Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De heiliging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De heiliging

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

IN DE VOORGAANDE ARTIKELEN IS DE RECHTVAARDIGING DOOR HET GELOOF AAN DE ORDE GEWEEST. HÉT GELOOFSARTIKEL WAARMEE DE KERK STAAT OF VALT, VOLGENS MAARTEN LUTHER. GOD SPREEKT UIT GENADE EEN ZONDAAR VRIJ VAN SCHULD EN STRAF OMDAT ZIJN ZOON JEZUS CHRISTUS VERZOENING HEEFT AANGEBRACHT DOOR ZIJN DOOD EN OPSTANDING. WIJ DAN GERECHTVAARDIGD ZIJNDE UIT HET GELOOF, HEBBEN VREDE BIJ GOD DOOR ONZE HEERE JEZUS CHRISTUS. DE CATECHISANTEN ZEGGEN DAN VAAK: 'DAN BEN JE BEKEERD.' IK BEGRIJP DAT. EN TOCH, IS DAT ZO? IS ER MEER NIET NODIG? ALS MIJN ZONDEN VERGEVEN ZIJN, BEN IK DAN BEKEERD? IS DAN DE STRIJD GESTREDEN? KAN IK DAN ACHTEROVERLEUNEN EN GAAN LEVEN UIT MIJN BEKERING? UIT MIJN RECHTVAARDIGING?

De Bijbel leert ons in Hebreeën 12:14 dat zonder heiligmaking niemand de Heere zal zien. Dus in het leven van de ware christen is niet alleen de rechtvaardiging onmisbaar tot zaligheid, maar eveneens de heiliging. Dat roept dan wel de vraag op hoe de heiliging zich verhoudt tot de rechtvaardiging. Wanneer de zaligheid een eenzijdig werk van God is, als Christus een volkomen zaligheid heeft aangebracht, vormt dan de heiliging daar een aanvulling op? Hoe spreekt Gods Woord over de heiliging? Wat moeten we precies daaronder verstaan?

Heiligheid in Oude Testament

Laten we eerst eens kijken naar het Oude Testament. De betekenis van het Hebreeuwse grondwoord duidt op het toewijden aan God. Het verwijst ons naar Gods heiligheid. Er is er slechts Eén werkelijk heilig, en dat is God. De heilige God wordt wel aangeduid als de Heilige Israëls. Niet één god kan ook maar enigszins vergeleken worden met de heilige God van Israël. De Heilige Israëls is werkelijk een enig HEERE. Hij heeft ons geschapen naar Zijn beeld in ware heiligheid. Echter, deze oorspronkelijke heiligheid raakte de mens kwijt door haar ongehoorzaamheid aan God. Omdat God Zichzelf – ook na de zondeval – aan ons heeft geopenbaard als de Heilige, worden wij opgeroepen tot erkenning van Zijn heiligheid. Het is om die reden dat de dienst aan deze heilige God ook heilig genoemd wordt. Het altaar, de tabernakel, en zelfs het volk heet heilig. Dat betekent niet dat Israël in zichzelf als heilig wordt beschouwd, maar het vormt een aanwijzing van hun positie. Als het uitverkoren volk van God staat ze apart van de volkeren op deze aarde. Deze heilige positie vraagt ook van Israël dat zij zich geheel aan haar God toewijdt. Zij mag zich niet vermengen met de heidenvolken van rondom. Ze is apart gezet. In het Oude Testament is heiligheid dus gefundeerd in God. Als mensen heilig heten, dan is dat vanwege de relatie met deze heilige God.

Heiligheid in Nieuwe Testament

De eis tot heiligheid klinkt ook in het Nieuwe Testament. In de Heere Jezus Christus is de oudtestamentische positie van Israël vervuld. God de Vader zonderde Zijn Zoon af – heiligde Hem – en zond Hem in de wereld. Zoals Israël apart gezet was, zo ook het volk van God van het Nieuwe Testament. Dat blijkt sterk uit Paulus’ eerste brief aan de Korinthiërs, als hij schrijft: ‘Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing’ (1:30). Juist omdat de christenen in Korinthe geheiligden zijn in Christus, is hun zondige – onheilige – levenspraktijk zo ernstig. De christen is vanwege zijn heilige positie geroepen tot een heilig leven: ‘Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelf heilig in al uw wandel; daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig’ (1 Petr. 1:15- 16). De christen mag niet gelijkvormig blijven of opnieuw worden aan de begeerlijkheden die wonen en regeren in de natuurlijke mens.

Wetticisme

Als we spreken over heiliging in het leven van een christen, dan leert ons de Schrift dat dit dus altijd betrekking heeft op de gelovige die door een levend geloof verbonden is met Christus. Zonder dit geloof is er nooit sprake van heiliging. Het strikt leven naar Gods wet zonder geloofsverbondenheid met Christus is geen heiliging, maar wettische werkheiligheid. Is het dan niet nodig dat iedereen leeft overeenkomstig Gods wil en wet? Jazeker! Krachtens onze schepping en het daarbij gegeven werkverbond eist God van ieder mens een volstrekte gehoorzaamheid aan Zijn heilige wet. Echter al ons pogen om buiten het rechtvaardigend geloof in Christus Gods wet te gehoorzamen, is geen heiliging zoals de Bijbel ons dat leert. Dan brengt de mens het niet verder dan de werken van het vlees, die voor God verdoemelijk zijn en tot onze zaligheid niet kunnen bijdragen. Er is geen heiliging voorafgaand aan de rechtvaardiging.

Duplex gratia

Hoe verhouden rechtvaardiging en heiliging zich dan wel? Zoals in de voorgaande artikelen over de rechtvaardiging is verwoord, wordt in de rechtvaardiging de zondaar door het geloof in Christus gerechtvaardigd op grond van Christus’ kruisverdiensten. Een in zichzelf volkomen zondaar wordt door het geschonken geloof – hoe zwak en aangevochten dat in de gelovige ook kan zijn – verbonden met de levende Christus. Hij wordt ingelijfd in het lichaam van Christus, dat is in Zijn gemeente. Hij is in Christus. De Bijbel spreekt over deze geestelijk eenheid met Christus in verschillende beelden. Een daarvan is het beeld van het lichaam. De leden vormen met het hoofd een onlosmakelijk geheel. Zo ook Christus en Zijn gemeente. Gods Kerk kan nooit los gedacht worden van Christus. In Christus heeft de christen alles wat tot de zaligheid nodig is. Hij krijgt de gerechtigheid van Christus toegerekend. Maar ook Zijn heiligheid. Immers, Christus Jezus is ons geworden ‘wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing’. Heiliging is dus geen vrucht van onze rechtvaardiging. Ze is evenals de rechtvaardiging vrucht van Christus’ kruisverdiensten. In Christus is de gelovige zondaar rechtvaardig én heilig. Calvijn spreekt in dit verband over de duplex gratia, de dubbele genade.

Onderscheid rechtvaardiging en heiliging

Hierbij is er wel onderscheid tussen rechtvaardiging en heiliging. De rechtvaardiging is een juridisch gebeuren. De rechtvaardiging gebeurt aan ons. De goddeloze wordt voor een rechtvaardige verklaard, terwijl hij dat in zichzelf niet is. God rekent de volkomen gerechtigheid van Christus toe. Heiliging daarentegen gebeurt in ons. In de heiliging gaat het om een ethisch gebeuren: de zondaar wordt niet slechts voor heilig gehouden, maar hij wordt werkelijk herschapen naar het beeld van God. In de heiliging wordt de macht en de smet van de zonde in de zondaar gebroken. De mens wordt vrij van de slavernij van de zonde. ‘Ja, maar’, zo vraagt een aangevochten ziel wellicht: ‘de macht van de zonde gebroken? Het tegendeel lijkt zo vaak waar te zijn.’ Wat kunnen worstelingen in de weg van de heiliging vaak een oorzaak zijn van veel geloofsstrijd. In een volgend artikel wil ik hierop uitvoeriger ingaan. Voor nu is het de vraag aan u: Kent u deze geloofsstrijd? Als we deze aanvechting niet kennen, is het maar de vraag of we ooit door Gods Geest werden wedergeboren tot een nieuw schepsel. Als we er geen vreemdeling van zijn, dan bevinden we ons in goed gezelschap. Was het niet de ondervinding van Paulus: ‘Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?’ Maar ook mocht hij het antwoord op die vraag leren en beoefenen: ‘Ik dank God door Jezus Christus, onze Heere’ (Rom. 7:19, 24-25). U ook?

Wijk en Aalburg, ds. W.M. Mulder

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 september 2015

Kerkblad | 24 Pagina's

De heiliging

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 september 2015

Kerkblad | 24 Pagina's