Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een indringend getuigenis over gebed bij ziekte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een indringend getuigenis over gebed bij ziekte

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met Zondag 10 belijden wij dat alle dingen, waaronder ziekte en gezondheid, ons uit Gods Vaderhand toekomen. Dan moet wel worden opgemerkt dat wij moeten weten van de genadige aanneming tot kinderen om zo over Gods voorzienigheid te kunnen spreken. Dan nog is het niet altijd even eenvoudig. Dat blijkt wel uit Psalm 73 en het boek Job. Job en Asaf hebben geworsteld met Gods voorzienigheid. Niet alleen het vertrouwen zelf, maar ook de betrachting van het kinderlijke Godsvertrouwen is een genadegift van God.

Maar komt ziekte Gods kinderen wel uit Zijn Vaderhand toe? Wereldwijd zijn er christenen die dat niet zo zien. Zij menen dat wanneer iemand die ziek is echt in geloof tot God bidt, hem of haar genezing wordt geschonken. Ongetwijfeld zijn er voorbeelden dat God op het gebed mensen geneest. Het is verdrietig als wel de gang naar de dokter wordt gemaakt, maar niet naar de binnenkamer. Echter, wij moeten niet vergeten dat wij in een gevallen wereld leven en dat de schepping tot de jongste dag toe in barensnood is. De huidige bedeling is een bedeling van lijden en verdriet. Iemand die dat heel diep heeft verwoord is de Franse denker Pascal. In de personen van de Zijnen is Christus tot aan de jongste dag in doodsnood, zo heeft hij betuigd. Dan heeft hij gedacht aan smaad en vervolging om Christus’ wil. Echter, hij wist – en dat uit eigen ervaring – dat ware christenen ook ziekten in dit licht mogen zien.

Vanaf zijn jeugd heeft Blaise Pascal (1623-1662) getobd met een zeer zwakke gezondheid. Er zijn twee periodes waarin zijn ziekte intensiveerde, namelijk 1647 en 1658. In deze periode schrijft hij het boekje Gebed om God te vragen om het goede gebruik van ziekten. Dit boekje is een zeer goed medicijn tegen de gedachte dat God in deze bedeling voor Zijn kinderen alleen gezondheid en voorspoed wil. Het heeft velen aangesproken ook buiten de kring van de jansenistische stroming in de rooms-katholieke kerk waartoe Pascal behoorde. John Wesley, een van de grote Anglicaanse opwekkingspredikers uit de achttiende eeuw, verzorgde een uitgave in de reeks van boeken die vooral met het oog op toerusting van methodistische lekenpredikers verschenen.

Pascal verdeelde dit geschriftje in vijftien secties. In de secties i t/m viii en xi wordt de Vader aangeroepen en in de secties ix, x en xii Jezus Christus. Hoewel Pascal uit eigen ervaring schreef, schreef hij zijn werkje vooral om het brede christelijke publiek te stichten en de weg te wijzen. Ziekte moeten wij zowel als straf als aansporing verstaan. Het is een aansporing tot bekering om zo in ziekte eenheid met Christus en met Zijn lijden te ervaren. Het boekje kan dan ook wel als een gebed om de genade van de bekering worden gezien.

Pascal belijdt: ‘Want, Heere, de grootste van haar (namelijk het hart; PdV) kwalen is deze ongevoeligheid en deze uiterste zwakheid waardoor haar alle gevoel van haar eigen ellende was ontnomen. Doe mij deze ellende voelen (...) Heere, ik vraag niet om vrij te worden van smart, want dat is de beloning van de heiligen; maar, Heere, ik vraag om niet in de smart van de natuur gelaten te worden zonder de vertroosting van Uw Geest.’

Hardinxveld-Giessendam, ds. P. de Vries


Blaise Pascal, Gebed van een zieke, vertaald en ingeleid door Gert van de Wege, Brevier, Kampen 2016; hb. 91 pp., prijs €12,50; ISBN 9789491583896


Voor de derde maal verscheen een vertaling van Pascals boekje Prière pour demander à Dieu le bon usage des maladies. Tot tweemaal toe verscheen een anonieme vertaling in 1946. De huidige vertaling is van de hand van Gert van de Wege. De titel is iets vereenvoudigd. Lange titels zijn verkooptechnisch niet verstandig. De vertaler schreef ook een uitvoerige inleiding. Uitgeverij Brevier verdient een compliment met deze uitgave.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2017

Kerkblad | 24 Pagina's

Een indringend getuigenis over gebed bij ziekte

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2017

Kerkblad | 24 Pagina's