Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Advent

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Advent

INTERVIEW

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het woord Advent is afgeleid van een Latijns woord dat komst of eraan komen betekent. Met verwachting uitkijken naar Kerst, waar we de geboorte van Christus herdenken. En wat heeft advent met de wederkomst te maken? Ds. IJ.R. Bijl uit Wouterswoude gaat hierover met jou in gesprek.

Hoe zijn personen uit de Bijbel een voorbeeld voor ons in het verwachten?

Juist in deze Adventstijd kun je denken aan Simeon en Anna. Dagelijks komen zij vol verwachting in de tempel. Zij zijn niet de enigen. Van Anna lezen wij dat zij van de Heere spreekt tot allen, die de verlossing in Jeruzalem verwachten. Voor Simeon gold dat hij wist dat hij niet eerder zou sterven dan dat hij de Christus des Heeren zou zien. Dat had de Heere hem Zelf bekendgemaakt, door de Heilige Geest. Dat laatste is wel belangrijk om te noemen. Van Simeon lezen wij namelijk niet alleen dat hij de vertroosting Israëls verwachtte. Wij lezen ook wat daar de oorzaak van was: De Heilige Geest was op hem. De Heilige Geest leert biddend verwachten. Om de Heilige Geest mogen wij bidden.

Wat kan ik praktisch met deze voorbeelden?

• Het eerste is dat je moet bidden om de komst van de Heere Jezus in jouw hart. Dat moet je niet letterlijk opvatten, maar geestelijk. Zo spreekt de Bijbel daar ook over. De Heere Jezus zegt bijvoorbeeld in Johannes 14:23: ‘Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn Woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken.’ Als dat gebeuren mag, wordt het Kerst. Dan geeft de Heere je door Zijn Woord en Geest te geloven dat ook jouw zonden zijn vergeven en dat ook jij Zijn kind mag zijn.
• Het eerste is het belangrijkste, maar niet het enige. Bij alles in je leven, als het bijvoorbeeld gaat over de keuze van je opleiding, maar ook bij andere dingen, mag je het vragen: Heere, wat wilt U dat ik doen zal?

De Heere spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft (Psalm 85:3 berijmd). Maar Hij doet het wel op Zijn tijd en wijze. Wat is de blijdschap groot als je mag weten dat je in Zijn weg mag gaan. Dan blijkt boven alles dat de Heere de levende God is.

Wat is de verbinding tussen advent en de wederkomst?

Bij Kerst gaat het om de eerste komst van Christus naar deze aarde. Hij kwam als de Zaligmaker. Bij Zijn tweede komst zal Hij komen als de Rechter van levenden en doden.

Mag ik als jongere om de wederkomst bidden?

Je móét om de wederkomst bidden. De Heere Jezus heeft namelijk gezegd dat wij altijd wakende moeten zijn (Mattheüs 25:13). Op de dag en het uur dat de mensen het niet verwachten, zal Christus in heerlijkheid wederkomen. Maar daarbij geldt dan wel wat ik onlangs las bij ds. I. Kievit: ‘Als wij Zijn tweede komst begeren (= ernaar verlangen), dan zal Zijn eerste komst vruchten hebben gedragen voor onze ziel.’ Want hoe kunnen wij bidden om de wederkomst als wij de verschijning van de Heere Jezus niet hebben lief gekregen? Dit alles hangt ook nauw samen met een andere vraag; of wij onze schuld voor God al leerden kennen. En mag jij weten dat die schuld vergeven is? In Psalm 98 zingen wij het: ‘Hij komt, Hij komt om de aarde te richten.’ Maar in dezelfde Psalm gaat daar wel iets aan vooraf: ‘Ik zal U loven, omdat Gij mij verhoord hebt en mij tot Heil geweest zijt.’ Als je dat mag meezingen, dan kan het niet anders of er komt ook dat andere verlangen in je hart: namelijk dat Christus zal wederkomen in heerlijkheid.


OM OVER NA TE DENKEN:

De geboorte van de Heere Jezus herdenken heeft met jouw eeuwige toekomst te maken.


LEESTIP:

Zaligheid kan niet zonder Zaligmaker. Om Hem is het Jakob te doen. Hij kent zichzelf als een zondaar en beseft dat hij de verdoemenis verdiend heeft in plaats van de zaligheid. Juist daarom ziet hij uit naar de komst van de Messias. Hij pleit op Gods beloften en op de trouw van Zijn verbond. ‘Op Uw zaligheid wacht ik, Heere!’ Jakob wordt genoemd in Hebreeën 11, waar we lezen over de wolk van getuigen die wij om ons heen hebben. Bij deze personen lezen we over de kracht van het geloof.

Lees in 2016 mee in het dagboek ‘Wolk van getuigen’, te bestellen op www.hhjo.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 2015

Kerkblad | 24 Pagina's

Advent

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 2015

Kerkblad | 24 Pagina's