Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus als het fundament van onze opstanding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus als het fundament van onze opstanding

DE OPSTANDING DER DODEN (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

IN HET VORIGE ARTIKEL ZAGEN WE DAT DE OPSTANDING VAN CHRISTUS HET BEWIJS IS VAN ONZE OPSTANDING. OMDAT WE ZEKER WETEN DAT CHRISTUS IS OPGEWEKT, KUNNEN OOK WIJ ZEKER ZIJN VAN ONZE OPSTANDING. IN DIT ARTIKEL ZIEN WE DAT DE OPSTANDING VAN CHRISTUS OOK HET FUNDAMENT VORMT ONDER ONZE OPSTANDING. ZIJN OPSTANDING MAAKT ONZE OPSTANDING MOGELIJK. BEIDE ZIJN ONLOSMAKELIJK MET ELKAAR VERBONDEN. WE ZIEN DIT MET NAME IN 1 KORINTHE 15 VERS 20 TOT 23.

Lichaam en ziel

In 1 Korinthe 15 vers 12 sprak Paulus over mensen die niet geloofden in de opstanding der doden. Ze geloofden wel dat de ziel eeuwig zou leven, maar konden niet geloven dat ook het lichaam eeuwig zou leven. De reden was dat men die ziel belangrijker vond dan het lichaam. De gedachte leefde dat de ziel bevrijd moest worden uit het lichaam. Deze gedachte is on-Bijbels. Het lichaam is geen kerker waaruit de ziel bevrijd moet worden. De Bijbel leert dat lichaam en ziel bij elkaar horen. Beide zijn door God geschapen. Toen de mens in zonde viel heeft de mens naar ziel en lichaam gezondigd. Beide, lichaam en ziel, moeten verlost worden. Daarom is de verlossing pas voltooid na de opstanding der doden. Pas dan, als lichaam en ziel opnieuw verenigd en volledig vernieuwd zijn, is de verlossing voltooid. Niet alleen de zonde is dan tenietgedaan, maar ook het gevolg van de zonde, namelijk de lichamelijke dood, is overwonnen.

Christus is ons vooruit (vers 20)

We moeten dit voorgaande in gedachten houden om te begrijpen waarom het zo’n geweldig Evangelie is dat Christus lichamelijk is opgestaan. Vol vreugde mag Paulus het uitroepen: ‘Maar nu Christus is opgewekt uit de doden’. Omdat wij lichamelijk gezondigd hebben, moest Christus ook lichamelijk lijden. Nu Christus lichamelijk is opgestaan betekent dit dat ook de lichamelijke zonden verzoend zijn. De verlossing van Christus is totaal: lichaam en ziel! Christus is niet gekomen om de ziel te bevrijden uit het zondige lichaam, maar om ziel en lichaam te verlossen van de zonde. Hij is de Eersteling geworden van degenen die ontslapen zijn. De ‘eerstelingen’, dat waren de eerste vruchten van de nieuwe oogst. Ze waren het hoopvolle teken dat er een rijke oogst zou volgen. Zo is de opstanding van Christus het hoopvolle bewijs van onze opstanding. Hij is de Eerste, niet in tijd, maar in rangorde. Hij is Degene Die ons vooruit is. De gestorvenen worden hier ‘degenen die ontslapen zijn’ genoemd. Door Christus heeft de dood haar angel verloren. Door Christus is voor een christen het sterven als gaan slapen, in de wetenschap te ontwaken in het nieuwe leven.


… als lichaam en ziel opnieuw verenigd en volledig vernieuwd zijn, is de verlossing voltooid. Niet alleen de zonde is dan tenietgedaan, maar ook het gevolg van de zonde, namelijk de lichamelijke dood, is overwonnen.


Het leven in Christus (vers 21-22)

Hoe kunnen zondige mensen opstaan uit de dood in een nieuw leven? Dat kan alleen door de opstandingskracht van Christus. Hij is het fundament van onze opstanding. In 1 Korinthe 15 vers 21 en 22 maakt Paulus dit duidelijk. Op dezelfde wijze als door de zonde van Adam de dood is gekomen tot eenieder die met Adam verbonden is, zo zal ook door het offer van Christus het leven komen tot eenieder die met Christus verbonden is. ‘In Christus’ worden allen levend gemaakt. ‘In Christus’ duidt op geloofsverbondenheid met Christus. Niemand kan in eigen kracht opstaan in het nieuwe leven, dat kan alleen door Christus. In dat nieuwe leven zullen we dan ook voortdurend met Hem verbonden blijven. De opstanding is niet los te denken van Christus, alleen in Hem hebben we het leven. Christus wordt een levendmakende Geest genoemd (vers 45). In de opstanding zullen de gelovigen Christus gelijkvormig worden. Ze zullen Zijn beeld dragen (1 Kor. 15:48-49). Ook na de opstanding zullen we voortdurend met Christus verbonden blijven. Om die reden moet God alle eer krijgen voor het wonder van de opstanding. Door de mens en de zonde is de dood in de wereld gekomen, maar door Christus is de dood verslonden tot overwinning (1 Kor. 15:54). Daarom eindigt hoofdstuk 15 ook met een loflied op God en Christus. ‘Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus.’

Het doel van de opstanding (vers 23-28)

In vers 23 tot 28 lijkt Paulus een zijpaadje te bewandelen, door te spreken over het moment waarop Christus het koninkrijk zal teruggeven aan Zijn Vader. Ons leert dit, dat het doel van de opstanding de eer van God is. Christus schenkt ons geen eeuwig leven om ons te buiten te gaan aan zinnelijk en zondig genot. We worden lichamelijk opgewekt omdat het vernieuwde, herstelde en verheerlijkte lichaam bijdraagt aan de eer van God. De martelaren werden lichamelijk gefolterd en vernederd, ze zullen ook lichamelijk in ere hersteld worden. Op de nieuwe aarde zal God worden geloofd met ziel en lichaam. Alleen als ook het lichaam vernieuwd en verheerlijkt is, heeft God werkelijk recht gedaan. De lichamelijke opstanding verandert dan ook de kijk op en de omgang met ons lichaam. De christen moet daarom ook nu het lichaam heilig bewaren. Het is geen waardeloos omhulsel dat wordt weggegooid, maar een tempel van de Heilige Geest (1 Kor. 6:19). Het lichaam is duur gekocht door het bloed van de Heere Jezus Christus. Paulus zegt dat onze lichamen leden van Christus zijn (1 Kor. 6:15). Daarom is de Bijbel zo vlijmscherp als het gaat over lichamelijke zonden. Het lichaam is er niet voor het eigen genot, maar voor de eer van God. In een tijd waarin het lichaam, het uiterlijk en de gezondheid in het middelpunt van de aandacht staan is het goed dit perspectief vast te houden. In de omgang met het lichaam is te zien of het opstandingsgeloof voor ons werkelijkheid is. Geen verwaarlozing of verafgoding van het lichaam, maar een levend dankoffer voor God.

De opstanding van de onrechtvaardigen

Dan moet er ook wat gezegd worden over de opstanding van de onrechtvaardigen. 1 Korinthe 15 is bedoeld als bemoediging en troost voor de gelovigen. Er is ook een andere kant. Niet iedereen deelt in die opstandingskracht van Christus. Over de opstanding van de onrechtvaardigen is de Bijbel uiterst summier, maar wel duidelijk. Op de dag van de wederkomst zullen alle doden opstaan uit het graf. De rechtvaardigen zullen opstaan ten leven, met een verheerlijkt lichaam. De onrechtvaardigen zullen opstaan ten oordeel en verdoemenis (Hand. 24:15 en Joh. 5:28-29). Dit is een vreselijke realiteit, maar wel rechtvaardig. De mens heeft gezondigd naar ziel en lichaam. Het oordeel gaat dus ook over ziel en lichaam. Het recht van God vereist dat ook het lichaam geoordeeld zal worden. In Openbaring lezen we hoe men geworpen zal worden in de poel die brandt van vuur en sulfer.

Uw opstanding?

We hebben gezien dat er twee opstandingen zijn: de opstanding van de gelovigen in heerlijkheid en de opstanding der onrechtvaardigen ten oordeel. De vraag dringt: Aan welke kant staat u? Van nature behoren we tot de lijn van Adam, de lijn van zonde en dood, de lijn van oordeel. Alleen door het geloof in Christus kunnen we delen in Zijn opstandingskracht en zullen we een verheerlijkt lichaam ontvangen. Over dat verheerlijkte lichaam de volgende keer meer.

Apeldoorn, kand. G.K. Terreehorst

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2016

Kerkblad | 24 Pagina's

Christus als het fundament van onze opstanding

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 2016

Kerkblad | 24 Pagina's