Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus’ wederkomst (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus’ wederkomst (1)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Naar Schrift en belijdenis

Een vraag stellen is meestentijds heel wat makkelijker dan haar beantwoorden. Dat geldt zondermeer voor de vraag om geschreven bijdragen te verzorgen over de wederkomst.

Het verantwoorden zowel van de gemeente in haar geheel als van de leden in het bijzonder is ten eerste noodzakelijk, ten tweede wenselijk en onontkoombaar. Het leven in de genadetijd is immers een kwestie van het steeds maar weer verantwoording geven van het doen en laten, rekenschap hoe het vroeger geweest is, hoe het heden is en straks zal zijn. Kort gezegd, verantwoorden van een leven Coram Deo, voor Gods aangezicht.

Naar Gods wil moeten gelovigen uitkomen voor hun getuigenis, niet in het laatst wanneer het over hun toekomst gaat, hártelijke verklaringen en ontboezemingen tegenover God in de hemel en voor u hier beneden. Ten bewijze hiervan kan Petrus aangehaald worden die het zijn lezers op het hart bond om zich niet te laten verleiden tot slechte praktijken, juist in de periode dat zij ontzettend veel onrecht aan den lijve ondervonden. In hun harten is God de Heere te heiligen en wanneer omstanders het claimden moesten ze getuigend opgeven van de vaste hoop die in hun binnenste leefde. Met het woord ‘hoop’ trok Petrus de toekomst in het vizier. De Bijbelse hoop is zuivere toekomstmuziek, pure zekerheid waarin geen grammetje onzekerheid schuilt. Gods kind is van Zijn/zijn toekomst volkomen zeker! U vraagt: Hoe kan de gelovige nu zeker zijn van wat in het verschiet ligt en er nog niet is? Een duidelijk en even beslist antwoord: Omdat Christus Jezus de Hoop is. Over de toekomst kan geen twijfel bestaan, zij is gegarandeerd omdat het Lam gerechtigd is gebleken het boek der geschiedenis te openen en Hij volbrengt alle gebeurtenissen naar Gods Raad. De climax daarvan is dat Hij wederkomt om te oordelen de levenden en de doden, dan is er de volmaakte herschepping. De Heilige Geest verzekert van de beste toekomst, een zondeloos Koninkrijk, de aarde vol gerechtigheid en liefde die nooit vergaat.

Het schrijven van een drietal artikelen over de wederkomst waarom is gevraagd geschiedt in alle voorzichtigheid, en het kan niet anders dan in grote bescheidenheid. Waarom? Allereerst omdat God God is en wij mensen zijn, vervolgens omdat het ons verstand en bevatting te boven gaat en daarna omdat God van eeuwigheid is en wij van gisteren zijn. Bovendien geldt dat de wederkomst van onze Heere zo groot is en zo diep dat het ons duizelt, het is toch wel zeer beslist een onbeschrijflijk wonder wanneer hier binnen onze gegéven werkelijkheid is en onze woorden zijn: mijn Heere en mijn God.

In drie afleveringen luisteren we naar wat de Heilige Schrift ons zoal zegt over de wederkomst van de Heere Jezus Christus en naar wat onze kerk in haar gereformeerde belijdenis vanuit de Bijbel nazegt.


Geloof in Hem, gemeenschap met Hem garandeert het blij vooruitzicht en zorgt voor een naar Hem uitziend leven. Ongeloof en afwijzing bieden de slechtste toekomstperspectieven.


Jezus vraagt herhaaldelijk aandacht voor Zijn wederkomst

De Heere komt weer! Zo’n uitspraak bevat een veronderstelling, namelijk dat Hij er al eerder was en weer heengegaan is. De Heilige Schrift verschaft op dit punt inzicht en helderheid. De Heilige Geest leidde mensen om de komende Christus te profeteren, zij kondigden Hem aan, verkondigden Hem en schreven over Hem. Hij zou komen, gewis Hij is gekomen. Hij kwam en was op de aarde en dat is geweten ook. Confronterend en ontmaskerend, overweldigend en innemend. Veel was van Hem gesproken, beloften werden vervuld, Zijn tegenwoordigheid met alle gevolgen van dien. Zijn eerste komst was een harde confrontatie: Hij kwam tot het Zijne maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Hij was er, niemand kon om Hem heen. Joden en heidenen bemerkten terdege dat Hij er was, en het Joodse Sanhedrin en de Romeinse stadhouder moesten hun oordeel geven toen Hij ‘door de bepaalde raad en voorkennis Gods overgegeven werd’. Zijn eerste komst stond in helder licht. Met ronde woorden staat het geschreven dat Hij kwam om Zijn volk zalig te maken van hun zonden, dat Hij kwam om het verlorene te zoeken. Diepe Zelfvernedering om te behouden en op geen enkele wijze kwam Hij om te verderven. De confrontatie met Hem kon onmogelijk uit de weg worden gegaan. Heden en nu is Hij hier niet meer, Jezus wandelt niet meer op de aarde. Vandaag de dag kan echter nog steeds niemand om Hem heen, niemand kan eromheen dat Hij kwam en nog een keer terugkomt. Geen ontkomen aan. Bij het spreken over de wederkomst is het allesbeslissend te zeggen en te erkennen Wie er wederkomt. Dat Hij, Jezus Christus, wederkomt. Cruciaal is hoe wij persoonlijk tegenover Hem staan. Geloof in Hem, gemeenschap met Hem garandeert het blij vooruitzicht en zorgt voor een naar Hem uitziend leven. Ongeloof en afwijzing bieden de slechtste toekomstperspectieven.

Ten slotte: Zijn wederkomst

Naar Bijbels spreken heeft God de Vader ten laatste door Zijn Zoon gesproken. Gods Zoon is gezonden en Hij is gekómen. De Vader heeft indringend bevolen: Hoort Hem. Hij is Zijn eniggeboren Zoon, de Zoon van Zijn liefde Die mens geworden is en Die gehóórd moet worden. Hij is het vleesgeworden Wóórd voor Wie alle aandacht is en wordt opgeëist. God de Vader gaf de Naam, de Roepnaam, Hij moet aangeroepen worden met de Naam: JEZUS. Naar die betekenisvolle Naam luistert Hij overeenkomstig de wil van Zijn Vader. Wie in een eerbiedige luisterhouding in Zijn leerschool plaatsnam, gehorig tegenover Hem gezeten, leert Zijn leven(sgeschiedenis), een volmaakte heilsgeschiedenis. Met Hem verbonden! Een lange lijdensweg van kribbe naar kruis. Het graf met een dóórgang, de uítgang naar het eeuwige leven. De betekenis van Christus’ eerste komst is heilvol. Hij is gekomen om zalig te maken, niet om te verderven maar om te behouden. De zin van Zijn geboorte, Zijn lijden, Zijn sterven en begrafenis verklaart God. Ook het vervolg dat de Vader wilde en waarin Hij Zijn Vaderhand heeft: Christus’ opwekking en ten hemel opneming. Hij is ter rechterhand van God verhoogd. Het wachten is nu weer op Gods tijd, want ‘de tijden en gelegenheden heeft de Vader in Zijn eigen macht gesteld’. Jezus’ veroordeling en kruisiging geschiedde op Gods tijd, toen Zijn Vader zei dat de ure was gekomen. Jezus belooft Zijn terugkeer, Zijn woorden zullen volbracht worden, maar van die dag en dat uur ‘weet niemand, noch de engelen die in de hemel zijn, noch de Zoon, dan de Vader’. God de Vader heeft dus het moment van wederkomst bepaald. De wederkomst is het laatste heilsfeit, voordat het zover is moet het Evangelie ‘eerst gepredikt worden onder al de volken’. Over de wederkomst moet binnen deze levensgang van Christus Jezus gesproken worden, alleen in die dáádkrachtige lijn waarin de Vader werkt en de Zoon werkt mag en kan erover geschreven worden. Hij komt, ja, Hij komt wéér Die reeds eerder en al eenmaal gekomen is! Die onder ons mensen wás en door Zijn Geest nu is zal onder ons lichamelijk wederkomen. Om dan scheiding te brengen. Dat is voluit ernst.

Jezus vraagt tijdens Zijn wandelen op aarde herhaaldelijk aandacht voor Zijn wederkomst. Hij zegt Wie Hij is, Hij vertelt onomwonden waarom Hij er is, Hij voorzegt dat Hij heengaat of teruggaat, en dat Hij dan eens zal terugkomen. ‘Ik ga heen om u plaats te bereiden, en zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt waar Ik ben!’ De Leidsman van het geloof pakt Zijn geschenk van de Vader bij de rechterhand – beslist geen lieverdje, neen, de zucht komt eruit: ‘ik was een groot beest bij U’ – en leidt als de beste Raadgever verder om uiteindelijk in heerlijkheid op te nemen. In de goede volgorde dus: Hij wil eerst gekend worden als Degene Die gekomen is om beleden te worden als Degene Die terugkeert. Bij de wederkomst geniet de Kerk een weerzien van haar geboren Zaligmaker, haar lijdende Borg, haar rechtvaardigmakende Paasvorst, haar ten hemel gevaren Jezus Die daar op Vaders tijd is om Zijn bruidskerk te halen. Weergekomen om te oordelen de levenden en de doden.

Goedereede, ds. W.J. van Estrik

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2016

Kerkblad | 24 Pagina's

Christus’ wederkomst (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2016

Kerkblad | 24 Pagina's