Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden met je kind

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden met je kind

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

IN DIT TWEELUIK STAAN WE STIL BIJ HET BELANGRIJKSTE ONDERDEEL VAN DE OPVOEDING: HET GEBED. DE VORIGE KEER STONDEN WE STIL BIJ HET GEBED VÓÓR KINDEREN. VANDAAG STAAT HET GEBED MÉT KINDEREN CENTRAAL.

Op een willekeurige avond zitten papa en Anne geknield voor het kinderbed. Nadat ze ‘Ik ga slapen, ik ben moe’ hebben gezongen, vraagt papa: ‘Waar wil je de Heere nog om bidden of voor danken, Anne?’ ‘Dat we bij opa en oma friet gingen eten, papa.’

De puritein Thomas Brooks zei dat een gezin zonder gebed een onbeschermd huis zonder dak is. Dat zagen we in het vorige artikel waarin het belang van bidden vóór kinderen naar voren kwam. Het bidden mét kinderen neemt echter een even belangrijke plaats in. Waarom is dit zo? En hoe leren we onze kinderen bidden?

Dankbaarheid

In de catechismus leren we waarom het gebed ‘de christenen van node is’ (H.C. Zondag 45). Als eerste wordt gezegd dat het gebed het belangrijkste stuk van de dankbaarheid is, ‘welke God van ons vordert’. God vraagt van ons dat wij én dat onze kinderen bidden!

1. Hij wil dat we hem erkennen als God. Hij heeft het menselijk geslacht geschapen ‘opdat zij de Heere zouden zoeken’ (Hand. 17:27).
2. Hij wil de zaligheid geven op het gebed. ‘Een ieder die de naam des HEEREN zal aanroepen, zal zalig worden’ (Hand. 2:21).
3. Hij wil dat we al onze begeerten door bidden en smeken, met dankzegging bij Hem brengen (Filip. 4:6). Ook ons verdriet en onze zorgen: ‘Werpt al uw bekommernis op Hem’ (1 Petr. 5:7).

Ontwikkeling

Dat zijn genoeg redenen om het gebed mét onze kinderen een plek te geven in de opvoeding. Maar hoe geef je dat vorm en wanneer? Als je iets van de ontwikkeling van een kind weet, heb je aanknopingspunten om samen met je kinderen de Heere te zoeken.
Baby: Het is aan te raden om bij de wieg al ’s avonds te beginnen met het zingen van een avondgebed. Een baby herkent de stem van zijn vader en moeder.
Peuter: Peuters doen hun ouders graag na. Zij zijn er vertrouwd mee geraakt dat papa of mama biddend zingen bij het naar bed gaan en vullen hier en daar een woordje aan bij ‘Ik ga slapen, ik ben moe’. Als je peuter overstapt van een ledikant naar een kinderbed is het een mooi moment om je kind te leren knielen bij het avondgebed. Ook is de peutertijd ideaal om hen stapje voor stapje te leren om zelf een zegen te vragen voor het eten. Daarnaast herkennen veel ouders het volgende tafereel. Als je zelf ‘s ochtends voor het werk op de bank uit je Bijbel leest, kruipt je tweejarige peuter tegen je aan met in de ene hand de kinderbijbel en in de andere hand de ‘kroelie’. De beer of pop wordt vermaand stil te zijn en wordt daarna (vaak op de leestoon van papa of mama) ‘voorgelezen’ uit de kinderbijbel. Goed voorbeeld…
Kleuter: Kleuters maken veel mee en willen daar graag over vertellen. Wat is het mooi als ouders hun kinderen leren dat zij alles (denk aan het geciteerde 1 Petr. 5:7) bij de Heere God mogen brengen. Je kleuter kent het avondgebedje al uit het hoofd en kan nu van papa en mama leren om de Heere in eigen woorden te bidden/danken. De eerste paar keer zeg je het als ouders voor, daarna kan je kind zelf in eigen woorden bidden/danken.
Oudere schoolkind: Na de kleutertijd neemt het onderscheidingsvermogen toe. Probeer liefdevol de gebeden van je kinderen bij te sturen, door vooraf de gebedspunten te bespreken. Dan kan de ene keer dankzegging en schuldbelijdenis een grotere plaats innemen en een andere keer voorbede en aanbidding. Daarbij is het goed om je kinderen te betrekken bij de (dank) gebeden aan tafel (zie kader).

Op deze manier leert je kind steeds meer om zelfstandig stille tijd te houden. Er komt een tijd dat ze alleen nog onderaan de trap ‘welterusten’ zeggen en zelf naar bed gaan. Je hoopt en bidt dat ze het geleerde overnemen. Waar mogelijk kun je af en toe een gesprekje aangaan over wat ze hebben gelezen in hun Bijbel en dagboek (zie kader).

Schroom

Misschien denk je bij jezelf: het is een mooie theorie, maar ik voel mezelf onbekwaam. Regelmatig ontmoet ik ouders die het (te) moeilijk vinden om hardop in het gezin voor te gaan (waardoor het er ook niet van komt om hun kind in eigen woorden te laten bidden). Sommige ouders van nu hebben hun eigen ouders nooit hardop in eigen woorden horen bidden. Toch is het ontzettend belangrijk voor kinderen dat hun ouders dit doen. Pas sprak ik een moeder die jarenlang niet hardop met haar kinderen bad. Na een opvoedingsavond in de gemeente besloot ze dit wel te gaan doen. De eerste keer was het heel spannend – misschien zouden haar kinderen haar uitlachen? Dat viel mee; na twee dagen vonden de kinderen het heel gewoon dat mama hardop bad.

Leren bidden

Het is overigens niet vreemd (en ook niet erg) als we niet overtuigd zijn van ons eigen kunnen als het gaat om bidden. De discipelen, die vast al vaak gebeden hadden, vroegen ook ‘Leer ons bidden’ (Luk. 11:1). Zelfs de apostel Paulus schreef dat wij niet weten ‘wat wij bidden zullen, gelijk het behoort’ (Rom. 8:26). Ds. F. Bakker schrijft daarom dat we uit Gods Woord leren dat we een Voorbidder én Medebidder nodig hebben. Een pleitende Christus, om Wiens wil God de Vader verhoort. En de Heilige Geest, door Wie de gebeden geheiligd worden. Je kinderen hebben God in alles nodig, ook in hun gebeden. Wat zullen je kinderen later dankbaar zijn als ze dat geleerd hebben!

Hendrik-Jan van Nieuw Amerongen is senior jeugdwerkadviseur bij de HHJO.


Overige tips

• Gebruik eenvoudige taal, die kinderen begrijpen.
• Vermijd een ‘ijdel verhaal van woorden’ (Matth. 6:7), wees concreet, kort en krachtig.
• Leer kinderen al vroeg dat ze ’s morgens en ’s avonds ook zelf de Heere zoeken (en niet alleen aan tafel).
• Geef je kinderen een eigen dagboek bij hun Bijbel. Dat biedt elke dag structuur. (Zie de webshop van de HHJO voor dagboeken in alle leeftijden. D.V. najaar 2017 verschijnt er een dagboek 4+, speciaal voor kleuters).
• Betrek kinderen bij de gebeden aan tafel:
- door gebedspunten van je kinderen mee te nemen
- door je kinderen zelf af en toe te laten bidden/danken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 mei 2017

Kerkblad | 24 Pagina's

Bidden met je kind

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 mei 2017

Kerkblad | 24 Pagina's