook en wordt begraven. Het zal een grootse en indrukwekkende begrafenis zijn geweest, maar wat een tegenstelling: hij slaat zijn ogen op in de hel. En als hij dat doet, ziet hij Abraham en Lazarus in de hemel. Nu ziet hij Lazarus wel, maar dan heeft hij hem nog voor zichzelf nodig, want dan moet hij komen om zijn tong te verkoelen. Abraham wijst zijn verzoek echter af. Hij zegt: Kind, gedenk …
Abraham brengt hem in herinnering wat zijn eigen toestand en de toestand van Lazarus geweest is in hun leven. Een pijnlijk en schuldig stellend woord. Matthew Henry schrijft: ‘De herinneringen der veroordeelde zielen zullen haar pijnigers zijn, en het geweten zal dan ontwaakt wezen om zijn werk te doen. Niets zal meer olie gieten in de vlammen van de hel dan dit: Kind, gedenk.’
Hoe vaak zal ook de rijke, als verbondskind, zijn opgeroepen om te gedenken? Kind, gedenk uw Schepper, gedenk uw Verlosser, gedenk aan uw einde! Maar hij was er doof voor en vond vele middelen en redenen om dit gedenken te vermijden. Nu kan hij zich er echter niet doof voor houden en klinkt het als een snijdend woord in zijn oren: Kind, gedenk! Gedenk de vele waarschuwingen, die u gegeven zijn om niet op deze plaats van pijniging te komen, gedenk de hartelijke en liefdevolle aanbiedingen van het Evangelie, vol van eeuwig leven en zaligheid in Christus, maar die u niet hebt willen aannemen. Gedenk ook het vele goed, dat u in uw leven hebt ontvangen, maar waarvan u Mij niet hebt geëerd. U leefde voor het goede in uw leven en u had geen gedachten voor betere dingen in een ander leven, en daarom wordt Lazarus nu vertroost en gij lijdt smarten in deze vlam.
Wat een bewogen en aangrijpend woord, vindt u niet? Kind, gedenk. We horen er de spanning in, die er is in het verbond. Deze man was, vanwege de belofte, een kind geweest, een zoon. En ook toen hij in zijn leven, in plaats van het smalle pad, het brede pad van de wereld verkoos, was er nog een weg terug geweest tot God, door te gedenken! Maar hij had zichzelf en het leven dat hij leefde daarvoor te lief. En nu is hij een verzaakte, een onterfde zoon. Aangrijpend: het eeuwige leven en de zaligheid binnen handbereik, en toch niet in te gaan, maar buiten te staan. Door eigen schuld.
Ja, er zijn dus tweeërlei kinderen van het verbond. En de vraag is: Wat bent u? Ook ons wordt op zoveel manieren in dit leven toegeroepen: Kind, gedenk. Wat doen we ermee? Wat doet u met de verkondiging van het Evangelie, als u wordt gewezen op de Heere Jezus Christus, als de Weg, de Waarheid en het Leven? Gaat u die weg ook door het geloof in Hem? Hebt u Zijn verbond en woorden al als uw schatten gade leren slaan? Of moet straks, tot verzwaring van uw oordeel, tegen u gezegd worden: Kind, gedenk? Alles tot uw zaligheid heb Ik u geschonken in de Zoon van Mijn liefde, maar gij hebt niet gewild. En zult u dan eeuwig buiten staan? Weet, dat de HEERE u daar niet voor over heeft! Nóg klinkt Zijn Woord. Nóg wordt Christus ons gepredikt, opdat eenieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar eeuwig leven hebbe. Haast u dan tot Hem, verhardt u niet, maar laat u leiden.
Sprang-Capelle, ds. W.M. van der Linden
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 augustus 2014
Kerkblad | 20 Pagina's