Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De verhoging van Christus (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verhoging van Christus (1)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De hemelvaart van Christus is van bijzondere betekenis. In de eerste plaats voor Hemzelf. Het is immers Zijn verhoging na het volbrachte werk op aarde. Wij gaan voorbij aan het Bijbels gegeven dat ook Zijn kruisdood verhoging wordt genoemd (Joh. 3:14; 12:32) en richten ons op de troonsbestijging van de Zoon van God. De verhoging van Christus is geen toevallig aanhangsel of willekeurig toevoegsel aan Zijn vernedering, maar is een onmisbaar bestanddeel van het werk van de verlossing. Het christelijk geloof staat of valt met de feiten van het heil. In de opstanding van Christus uit de doden heeft de Vader amen gezegd op het offer van de Zoon. Het is de Goddelijke herziening van het vonnis dat de wereld over Jezus heeft geveld. Pasen is het krachtige bewijs dat Jezus Christus de Zoon van God is (Rom. 1:4).

Het lijdt geen enkele twijfel dat de apostelen, Paulus voorop, het feitelijk, historisch karakter van Christus’ opstanding sterk hebben benadrukt. Zonder die opstanding is alles tevergeefs. Dan is de prediking van de apostelen ijdel, leeg, zonder inhoud en vals, evenals het geloof (1 Kor. 15). Maar Christus is opgewekt. Hij is daarin door de Vader uitgeroepen en gekroond als de Verzoener van de zonden, de Vorst des levens en de Zaligmaker der wereld. In de verhoging van Christus ontvangt de vernedering haar zegel en kroon. De Vader heeft Hem uitermate verhoogd. De Zoon heeft een Naam ontvangen die boven alle naam is (Fil. 2:9).

Na veertig dagen wordt de opstanding van Christus gevolgd door het feit van Zijn hemelvaart. Dat is Zijn glorieuze thuiskomst. In de hemel zet Christus Zijn profetische, priesterlijke en koninklijke werk voort. Het Middelaarswerk van Christus is één groot, machtig, Goddelijk werk. Dat begon in de eeuwigheid en dat zet zich voort tot in de eeuwigheid.

Profeet
Christus was door God de Vader verordineerd en met de Heilige Geest gezalfd tot onze hoogste Profeet en Leraar (HC Zondag 12). Hij was dat in de staat van Zijn vernedering, Hij is het in de staat van Zijn verhoging. Dat Hij Profeet bleef na Zijn opstanding bleek wel in die veertig dagen waarin Hij Zich aan Zijn leerjongeren openbaarde (Joh. 21:1). Toen heeft Hij de discipelen profetisch onderwezen, Zijn woordbediening voortgezet. Zij hadden veel onderwijs gehad, maar in die dagen na Pasen hebben ze veel leren verstaan van Jezus’ Persoon en werk. Nu viel het licht van Pasen over Zijn dood en over heel het leven van Christus dat daaraan vooraf was gegaan. Hij is dan niet meer de nederige Zoon des mensen Die gekomen was om Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen. Hij heeft de dienstknechtgestalte afgelegd. Hij openbaart Zich op een zodanige wijze aan Zijn discipelen dat Thomas komt tot die hartelijke geloofsbelijdenis: ‘Mijn Heere en mijn God’ (Joh. 20:28). Een belijdenis die niet door een van de discipelen was uitgesproken.

Het was bovendien voor de discipelen van belang dat de Vorst van Pasen hen in die dagen voorbereidde op hun roeping en taak. Die opdracht ontvouwde Hij bij al de verschijningen. Ze ontvingen allerlei bevelen nu ze de wereld in gezonden zouden worden. Jezus liet ook geen twijfel bestaan over de inhoud van hun verkondiging. Ze hadden in Zijn Naam te preken bekering en vergeving van de zonden onder alle volken, beginnende te Jeruzalem (Luk. 24:47). Die verkondiging die aansluit bij Zijn eigen onderwijs. Maar tegelijk is het de verklaring en de uitbreiding ervan. Jezus heeft in Zijn verhoging de belofte van de Heilige Geest ontvangen (Hand. 2:33), de Geest Die op Pinksteren is uitgestort. Door die Geest zet Jezus Zelf Zijn profetische bediening voort in de harten van Zijn apostelen. Zij werden bekwaamd de evangeliën en brieven te schrijven en met de boeken van het Oude Verbond is dat het profetische Woord dat zeer vast is (2 Petr. 1:19).

Nu past de verhoogde Christus door dat Woord in de kracht en door de werking van de Heilige Geest de volheid van Zijn verworven weldaden toe. De verkondiging gaat door dat Christus niet alleen gestorven is, maar ook door God is opgewekt en verhoogd aan Zijn rechterhand tot een Heere en Christus, Vorst en Zaligmaker. De verkondiging dat met name in de liefde van de Vader, in de genade van de Zoon en in de gemeenschap van de Heilige Geest alle heil voor verloren zondaren besloten ligt.

Priester
Wat van het profetische ambt van Christus geldt, is ook op Zijn priesterlijk ambt van toepassing. Hij is door God de Vader verordineerd en gezalfd tot onze enige Hogepriester. En dat priesterschap heeft in zich Zijn offer en Zijn voorbede. Dat was niet voor een tijd, maar Hij oefent dit uit in eeuwigheid. Christus is en blijft Hogepriester in de hemel. Als zodanig is Hij door God aan Zijn rechterhand gezet.

Wees Johannes de Doper Hem aan als het Lam Dat de zonde der wereld wegneemt (Joh. 1:29), Johannes op Patmos ziet Hem staan als het Lam Dat geslacht is (Openb. 5:6). Ook onder het Oude Verbond was er de priesterlijke dienst. Dat was afschaduwing. Er werd elke dag geofferd. Het Nieuwe Testament legt er sterk de nadruk op dat Christus Zich eenmaal heeft opgeofferd en daardoor een eeuwige verlossing heeft teweeggebracht (Hebr. 9:28). Nu bestaat Zijn priesterlijke dienst in de hemel daarin dat Hij voor ons voor het aangezicht van God verschijnt in alle dingen die er bij God te doen zijn om de zonden van het volk te verzoenen (Hebr. 2:17). Nu komt Hij degenen die verzocht worden te hulp (Hebr. 4:15) en leidt veel kinderen tot de zaligheid (Hebr. 2:10).

Nu is Hij de hemelse Voorbidder, de Voorspraak bij de Vader. Zoals Hij op aarde voor Zijn discipelen bad, doet Hij dat nu ook. Zoals Hij op aarde voor Zijn vijanden bad, doet Hij dat nu ook. Hij is de barmhartige en getrouwe Hogepriester, door Wie de voorbede tot de Vader wordt opgezonden. Hij reinigt en heiligt de gebeden die Zijn kinderen opzenden tot God. Hij neemt het bij de Vader op tegen alle aanklachten van de wet, de satan en ons eigen hart. Hij komt de Zijnen te hulp in al hun verzoekingen, heeft medelijden met hun zwakheden, reinigt hun gewetens. Hij heiligt en zaligt volkomen allen die door Hem tot God gaan. Hij bewaart voor de hemelse erfenis. De gelovigen van God hebben dan ook niets te vrezen, de Vader hoort Hem altijd. Christus, Hij is de volkomen Zaligmaker. Nu staat alles onder de hoogspanning van Zijn wederkomst. Hij rust niet voordat Hij het Koninkrijk aan God en de Vader zal kunnen overgeven (1 Kor. 15:24) en Hij de gemeente als Zijn bruid kan voorstellen zonder vlek en zonder rimpel (Ef. 5:25). Met de voltooiing van dit werk van de zaligheid is Zijn eigen Naam en eer gemoeid. Maar ook die van de Zijnen. Hen zal Hij ook verhogen en brengen waar Hij Zelf is opdat ze Zijn heerlijkheid mogen aanschouwen (Joh. 17:24).

Ridderkerk, ds. K. ten Klooster

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2015

Kerkblad | 24 Pagina's

De verhoging van Christus (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2015

Kerkblad | 24 Pagina's