Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De heiliging (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De heiliging (2)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inleiding

Heiliging is vrucht van het werk van Christus, zo zagen we de vorige keer. Door het ware geloof is een christen in Christus, 'Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing’ (1 Kor. 1:30). Gods kind deelt in Christus en al Zijn weldaden, zoals de rank aan de wijnstok verbonden is. God de Vader schonk uit louter genade Zijn Zoon hiertoe. De christen is heilig in Christus. Dat is een feit. Dat is zijn positie. Van iedere christen. Ook zagen we dat deze gave tegelijk een opgave inhoudt: ‘Zijt heilig, want Ik ben heilig’ (1 Petr. 1:16). Dit roept wel de vraag op hoe gave en opgave zich tot elkaar verhouden. Hoe kan er enerzijds gesproken worden over de toegerekende heiligheid van Christus en tegelijkertijd over een proces van vernieuwing en herschepping? Als ik heilig ben in Christus, moet ik dan nog wel goede werken doen? Ben ik dan niet bezig door werkheiligheid Gods genade aan te vullen? Of als ik alle nadruk leg op de opgave van de heiliging, kan ik dan na ontvangen genade goed doen? Kan ik zonden overwinnen? En als ik dat dan niet of nauwelijks waarneem bij mezelf, sta ik dan buiten het heil? Buiten Christus? Op deze vragen wil ik in dit en het volgende artikel nader ingaan.

De heilige positie in Christus

Door het rechtvaardigend geloof wordt de zondaar verbonden met de hele Christus. In ons spreken over heiliging of persoonlijke vernieuwing moeten we hier beginnen. Bij God. Bij Christus. En niet bij de gerechtvaardigde zondaar. In Christus ontvangt een zondaar een volkomen zaligheid. In Christus is hij een nieuwe schepping. ‘Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel, het oude is voorbij gegaan, zie, het is alles nieuw geworden’ (2 Kor. 5:17). Door wedergeboorte en geloof is de zondaar met Christus gekruisigd, gestorven, maar ook opgestaan. Dat geloof kan zwakker of sterker zijn, maar het zwakste geloof geeft deel aan de gehele Christus. De christen is geroepen om niet te denken vanuit zichzelf en zijn heiliging, maar vanuit Christus en het volle heil in Hem. Als we door Gods Woord en Geest ontdekken dat we in gemeenschap met Christus staan, ontdekken we wat we in Hem hebben. Het werk van Christus kan en hoeft niet met onze heiligmaking te worden aangevuld.

Heiligingsbeweging

Toch wordt de heiliging juist vaak op dit punt misverstaan en voorgesteld. In de heiligmaking bouwt de Heilige Geest verder op het fundament dat Christus in de verzoening heeft gelegd, zo is nogal eens de gedachte. Veel christenen menen dat nadat zij gerechtvaardigd zijn, de heiliging nu hun werk is. En daarop leggen zij zich met alle ijver toe. Heiliging wordt zo een werk dat de gelovige mens ter hand neemt. Ook allerlei heiligingsbewegingen zoals Keswick en de in Nederland bekende stichting HeartCry, roepen ons op en moedigen ons aan om onheilige begeerten te overwinnen, bijvoorbeeld door een bijzondere vervulling met de Heilige Geest. Hierachter gaat veelal de herkenbare neiging schuil om naar de heiliging toe te werken en te proberen onszelf uit de ellendige situatie op te werken naar een geestelijker niveau. Ik wil hierbij opmerken dat het verlangen van waaruit deze heiligingsbewegingen spreken, als het goed is, in het hart van iedere levende christen leeft. Iedere gerechtvaardigde christen kent het rechte Bijbelse verlangen om zonder zonde voor de Heere te leven. Daarom houden heiligingsbewegingen ons een spiegel voor. Jagen wij de vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zal zien (Hebr. 12:14)? Hoe vaak komt het ook in onze huwelijken, in onze gezinnen, in onze kerken, in onze gemeenten, in onze kerkenraden voor dat wij een zuivere rechtvaardigingsleer voorstaan en ondertussen in onze onderlinge handel en wandel of persoonlijk leven, allerlei zonden bewust aan de hand houden? Is dat misschien ook een reden dat we veel liever (horen) preken over de rechtvaardiging door het geloof om niet, over onze onmacht ten goede, dan over de concrete Bijbelse heiliging van het leven? Dat de Bijbelse leer van de rechtvaardiging gebruikt wordt als een dekmantel voor en legitimatie van een zondig leven? Dat kan niet anders dan Gods heilig ongenoegen oproepen en de Geest uitblussen.


Echter als wij zo met Gods wet omgaan, dan doen wij God tekort in Zijn heiligheid en recht.


Gods wet

Wat zijn nu de bezwaren tegen een voorstelling van de heiliging waarbij het vertrekpunt genomen wordt in de menselijke activiteit? Ik noem er vier. Allereerst de heiligheid van Gods wet en daarmee van God. Het activistisch handhaven van Gods wet is meestal niet anders dan vermetelheid en hoogmoed, alsof de gerechtvaardigde zondaar in staat zou zijn de wet te vervullen zoals God dat vraagt en alsof God met een halve gehoorzaamheid tevreden kan en zou zijn. Echter als wij zo met Gods wet omgaan, dan doen wij God tekort in Zijn heiligheid en recht. Juist het recht verstaan van Gods wet leert ons haar te erkennen in haar vlekkeloze heiligheid. Zij leert ons aanvaarden: ‘uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid’. Zij leert ons werkelijk te sterven aan ons eigen kunnen en moeten. Al mijn deugd wordt een wegwerpelijk kleed. En zo licht de betekenis van het kruisevangelie op: Christus heeft aan de wet volkomen voldaan. Mijn rust en vrede is nergens anders te vinden dan in de gerechtigheid en heiligheid van Christus alleen. Dat geldt zowel in de rechtvaardiging, alsook in de heiliging.

Volkomen zondaar

Een tweede bezwaar tegen menselijk activisme in de heiligmaking volgt uit het voorgaande. Een onhelder zicht op de heiligheid van God leidt tot een onvoldoende peilen van de diepte van de zonde, ook in de gerechtvaardigde mens. Een cruciaal Bijbelgedeelte in dezen vormt Romeinen 7:14- 26. Hier spreekt de apostel als een gerechtvaardigd gelovige dat hij vleselijk is en verkocht is onder zonde. Na alles wat God hem geleerd had, moet de apostel getuigen: ‘Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangenneemt onder de wet van de zonde die in mijn leden is’ (vs. 23). Zo diep zit de zonde in een zondaar. Ook in het hart van een levendgemaakte zondaar.

Volkomen Christus

Dat brengt me bij een derde bezwaar tegen een activistische invulling van de heiligmaking. Als de heiligheid van God en Zijn wet en de diepte van de zonde onvoldoende gepeild wordt, dan wordt – ook in de heiligmaking – het wonder van de toegerekende volkomen gerechtigheid en heiligheid van Christus niet op waarde geschat. De volkomenheid van Christus en van Zijn heilswerk is hier in het geding.

Vrijheid van de christen

Een laatste bezwaar dat ik in dit verband wil noemen is dat wie begint bij de menselijke gestalte van de vernieuwing, nooit de vrijheid van de christenmens bereikt. De heiligmaking wordt dan een nieuwe wet die ik moet volbrengen. Hoevelen worstelen niet met het onvermogen om werkelijk de zonde te overwinnen? Het afsterven van de oude mens begint dus niet bij de gelovige die ernstig strijdt om de oude mens te doden. Maar waar dan wel? Bij Christus in Wie de oude mens gekruisigd is. De werkelijkheid van de heilige positie die ieder kind van God heeft in Christus leert ons om niet naar de heiliging toe te leven, maar om juist te leven vanuit de heiligheid in Christus. Christus heeft Zich geheiligd ten behoeve van Zijn volk (Joh. 17:19). De heiligmaking komt tot stand in een gemeenschapsleven met Christus. In het laatste artikel wil ik hier verder op ingaan.

Wijk en Aalburg, ds. W.M. Mulder

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2015

Kerkblad | 24 Pagina's

De heiliging (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2015

Kerkblad | 24 Pagina's