Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twee geslachten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twee geslachten

SERIE BIJBELSTUDIES OVER GENESIS 4-11

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

We hebben de vorige keer gezien, hoe in Genesis 4 het leven na de zondeval getekend wordt. Aan de ene kant wordt Gods genade zichtbaar. Ook na de zondeval geeft Hij Zijn zegeningen. Aan de andere kant zien we ook de doorwerking van de zonde: Kaïn die zijn broer Abel doodt. Genesis 4 gaat verder met te vertellen over twee geslachten. Het geslacht van Kaïn dat zonder de HEERE leeft. En het geslacht van Seth, dat mét de HEERE leeft. In het geslacht van Kaïn zien we hoe de zonde doorwerkt. Het eerste wat opvalt, is dat in vers 17-24, waarin de geschiedenis van de nakomelingen van Kaïn beschreven wordt, de Naam van de HEERE niet meer voorkomt. Eén man, Kaïn, breekt met de HEERE en ál zijn nakomelingen groeien op zonder de HEERE. Het geslacht dat zonder de HEERE leeft vervalt steeds verder in zonde. Lamech is daarvan een dieptepunt. Hij leeft in het zevende geslacht na de zondeval. In hem zien we ten volle, wat de gevolgen zijn van een leven zonder God. Eerst worden de zonden op seksueel gebied getekend. Lamech breekt met de inzetting van het huwelijk, zoals de HEERE dat heeft ingesteld tussen één man en één vrouw, door twee vrouwen te nemen. Waar de zonde doorwerkt, wordt Gods goede instelling van het huwelijk verruild door eigen opvattingen over het huwelijk en over seksualiteit. Dat was toen zo en is nu nog steeds zo.

Het tweede, waarin we zien hoe de zonde doorwerkt, is in de manier waarop Lamech met het leven van zijn naaste omgaat. Lamech zingt in vers 23 en 24 een lied, waarin hij zich erop beroemt, dat hij een jongeman gedood heeft, die hem verwond heeft. Lamech treedt in het voetspoor van zijn voorvader Kaïn, de moordenaar, en hij is er trots op. Ja, tussen de regels door spot hij met de HEERE. De HEERE had gezegd dat Hij degene die Kaïn zou doden zevenvoudig zou wreken, maar Lamech zegt spottend: Ik heb die bescherming van de HEERE helemaal niet nodig. Ik kan mijzelf wel verdedigen. Wee degene die mij wat aandoet. Ik zal mij zeventigmaal zeven keer wreken. Dat kenmerkt een samenleving, die van zonde doortrokken is. Daarin wordt geweld verheerlijkt. Waar de zonde doorwerkt, daar wordt het leven niet meer als gave van God gezien en verliest een mensenleven zijn waarde.

Een samenleving zonder God, is een samenleving waarin Gods instelling van het huwelijk verruild wordt door eigen inzichten over seksualiteit en het huwelijk, en is een samenleving waarin het leven niet langer als gave van God gezien wordt, maar als iets waar wij zelf over beschikken. Tegenover het geslacht van Kaïn, waarin de zonde doorwerkt, zien we het geslacht van Seth, waarin de HEERE doorwerkt. Na de dood van Abel geeft God het menselijke geslacht niet op, maar Hij geeft aan Adam en Eva een nieuwe zoon: Seth. Seth komt in de plaats van de godvrezende Abel. Zo werkt de HEERE door. En als we goed lezen in vers 25, dan is er wat aan de hand met Seth. Eva zegt als Seth geboren wordt: ‘God heeft mij een ander zaad gezet voor Abel.’ Eva gebruikt hier hetzelfde woord ‘zaad’, dat de HEERE eerder gebruikt heeft, toen Hij de moederbelofte gaf: ‘En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen’ (Gen. 3:15). Door het geloof mag moeder Eva in haar zoon Seth het beloofde Zaad zien. Zij mag geloven dat uit Seth de Verlosser geboren zal worden.

Adam en Eva zien overal om zich heen de gevolgen van hun ongehoorzaamheid. Het is vanwege hun zonde, dat de wereld zo vol zonden is. Ze beseffen het: wij kunnen dit nooit meer goedmaken. Onze zonde is te groot, dat wij die zelf wegdragen kunnen. Er is maar één uitweg. Er is maar één manier om nog zalig te kunnen worden, en dat is wanneer God Zelf ingrijpt. Als Hij Zelf de Verlosser geeft, Die Hij in de moederbelofte beloofd heeft. Alleen als God Zelf de macht van de zonde verbreekt, dan is er behoud en redding mogelijk.

Zo zien we in Genesis 4 twee geslachten. Het geslacht waarin de zonde doorwerkt en het geslacht waarin de HEERE doorwerkt. Dat is de hoop, die in dit gedeelte doorklinkt. Hoe gruwelijk de zonde ook is, de HEERE gaat door met Zijn werk. Hij baant in de geboorte van Seth de weg voor de geboorte van de Heere Jezus. Hij is de Verlosser, Die de macht van de zonde zal breken. Hij is Degene, in Wie er hoop en redding is in een gevallen wereld.


Vragen

1. Doordat Kaïn breekt met de HEERE, groeit zijn nageslacht zonder de HEERE op. Wat kunt u hier, als u vader of moeder bent, uit leren?
2. Het geslacht van Kaïn, dat leeft zonder God, breekt met het huwelijk zoals de HEERE dat heeft ingesteld. Noem voorbeelden uit onze tijd, waarin we deze zonde zien.
3. Stelling: Het geslacht van Kaïn, dat zonder de HEERE leefde, loopt uit op Lamech, die geweld verheerlijkt. In onze samenleving verheerlijken we ook geweld. Denk aan abortus, euthanasie, en aan films, Tv-series en games, waarin geweld verheerlijkt wordt. Reageer op deze stelling en leg uit waarom je het wel of niet met de stelling eens bent.
4. Wat is het Evangelie, dat in deze geschiedenis klinkt?


Zwartebroek, ds. S.T. Lagendijk

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 2016

Kerkblad | 24 Pagina's

Twee geslachten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 2016

Kerkblad | 24 Pagina's