Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Antichrist (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antichrist (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

IN HET VORIGE ARTIKEL IS VANUIT 1 EN 2 JOHANNES EN 2 THESSALONICENZEN 2 GETEKEND DAT HET BEGIN VAN DE ANTICHRIST LIGT IN EEN GEEST DIE ZICH SUBTIEL VERZET TEGEN HET VOLLE WERK VAN CHRISTUS. DEZE GEEST IS EEN VERLATEN VAN DE ZUIVERE LEER EN EEN ZICH OVERGEVEN IN WETTELOOSHEID. DEZE GEEST IS DE TEGENHANGER VAN DE HEILIGE GEEST DIE JUIST OP CHRISTUS AANWERKT. IN DIT ARTIKEL WILLEN WE STILSTAAN BIJ DE UITEINDELIJKE OPENBARING VAN DE ANTICHRIST ZELF.

De antichrist in ultieme gedaante

Het is goed te beseffen dat we vanaf de uitstorting van de Heilige Geest in het laatste der dagen leven (Hand. 2:17). Daarom kunnen Paulus (1 Tim. 4:1; 2 Tim. 3:1) en Johannes (1 Joh. 2:18) al over het laatste spreken, waarin contouren van de antichrist gezien worden. Naarmate de wederkomst van Christus dichterbij komt, stelt de gedaante van de antichrist zich steeds duidelijker en openlijker tegen Christus en Zijn Kerk op. Er zijn twee gedeelten in de Bijbel waar de antichrist en zijn rijk in de diepste afschuwelijkheid worden getekend.

In Daniël 7 ziet Daniël de opkomst en neergang van vier wereldrijken. Hierbij is het vierde wereldrijk een afschuwelijk rijk dat alles aan zich onderwerpt (vers 7 en 23), grote macht heeft (tien hoornen: vers 7, 20 en 24) en ook een grote mond (vers 8). Uit dit rijk komt een macht op die God lastert (vers 20 en 25) en de gelovigen bevecht en overwint (vers 21 en 25). In de historische situatie van de tijd na Daniël en het ontstaan van het Nieuwe Testament is daarbij gedacht aan de Griekse heerser Antiochos IV Epifanus en verschillende Romeinse keizers. Toch gaat de uiteindelijke gestalte dieper. Dit wordt duidelijk in het Bijbelboek Openbaring, waar in Openbaring 13 de beelden uit Daniël 7 terugkeren (vgl. vooral Openb. 13:2).

In Openbaring 12 en 13 wordt een antigoddelijk driemanschap getekend. In Openbaring 12 is dat de draak (= de duivel) die uit de hemel op de aarde wordt geworpen. Deze is door Christus overwonnen. In Openbaring 13 gaat het over een beest uit de zee en een ander beest uit de aarde. Sommige uitleggers spreken over een antitriniteit, waarbij de duivel staat tegenover God de Vader, het beest uit de zee tegenover Christus en het beest uit de aarde tegenover de Heilige Geest. Toch is dit mijns inziens niet juist. De beide beesten vertegenwoordigen de definitieve openbaring van de antichrist. Deze beesten zijn in de letterlijke zin van het woord antichristi (vgl. Matth. 24:5, 23 en 24). Deze vertegenwoordigen het zichtbare hoogtepunt van de strijd tussen het vrouwenzaad (Christus en Zijn Kerk) en het slangenzaad (de duivel en allen die hem trouw blijven). Binnen het Bijbelboek Openbaring zijn vele antiparallellen tussen Christus als de ware Messias en de antichrist als de valse Messias. Zoals Christus de opperste Wijsheid en Macht is, zo presenteert de antichrist zich in Openbaring 13 als zeer wijs (zeven hoofden) en machtig (tien hoornen). Zoals Christus uit de dood is opgestaan, zo lijkt het beest uit de dood op te staan (vers 3). Opvallend genoeg gebruikt Johannes in Openbaring 5:5, 9 en 12 en 13:8 hetzelfde werkwoord voor de Heere Jezus (… geslacht …) als hier voor het eerste beest (… tot de dood gewond …). In vers 4 komen twee vragen voor, waarin de aanbidding van het beest tot uiting komt. Met deze vragen worden God en Christus uitgedaagd. Terwijl Christus altijd goed van God de Vader sprak, spreekt het beest godslastering (vers 5 en 6). Waar Christus strijdt voor de heiligen, strijdt het beest tegen de heiligen (vers 7). Ook hier zijn de overeenkomsten met Daniël 7 zichtbaar.


De toekomst, waarin de antichrist zich definitief openbaart, moet huiver wekken, opdat wij schuilen achter Christus. Het zal een tijd zijn van zware vervolging van hen die Christus volgen.


Het beest uit Openbaring 13:1-8 krijgt ook ondersteuning. Het beest dat uit de aarde opkomt (Openb. 13:11-18) functioneert als een soort profeet, die ervoor moet zorgen dat het eerste beest aanbeden wordt. De verhouding tussen het eerste en tweede beest kan worden weergegeven in de verhouding dat het eerste beest politieke macht heeft (vers 7 en 8) en dat het tweede beest tot onderwerping wil brengen aan het eerste beest door religieuze (vers 12-15) en economische (vers 16/17) macht. Vooral het religieuze aspect wordt huiveringwekkend getekend: de uiterlijke schijn is die van Christus; de spraak is die van de duivel (vers 11).

Wie of wat is de antichrist?

Na de lange verkenning van de antichrist vanuit de Bijbelse gegevens, komt de belangrijke vraag naar boven wie of wat de antichrist is. Door de eeuwen heen zijn wereldheersers en wereldrijken aangewezen als de antichrist. Bekend is de verdeling dat het eerste beest gelijk staat aan het Romeinse rijk (politieke macht) en het tweede beest aan de Rooms-Katholieke Kerk. De reformator Bullinger hanteert deze tweedeling. Calvijn neemt hiervan afstand als enige antwoord op de vraag wie de antichrist is (vgl. Calvijn op 2 Thess. 2:7). Daarin is Calvijn te volgen. Want ook in het communisme, nationaal-socialisme en de islam zijn kenmerken van de antichrist te herkennen. De antichrist is enerzijds een wereldrijk (Dan. 7 en Openb. 13:1-8). Anderzijds een ideologie met religieuze en economische trekken (Openb. 13:11-18). De zonde en ongerechtigheid (2 Thess. 2:3, 4 en 7) zullen de norm zijn; de heiligheid, gerechtigheid en het koningschap van Christus moeten omver geworpen worden. Een meer concrete invulling kan vanuit de Schrift niet worden gegeven. Maar de juiste weg wordt wel gewezen, opdat wij ons niet achter de antichrist scharen.

Christus of antichrist?!

Openbaring 13:8 is een huiveringwekkend vers: ‘En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.’ Het is dus voor of tegen de antichrist. Vers 16 en 17 wijzen dit nogmaals aan. De context van Openbaring 12 en 13 laat zien dat de tijd van de openbaring van de antichrist een tijd van toenemende wetteloosheid, afval en vervolging is. Hier ligt de actualiteit. In het vorige artikel wees ik er al op hoe Romeinen 1:18-32 en vergelijkbare gedeelten meer en meer op onze tijd en maatschappij van toepassing zijn: immoraliteit is overal in een paar muisklikken te vinden. En het moet meer en meer geaccepteerd worden. De heilzame rust van de zondag staat onder grote druk. De christenvervolging neemt wereldwijd enorm toe in aantal en intensiteit. En tegelijk is er een toenemende afval van de zuivere leer en het leven. Wie niet met het hele hart zoekt in Christus geborgen te zijn, zal straks achter de antichrist staan en zal de goddeloosheid toevallen.

In het vervolg van Openbaring komt het beest en zijn aanbidders verschillende keren voor. Er is dan een definitieve tweedeling: voor Christus of tegen Christus. De toekomst, waarin de antichrist zich definitief openbaart, moet huiver wekken, opdat wij schuilen achter Christus. Het zal een tijd zijn van zware vervolging van hen die Christus volgen. Tegelijkertijd geldt ook een grote troost. Want Christus zal definitief triomferen over deze antichrist. In Openbaring 19:20 staat het einde van de antichrist: ‘En het beest werd gegrepen, en met hetzelve de valse profeet, die de tekenen in de tegenwoordigheid van hetzelve gedaan had, door welke hij verleid had, die het merkteken van het beest ontvangen hadden, en die deszelfs beeld aanbaden.’ Maar die hem niet aanbaden zullen dan met Christus in eeuwigheid heersen.

Spijk, ds. M.W. Muilwijk

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 2016

Kerkblad | 24 Pagina's

Antichrist (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 2016

Kerkblad | 24 Pagina's