Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toekomstmuziek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toekomstmuziek

EEN KIJKJE OP JV 16+ ‘NEHEMIA’ IN RIDDERKERK

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verslag geschreven door bestuurslid Maartje Kok.

Dit seizoen behandelen we het Bijbelboek Daniël. Wie is de biddende Daniël? En welke lessen kunnen we uit het boek Daniël leren? Daniël was een jongeman van een jaar of 16/17, die in ballingschap zat en keuzes moest maken. Maar uiteindelijk maakte hij deze keuzes met een oprecht hart voor God.

Op onze laatste JV-avond stond het onderwerp ‘Toekomstmuziek’ centraal. Corné en Jacoline nemen ons mee door de hoofdstukken tien tot en met twaalf van het Bijbelboek Daniël. Het begint al snel met een concrete vraag: “Zijn er gebedspunten waar jij al een lange tijd voor bidt? Misschien bid je al heel lang voor een vriend of vriendin die niet in de Heere Jezus Christus gelooft. Je hoopt vurig dat hij of zij tot geloof mag komen. Misschien bid je al jaren voor iets anders. Je bidt vurig, maar het lijkt er niet op dat de Heere je gebed verhoort. Zijn er gebeden in jouw leven die al dagen, maanden of zelfs jaren niet verhoord zijn?” In deze hoofdstukken gaat het over de oude Daniël die bij de rivier de Tigris staat. Rimpels trekken lijnen over zijn gezicht. Daniël rouwt, smeekt, vast en bidt. Hij is verdrietig over zijn volksgenoten. Ze wonen liever in een land waar ze het goed hebben, dan in een land waar ze God hebben.

Het volk lijkt ook in Israël liever welvaart te willen dan dat ze met een oprecht hart God willen dienen.

Plotseling ziet Daniël een Man, het is een belangrijke Engel. De Engel komt het gebed van Daniël verhoren. Vanaf het moment dat Daniël bad was deze Engel al onderweg. Maar hij werd tegengehouden door de duivelse macht, de vorst van het koninkrijk van Perzië. Uiteindelijk heeft de Engel met behulp van de generaal van de engelen, Michaël, toch kunnen komen. De Engel laat Daniël zien wat er in de toekomst met het volk van Israël zal gebeuren.

De strijd is in het boek Daniël duidelijk te zien. Toch klinkt door de bladzijdes heen het geluid van toekomstmuziek: de profetie in hoofdstuk 12. Er zal een benauwde tijd komen zoals er nog nooit een op de aarde is geweest. Maar God zal Zelf met Zijn engelen komen om de christenen te verlossen. De toekomstmuziek is dat de gezichten van degenen die bij Hem horen, zullen stralen als de zon. Zoals het in het boek Daniël staat. Daniël hoort toekomstmuziek. Tegen hem wordt gezegd dat hij zal sterven, maar ook weer zal opstaan op de jongste dag. Eeuwig leven. Als je de Heere kentmag je gezicht daar nu al van gaan stralen, omdater een vreugde in het vooruitzicht ligt.


"Een gebed om stromen van zegen"

ZINGEND BIDDEN|

We gaan in groepen uiteen en verdelen ons over het kerkgebouw. We spreken over de geestelijke strijd tussen de engelen en de duivelse machten. “Waar zou de duivel vandaag zijn ‘vorsten’ stationeren?” Een van de jongeren zegt: “In de kerk.” Het is even stil. En we knikken. “Hoe bedoel je dat?” vraag ik. De jongen denkt even na en zegt: “Nou, in de wereld heeft de duivel zijn mensen al en in de kerk valt er winst te behalen.” Een andere jongen vult aan: “Ik heb eens dat boek gelezen van C.S. Lewis, Brieven uit de hel. Daarin wordt geschreven dat ze de christenen het liefst druk willen maken, zodat ze maar niet met Jezus bezig zullen zijn, maar druk zijn met elkaar. Dan zijn ze ook niet met de kern bezig. Dat zie je om je heen wel gebeuren.”

In Efeze 6 gaat het over de geestelijke wapenrusting. Om de beurt lezen we een vers. Een meisje zegt: “Eigenlijk is het raar, als je bij Jezus hoort dan heb je dus deze wapenrusting aan, maar als je aan mij zou vragen wat de onderdelen precies betekenen, zou ik dat niet eens uit kunnen leggen. Wat voor een soldaat ben ik dan eigenlijk..?” Er wordt herkennend geknikt. Maar hoe kunnen we hier concreet wat meedoen aankomende week? De jongen met de blauwe blouse zegt: “Lees elke ochtend voordat je opstaat dit gedeelte, zodat je er bewust van bent wat God aan je geeft en dat je je op deze manier dankzij Hem zo kan wapenen.” We sluiten af met het zingen van een psalm en een lied en gebed. Daarna vertrekken we naar de pastorie waar we zijn uitgenodigd om nog even wat te komen drinken én te snacken. De huiskamer is goed gevuld en overal worden stoelen vandaan geplukt.

Voordat de eersten weer weg gaan staat de dominee op en vraagt: “Nog even zingen?” Het orgel wordt ingezet en door de pastorie klinkt uit de mond van dertig jongeren:

“Er komen stromen van zegen
Dat heeft Gods Woord ons beloofd,
Stromen, verkwikkend als regen,
Vloeien tot elk die gelooft.

Er komen stromen van zegen,
Heerlijk, verkwikkend zal ’t zijn.
Op de valleien en bergen
Zal er nieuw leven dan zijn.

Er komen stromen van zegen,
Zend ons de Heilstroom nu neer!
Geef ons die grote verkwikking;
Geef z’ ons voortdurend, o Heer.

Stromen van zegen,
Komen als plasregens neer.
Nu vallen drupp’len reeds neder
Zend ons die stromen, o Heer.”

Dit is zingend bidden. Toekomstmuziek. Een gebed om stromen van zegen, voor jong en oud, voor de kerken in Nederland, ter verkwikking van christenen. Pleitend op de beloftes van God.


JV 16+ ‘NEHEMIA’
van de HHG Ridderkerk. Aantal leden: 58

Na de kerkdienst eten we met elkaar. Daarna begint de JV. Buiten de JV-avonden om gaan we ook met elkaar schaatsen, sporten of strandwandelen. Ook organiseren we jaarlijks een avond voor de ouderen in de gemeente en het geweldige hemelvaartskamp.

JV Nehemia = gezellig, direct, muzikaal en gedreven. Vragen worden eerlijk besproken en we draaien niet om de kern heen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 2017

Kerkblad | 24 Pagina's

Toekomstmuziek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 2017

Kerkblad | 24 Pagina's