Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Alle jongeren in het vizier? (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Alle jongeren in het vizier? (1)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

NAAR AANLEIDING VAN DE HHJO-CURSUS 'AMBTSDRAGER VAN DE JEUGD VAN TEGENWOORDIG' STAAN WE IN TWEE ARTIKELEN STIL BIJ DE PLAATS VAN JONGEREN IN DE GEMEENTE. HOE BEREIKEN WE ONZE JONGEREN? IN DIT EERSTE ARTIKEL STAAT HET BELANG VAN TOERUSTING VAN JONGEREN IN DE GEMEENTE CENTRAAL.

Wie kent ze niet? Jongeren die niet meer naar de kerk gaan. Of jongeren die nog wel Gods huis bezoeken, maar innerlijk afgehaakt zijn. Raakt het u? Spreek jij met hen? Bid ik voor hen tot de God van het verbond? Zien we werkelijk in hoe belangrijk het is dat zij met God verzoend worden? Dat Gods Geest in hen het geloof werkt? Als dat zo is, dan is het ook te zien aan onze handen: gevouwen en uit de mouwen.

Je zou er soms bijna moedeloos van worden. Welk effect heeft het werk in de kerk? Hoeveel jongeren en ouderen zijn er het afgelopen jaar tot geloof gekomen? Heeft het jeugdwerk wel zin? Je zou geneigd zijn om op zo’n manier naar jeugdwerk te kijken. Hoe begrijpelijk ook, toch kijk je dan verkeerd. Naar beneden in plaats van naar boven.

Blikrichting

Wij mogen ons niet laten ontmoedigen. De HEERE, de IK ZAL ZIJN (Ex. 3:14), gaat door met Zijn werk. Onze verwachting is van Hem, want Hij belooft dat wie Hem vroeg (naarstig) zoeken, Hem zullen vinden (Spr. 8:17). Jezus Christus is en blijft altijd Dezelfde: gisteren, vandaag en in eeuwigheid (Hebr. 13:8). Door de eeuwen heen heeft God Zijn Kerk bewaard en onderhouden. De Heere wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen (2 Petr. 3:9).

Voorbijgaand gerucht

David zegt in Psalm 22:31 dat het zaad Hem zal dienen. Met het zaad worden de kinderen van de gelovigen bedoeld, volgens de kanttekeningen. Calvijn merkt op dat de lof aan God niet een voorbijgaand gerucht is, maar dat God werkt van geslacht op geslacht. Hij wil niet dat Zijn Naam vergeten wordt en daarom zorgt Hij Zelf ervoor dat ook kinderen Hem dienen en vrezen. Ook de Schotse predikant Andrew Bonar, een goede vriend van McCheyne, benadrukte dat God in kinderen werkt: ‘Als de bekering Gods werk is, waarin de Heilige Geest Christus openbaart aan de ziel, dan kan Zijn werk zeker even waarachtig plaatsvinden in kinderen als in ouderen.’

Belang

We kunnen in de gemeente niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat alle jongeren leren om de Heere te vrezen.

1) Kinderen zijn een zegen, een erfdeel van de Heere (Ps. 127:3). Dat betekent ook dat onze kinderen aan God toebehoren. Hij heeft recht op hen. Net zoals de Heere recht had op alle kinderen van Israël, en hen ‘Mijn kinderen’ noemt (Ezech. 16:20,21).

2) God heeft recht op onze kinderen, ook als ze nog niet wedergeboren zijn. Ook gedoopte kinderen moeten wedergeboren worden, schrijft dr. J.R. Beeke (vgl. het eerste punt van het Doopformulier). Het geldt immers voor elk mens, dus ook voor gedoopte kinderen, dat je pas kunt ingaan in het Koninkrijk van God als je voor de tweede keer geboren bent door de kracht van de Heilige Geest (vgl. kanttekeningen Joh. 3:5).

3) In de plaatselijke gemeente hebben ouders “ja” gezegd bij de Doop van hun kind(eren). Ouders hebben beloofd hun kind op te voeden in de ‘lering en vermaning van de Heere’ (Ef. 6:4). Als gemeente waren we daar getuige van en is het onze taak de ouders hierin bij te staan.

4) Met name tieners zijn heel gevoelig voor prikkels en verleidingen. Veel tieners breken daarom innerlijk, en in sommige gevallen zelfs uiterlijk, met de kerk. Zouden we, voor zover het in ons vermogen ligt, niet alles op alles moeten zetten om deze afgedwaalde schapen terug te brengen bij de Herder?

5) Veel tieners en jongeren hebben het moeilijk. Ze leven in een ingewikkelde periode van zelfstandig worden met veel onzekerheid. Zeker als daar nog psychische of sociale problemen bovenop komen, hebben zij een gemeente nodig, die hen houdt bij het Woord.

6) Kinderen zijn de toekomst van de kerk. Het is bekend van christenen die de Heere bijzonder in Zijn dienst heeft willen gebruiken, dat ze God al jong dienden. Er zijn er onder de jongeren van 2016, die later kerkenraadslid, dominee, zendeling of evangelist zullen zijn. Mits Christus nog niet teruggekomen is. Wat is het belangrijk dat zij, ook in de gemeente, toegerust worden.

Sta-in-de-weg

In veel Hersteld Hervormde gemeenten wordt veel werk verzet om onze kinderen te bereiken. De HHJO is daar dankbaar voor en biedt graag ondersteuning en toerusting. Zo hebben het afgelopen halfjaar bijna 120 ambtsdragers met elkaar stilgestaan bij de ‘jeugd van tegenwoordig’.

Toch blijft de vraag staan: bereiken wij onze jongeren? Zelfs zij die met de Heere leven, kunnen een sta-in-de-weg zijn in het komen tot Christus, zo leert de Bijbel ons. De Heere Jezus neemt het Zijn discipelen ‘zeer kwalijk’ dat ze kinderen verhinderen om tot Hem te komen (Mark. 10:14). Dat geeft te denken. Staan wij hen in de weg? Na de Bijbel is ons leven het belangrijkste boek dat onze jongeren lezen. Wat lezen de kinderen uit uw gemeente op de bladzijden van uw leven? Bidt u of de Heere het jeugdwerk wil gebruiken om Zijn Koninkrijk uit te breiden?

In het volgende Kerkblad staan we, Deo volente, nogmaals stil bij het bereiken van jongeren in de gemeente en staat de praktische toepassing centraal.

Hendrik-Jan van Nieuw Amerongen Senior jeugdwerkadviseur HHJO


Hendrik-Jan van Nieuw Amerongen is senior jeugdwerkadviseur bij de Hersteld Hervormde Jongeren Organisatie (HHJO). Hij is getrouwd, vader en lid van de HHG Breukelen ‘Pro Rege’.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 augustus 2016

Kerkblad | 28 Pagina's

Alle jongeren in het vizier? (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 augustus 2016

Kerkblad | 28 Pagina's