Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De torenbouw van Babel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De torenbouw van Babel

SERIE BIJBELSTUDIES OVER GENESIS 4-11

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vorige keer hebben we gezien hoe in de wereld na de zondvloed, die gezuiverd was van zonden, de godvruchtige Noach in de zonde van dronkenschap viel. In deze Bijbelstudie over Genesis 11:1-9 zien we hoe het de mensheid verder vergaat na de zondvloed. Dit is de laatste Bijbelstudie in deze serie Bijbelstudies over Genesis 4-11.

De geschiedenis van de torenbouw van Babel is de laatste geschiedenis van de zogenaamde oer-geschiedenis. Met de oer-geschiedenis bedoelen we de geschiedenis van de schepping tot aan de aartsvader-geschiedenissen. Genesis 11 begint met te beschrijven in welke periode de geschiedenis zich afspeelt. De ganse aarde was van enerlei spraak en enerlei woorden (vers 1). Alle mensen stammen af van Noach en doordat ze bij elkaar waren blijven wonen, sprak iedereen dezelfde taal en hetzelfde dialect. In vers 2 wordt verteld hoe de mensen gezamenlijk in oostelijke richting trekken. Maar hoe zit dat met Genesis 10? In Genesis 10 lezen we welke volken er uit Noachs nageslacht ontstaan zijn en in welk gebied ze zijn gaan wonen, terwijl in Genesis 11 alle mensen nog bij elkaar wonen. Het antwoord is dat Genesis 11 – de torenbouw van Babel – zich afspeelt tijdens de periode die in Genesis 10 beschreven wordt. Deze geschiedenis vindt dus plaats vóórdat de mensen over de aarde verspreid zijn.

Als de mensen aangekomen zijn in het vlakke land van Sinear vormen ze het plan om een stad en een toren te bouwen. Niet langer willen de mensen als nomaden rondtrekken, maar door een stad te bouwen creëren ze een vaste woon- en verblijfplaats. Met welk doel doen ze dit? Ze noemen het er expliciet bij: Opdat wij niet misschien over de ganse aarde verstrooid worden! (vers 4) De mensen willen bij elkaar blijven. Samen sta je sterk. Op zich heel begrijpelijk, als je probeert je in te leven in de mensen toen. En toch is het niet goed. De HEERE had bij de schepping Adam en Eva de opdracht gegeven: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde (Gen. 1:28), een opdracht die de HEERE na de zondvloed tegen Noach herhaalt (Gen. 9:1). Als de torenbouw van Babel plaatsvindt, leeft Noach nog (zie de stamboom boven Genesis 10 in de Bijbel met Uitleg). De opdracht van de HEERE is duidelijk. De opdracht is niet om bij elkaar te blijven, maar om zich te verspreiden over de aarde en zo de aarde te vervullen. Met het bouwen van de stad en de toren als een middel om bij elkaar te blijven, is de mensheid de HEERE ongehoorzaam.

Hoe begrijpelijk het is wat zij doen, het gaat in tegen Gods Woord en is dus zonde. De mensen willen een toren bouwen, welks opperste in de hemel zij (vers 4). Ze menen dat ze hun toren zo hoog kunnen bouwen dat hij reikt in de plaats waar God woont. Ze denken met hun bouwsel de hemel te kunnen bereiken. Zo willen ze een naam voor zichzelf maken. Ze hopen dat in het nageslacht vol bewondering hun naam genoemd zal worden en hun grote daden in het bouwen van de stad en de toren herinnerd zullen worden. Wat een hoogmoed! Hoe reageert de HEERE op deze plannen van de mensen? Vers 5 vertelt ons dat Hij naar beneden komt om de stad en de toren te bekijken. En in vers 7 wordt dat neerdalen nog een keer herhaald. Het is alsof de HEERE wil zeggen: Vanuit de hoge hemel kan Ik dat pietepeuterige torentje dat die mensen aan het bouwen zijn niet zo goed zien. Laat Ik afdalen uit de hemel en het eens gaan bekijken. In Gods ogen stelt die hoge toren, waar de mensen zo vol van zijn, niets voor.

Waar de mensen één willen blijven, straft de HEERE hen door de eenheid in taal weg te nemen. Wanneer je niet eenzelfde taal spreekt, is samen een toren bouwen erg lastig. Door de eenheid in taal te verbreken, zorgt de HEERE ervoor dat de mensen niet bij elkaar blijven, maar zich verspreiden over de aarde. Zo worden de stad en de toren, die de mensen bouwden om voor zichzelf een naam te maken, gebruikt door de HEERE om voor Hem een Naam te maken. Wanneer het nageslacht denkt aan de toren van Babel, dan worden niet de grote daden van de mensen herinnerd, maar het machtige ingrijpen van de HEERE. God zorgt ervoor dat Hij de eer krijgt en dat Zijn plan met de mensheid volvoerd wordt. De torenbouw van Babel laat ons zien dat wij een hoogmoedig en zondig hart hebben. Maar dwars door onze ongehoorzaamheid heen, volvoert de HEERE Zijn plan. Tot de komst van de Heere Jezus Christus, Die de ongehoorzaamheid van de Zijnen op Zich nam. Hij was niet hoogmoedig, maar nederig van hart. In en door Hem is er voor hoogmoedige en zondige mensen vergeving en een verzoende relatie mogelijk met God.


Vragen

1. Wat leren we uit dit gedeelte over Wie de HEERE is?
2. In dit gedeelte zien we de ongehoorzaamheid van ons mensen.
a. Welke punten van ongehoorzaamheid aan de HEERE zijn er in uw leven aan te wijzen?
b. Hoe strijdt u hiertegen?
3. In deze geschiedenis zien we de hoogmoed van ons mensen.
a. Welke punten van hoogmoed zijn er in uw leven aan te wijzen?
b. Hoe strijdt u hiertegen?
4. De grote toren die de mensen bouwden, stelde in de ogen van de HEERE niets voor. Noem de dingen die in uw leven groot en belangrijk zijn en stel uzelf de vraag: Hoe zou de HEERE naar deze dingen kijken?


Zwartebroek, ds. S.T. Lagendijk

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2016

Kerkblad | 24 Pagina's

De torenbouw van Babel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2016

Kerkblad | 24 Pagina's