Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De verhoogde Middelaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verhoogde Middelaar

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

EN GELIJK MOZES DE SLANG IN DE WOESTIJN VERHOOGD HEEFT, ALZO MOET DE ZOON DES MENSEN VERHOOGD WORDEN (JOH. 3:14).

Het is midden in de nacht als Nicodemus tot Jezus komt. Hier zien we dat het nooit tevergeefs is om tot Hém te gaan. Heeft u daar ook zo’n behoefte aan? Aan dat gezegende onderwijs, van de hoogste Profeet en Leraar? Omdat u zo dwaas en onkundig bent en blijft van uzelf? Er is geen betere plaats dan om aan Zijn voeten te zitten! Eerlijk wordt Nicodemus door Jezus behandeld. Ontdekkend en vertroostend is het onderwijs dat hij krijgt. Over de noodzaak van de wedergeboorte en het krachtige werk van Gods Geest. Voor Hem bestaan geen hopeloze gevallen! Heerlijk maakt Jezus Zichzelf en Zijn werk aan Nicodemus bekend. Hij laat licht vallen over het doel van Zijn komst, aan de hand van die aangrijpende geschiedenis uit Numeri 21.

Ongetwijfeld zal Nicodemus deze geschiedenis hebben gekend. Jezus kan met een enkele verwijzing volstaan. En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft… Nee, dat is niet vanzelfsprekend geweest. Het volk heeft immers zwaar gezondigd. In opstand en ongehoorzaamheid hebben ze hun mond tegen de HEERE en Mozes open gedaan. Een diep verwijt is uitgesproken: Waarom hebt gijlieden ons doen optrekken uit Egypte, opdat wij zouden sterven in de woestijn? De HEERE heeft die zonde niet ongestraft gelaten. Van het ene op het andere moment kronkelen er vurige slangen door het tentenkamp van Israël. Zij doen hun dodelijke werk. Niemand wordt ontzien. Mannen, vrouwen, jongens en meisjes worden gebeten. Het dodelijke gif komt in hun aderen. Mozes, de man Gods, ziet het voor zijn ogen gebeuren hoe vele Israëlieten omkomen in het oordeel van God. Toch komt er een omkeer. Als het volk haar zonde en schuld gaat belijden. Mozes wordt geroepen om voor het volk te bidden. Is er nog een middel om die welverdiende straf te ontgaan? Ja, Gode zij dank wel! De HEERE draagt er Zelf zorg voor. Mozes maakt op Gods bevel zo’n vurige slang van koper na. Vervolgens zet hij die hoog op een stang. Nu is het middel tot behoud in het hele tentenkamp te zien. Wat wonderlijk! Niet een oferlam is afgebeeld, maar een slang van koper. Qua uiterlijk hetzelfde als zo’n vurige slang, maar zonder gif!, wordt hier aangewezen als het middel tot genezing. En het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.

Jezus trekt Zelf de lijnen door. Een rijke toepassing wordt gemaakt. Alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden. Dus op diezelfde manier. Net als die verhoogde slang. Let op dat woordje ‘moet’. Van Wie moet dat? Zoals de verhoging van de koperen slang niet vanzelfsprekend was, is de verhoging van de Zoon des mensen dat toch ook niet? De HEERE zou geen onrecht hebben gedaan, als er geen middel tot behoud zou zijn. Maar - eeuwig wonder! - het is er wel! Het moeten waar Jezus hier over spreekt is een ‘heilig moeten’. Het is het moeten van Gods welbehagen. De Zoon des mensen moet verhoogd worden. Het wonderlijke van deze verhoging is dat het juist plaatsvindt in de staat van Zijn vernedering. Hij wordt verhoogd aan het vervloekte kruis. De mens heeft gezondigd en een mens zal moeten betalen. Maar welk mens kan er betalen? Wie is zondeloos? Paulus vat het voor ons samen in 2 Korinthe 5:21: Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. Met dat doel is Christus verhoogd aan het kruis. Opdat een iegelijk die in Hem gelooft (dat is: die op Hem ziet) niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

In het tentenkamp van Israël schittert de koperen slang in de stralen van de zon. Te midden van de dodelijk zieke en stervende Israëlieten gaat het Woord uit: al wie gebeten is en de koperen slang aanziet zal leven. Al is het een zien met zwakke en gezwollen ogen van het gif. Eén blik op de verhoogde slang en er is genezing en behoud. Wat is dat een heerlijk beeld van het rechtvaardigend geloof! Datzelfde Woord mag in deze meditatie uitgaan. Tot zondaren en zondaressen die net als de Israëlieten in opstand zijn gekomen tegen God. Die in het paradijs gebeten zijn door de oude slang en het dodelijke zondegif in hun aderen hebben. O, denk niet bij uzelf: voor mij kan dat niet. Bij mij is het gif al teveel doorgewerkt. Of ik moet de gevolgen van het gif eerst nog meer voelen. Of ik zal pas zien als ik mij wat beter voel. Nee, zie af van uzelf! Eén geloofsblik op Hem en uw ziel zal genezen zijn. Als u geen ogen hebt om te zien, smeek dan om ogen van geloof. Denk aan de moordenaar aan het kruis. Ook zijn ogen mochten open-gaan voor die verhoogde Kruiskoning. Geliefde lezer(es), zie op Hem en wordt behouden. ‘Nog nooit is iemand verloren gegaan, die zijn aangezicht tot Christus had gewend’ (Samuël Rutherford).

Nieuwe-Tonge, ds. H. de Greef

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 2017

Kerkblad | 24 Pagina's

De verhoogde Middelaar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 2017

Kerkblad | 24 Pagina's