Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sola gratia en sola fide

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sola gratia en sola fide

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof en dat niet uit u, het is Gods gave. Efeze 2:8

Wellicht hebt u bij het lezen van de titel van deze meditatie een verband gelegd met de kerkhervorming van de zestiende eeuw. Het zijn reformatoren als Luther en Calvijn geweest die vanuit de Heilige Schrift hebben laten zien dat zalig worden alleen uit genade (sola gratia) en alleen door het geloof (sola fide) plaatsvindt. De leer van de reformatie werd destijds regelmatig aangeduid als de ‘nije leer’. Historisch gezien is deze aanduiding begrijpelijk, maar als we de brief aan Efeze lezen, kan met recht worden gezegd dat het gaat om de aloude leer der waarheid. Het wonderlijke is dat de Heilige Geest deze leer steeds weer toepast en dan wordt ervaren dat deze oude leer daadwerkelijk (levens) vernieuwend is.

Paulus schrijft aan de gemeente van Efeze over het grote wonder dat in hun midden heeft plaatsgevonden. Het was voor hen blijkbaar nodig om daar steeds opnieuw bij bepaald te worden. In Efeze was eerst geen christengemeente. Alle inwoners wandelden in de duisternis. Er was niemand die God zocht en iedereen leefde in de zonde. De duivel werd vrijwillig en met overgave gediend. Alles wat Gods wet verbiedt, werd als geoorloofd beschouwd. De begeerlijkheden van het vlees werden gekoesterd en uitgeleefd op godsdienstige, financiële, seksuele, ja, op alle terreinen van het leven. Het was een stad dood in zonden en misdaden; geen passieve, maar een actieve doodsstaat. Het was samengevat een hopeloze situatie, die overeenkomt met de toestand van ons natuurlijke hart. Gelooft u dat? Is dit uw nood? In deze stad gebeurde een onbevattelijk groot wonder. God maakte door Geest en Woord dode zondaren levend. Zondaren in Efeze werden levend gemaakt met Christus. Voor de verklaring van dit wonder wijst de apostel niet naar de mens, maar naar God. Het is geschied vanwege de rijkdom van Gods barmhartigheid en Zijn grote liefde. Het heeft helemaal niets te maken met verdiensten of prestaties van de mens dat het wonder van de levend- of zaligmaking heeft plaatsgevonden.

Wij mensen geven soms iets aan een ander, omdat we die ander sympathiek vinden of omdat die ander iets kleins of iets groots voor ons heeft gedaan. Een dergelijke gave is gebaseerd op verdiensten, aantrekkelijkheid of waardigheid. Het kan best zijn dat de gave veel groter is dan de prestatie die is verricht, maar er is hoe dan ook sprake van enige verdienste. Als God zo zou geven, wat zouden u en ik dan kunnen verwachten? Niets. Of nog beter gezegd: vloek en toorn. Gods gave is echter totaal anders dan menselijke gaven, namelijk uit genade!

Zalig worden is een gave van God, alleen uit genade. Dit betekent dat verdiensten of waardigheid niet mee kunnen en hoeven doen. Wat wordt dit door onderscheiden mensen totaal verschillend gewaardeerd. Voor een natuurlijk mens is dit een onbevattelijke en zelfs aanstootgevende boodschap. Herkent u dit? Wat heeft de Heilige Geest veel werk aan een trots godsdienstig mens om hem of haar te laten zien dat niet alleen de ongerechtigheid een gruwel voor God is, maar dat dit ook geldt voor de eigengerechtigheid. Bidden, Bijbellezen of het doen van goede dingen maakt ons niet aangenaam voor God. Zelfs tijdens het doen van genoemde dingen kleeft de zonde ons aan. Het is niet fijn, maar wel heilzaam om te ontdekken dat niets van de kant van de mens mee kan doen. En dat niet uit u. Wat kan het een strijd opleveren, voordat dit wordt beaamd. Wat is het daarna bevrijdend om door de leiding van de Geest te ontdekken dat ook niets mee hoeft te doen. Wie door al het zijne of hare, ja, door zichzelf heen zakt, wordt getoond dat verlossing mogelijk is uit genade. Er hoeft niets van mij bij. Het is Gods gave uit pure liefde. Ik hoef niets aan te dragen of mee te brengen, zelfs mijn bevinding niet. Jezus Christus heeft alles aangedragen en daarom kan ik zalig worden. Alleen door de verdiensten van Christus tijdens Zijn leven, in Gethsémané, te Gabbatha en te Golgotha is het mogelijk. Deze verdiensten worden ontvangen door het geloof. Geloven is stoppen met werken en bestaat in het ontvangen van de geopenbaarde en aangeboden Borg. ‘U dan, die gelooft, is Hij dierbaar’ (1 Petr. 2:7a). Gode zij dank, is ook dit geloof een gave van God.

Lezer, bent u geestelijk gezien een aanhanger van de ‘nije leer’? Of blijft u vasthouden aan uw eigen verdiensten? Dan komt u tekort en gaat u verloren. Zalig worden uit genade door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave. Wanhoop wel aan uzelf, maar niet aan God. Wat in Efeze gebeurd is, gebeurt nog, want God is een gaarne gevend God.


Leerbroek, ds. R.W. Mulder

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 2014

Kerkblad | 20 Pagina's

Sola gratia en sola fide

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 2014

Kerkblad | 20 Pagina's