Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Artikel 8: Het geloof in de drie-enige God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Artikel 8: Het geloof in de drie-enige God

SERIE: MET HART EN MOND: EEN UITLEG VAN DE NEDERLANDSE GELOOFSBELIJDENIS

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Bron

Guido de Brès heeft in artikel 1 van de geloofsbelijdenis duidelijk gemaakt dat alle oprechte christenen “allen met het hart geloven en met de mond belijden dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, hetwelk wij God noemen”. Maar verder heeft hij ons daarbij nog geen uitleg gegeven. En als het gaat om de kennis van God en onze zaligheid, dan is de Bijbel de enige Bron waaruit geput mag worden, zo bleek uit de vorige artikelen. Dat is nu wat Guido de Brès ook doet.

De enigheid van God

Hij merkt het op in artikel 8: “Volgens deze waarheid in dit Woord Gods, zo geloven wij in een enigen God”. Een christen gelooft op grond van de Bijbel dat er maar één God is. De Heere maakt dat ons duidelijk in Deuteronomium 6. Daar lezen we: “Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!” (vers 4). Er is maar één ware God, waar een mensenkind zich voor heeft te buigen. Dat blijkt uit dat hoofdstuk, waar ons een vers verder wordt voorgehouden: “Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen” (vers 5). Alleen voor Hem kan en wil een christen buigen. Alleen voor Hem heeft ieder schepsel te buigen. Alleen Hij heeft alle macht in de hemel en op de aarde. De profeet Jeremia zegt van Hem in hoofdstuk 10: “Maar de HEERE God is de Waarheid, Hij is de levende God, en een eeuwig Koning; van Zijn verbolgenheid beeft de aarde, en de heidenen kunnen Zijn gramschap niet verdragen” (vers 10). Er is één God en anders geen. Niet voor niets zegt de Heere in Zijn wet:”Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.” Daar doet zich nu ook een moeilijkheid voor. Ook al lezen we in de Bijbel over de ene God, tegelijkertijd maakt de Bijbel ook duidelijk dat drie verschillende Personen God worden genoemd. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. Ja, als je daarop let, dan lijkt het wel alsof er toch drie goden zijn. Maar zo is het niet. Er is één God, en die ene God is onderscheiden in drie Personen.

Het onderscheid in God

Guido de Brès maakt het ons duidelijk. “Wij geloven in een enigen God, die een enig Wezen is, in hetwelk zijn drie Personen”. Deze belijdenis is van grote betekenis. Een Jood gelooft ook in één God. En dat doet een moslim ook. Maar een Jood gelooft niet dat God onderscheiden wordt in drie Personen. En dat doet een moslim ook niet. Een christen doet dat dus wel. De Jehovagetuigen die zo nu en dan aan de deur komen, geloven ook in één God, maar zij geloven niet in de drie-eenheid. Met deze belijdenis staat of valt het christendom. De drie-eenheid is van ongekend groot belang, omdat het over God Zelf gaat. Zo wordt er in artikel 8 gesproken over drie Personen. De Vader, Zoon en Heilige Geest zijn allemaal van elkaar onderscheiden,”naar hun onmededeelbare eigenschappen”, zegt De Bres. “De Vader is de Oorzaak, Oorsprong en het Begin aller dingen, zowel zienlijke als onzienlijke dingen”. De Vader is de Schepper van hemel en van aarde. Van alle zichtbare dingen, zoals de bomen, de bloemen en de mensen. Maar ook van de onzichtbare dingen, zoals de hemel en onze ziel. Door te spreken heeft Hij alles in het leven geroepen, behalve de zonde. Hij heeft alles geschapen en onderhoudt dat door Zijn voorzienigheid. Als een getrouwe Vader zorgt Hij in alles voor al Zijn gelovigen. Hij leidt hen. Hij beschermt hen. Hij behoudt hen. God de Vader is de Schepper en Onderhouder van al het leven. Dat is kenmerkend voor Hem.


Want als er één belijdenis voor een christen van betekenis is, dan is het deze: dat hij gelooft in een drie-enige God. Vader, Zoon en Heilige Geest.


Vervolgens lezen we over de Zoon. God de Zoon is “het Woord (…) van de Vader”. God de Zoon is het Woord dat de Vader gesproken heeft om Zijn wil uit te voeren. Toen Hij bij de schepping sprak: “Daar zij licht” toen sprak Hij dat uit tegen Zijn Zoon. Daarom lezen we in Johannes 1: “In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. (…) Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is” (vers 1 en 3). Ook lezen we dat de Zoon “het Beeld van de Vader” is. God de Vader laat Zichzelf door middel van Zijn Zoon kennen. Gods Zoon zegt in Johannes 14:”Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien” (vers 9). Het maakt ons duidelijk dat wij God de Vader alleen door Zijn Zoon kunnen leren kennen. Hij is het middel waar de Vader Zichzelf door bekend maakt. Hij is het Woord, de Wijsheid en het Beeld van de Vader. Dat is kenmerkend voor de Zoon.

Ten slotte lezen we ook over de Heilige Geest. Als een onderscheiden Persoon is de Heilige Geest de kracht en macht waardoor de wil van de Vader en de uitvoering door de Zoon bekrachtigd wordt. Hij is de Uitvoerende, Degene die er zorg voor draagt dat het alles werkelijkheid wordt. Met het oog op de schepping kunnen we dan zeggen dat de Vader alle dingen geschapen heeft door Zijn Zoon, in de kracht van de Heilige Geest. Datzelfde geldt de wedergeboorte van zondaren. Als we Gods Woord lezen, worden ons deze drie Personen voorgesteld en voor alle drie de Personen geldt dat zij God worden genoemd. Op deze manier openbaart de God van de Bijbel Zichzelf aan ons. Nu zouden we zo kunnen denken: Zijn er dan toch drie goden? Nee. Deze drie Personen vormen namelijk een eenheid.

De eenheid van God

De Brès laat het ons in artikel 8 direct zien: “Dit onderscheid maakt niet dat God in drieën gedeeld zij, aangezien dat de Heilige Schrift ons leert, dat de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest, elk zijn zelfstandigheid heeft, onderscheiden door haar eigenschappen; doch alzo dat deze drie Personen maar een enig God zijn.” Deze drie Personen zijn allen tezamen één God. Betekent dat dan dat God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest, alle drie een stukje van het goddelijk Wezen zijn? Allemaal een derde deel? Nee, dat betekent dat niet. Alle personen zijn allemaal van hetzelfde wezen. God de Vader is volkomen God, God de Zoon is volkomen God en God de Heilige Geest is volkomen God. Het betekent ook niet dat de enige God zich de ene keer als de Vader openbaart, de andere keer als de Zoon en weer een andere keer als de Heilige Geest. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige zijn alle drie onderscheiden en aparte Personen. “De Vader heeft het vlees niet aangenomen, noch ook de Heilige Geest, maar alleen de Zoon.” Deze drie Personen vormen gezamenlijk een eenheid.

Deze eenheid betekent ook dat God de Vader er niet eerder is geweest dan God de Zoon. Want “de Vader is nooit zonder Zijn Zoon, noch zonder Zijn Heilige Geest geweest, want Zij zijn alle Drie van gelijke eeuwigheid in één zelfde Wezen.” God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest zijn er allemaal altijd geweest. Deze eenheid laat ons ook zien dat God de Vader niet belangrijker is dan God de Zoon. Want in datzelfde goddelijk Wezen “is noch eerste, noch laatste”. God de Zoon en God de Heilige Geest zijn even belangrijk als God de Vader. Die eenheid van deze goddelijke Personen is een volkomen eenheid. Alle drie de Personen mogen gelijke eer en aanbidding ontvangen. Deze eenheid maakt ons ten slotte duidelijk dat de Zoon ook niet barmhartiger is dan de Vader. Zoals de ene Persoon wezenlijk is, zo zijn alle drie de Personen. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest zijn alle drie één in waarheid, in mogendheid (in krachten majesteit), in goedheid en barmhartigheid.

De aanbidding van God

Ik kan mij zo indenken dat het moeilijk is om te bevatten. Dat merkt De Brès ook op, als hij in artikel 9 zegt dat “deze leer de menselijke verstanden ver te boven gaat”. Dit is voor ons mensen ook niet te bevatten en te doorgronden. Maar Christus’gelovigen mogen zich over deze belijdenis wel gelovig verwonderen. Want als er één belijdenis voor een christen van betekenis is, dan is het deze: dat hij gelooft in een drie-enige God. Vader, Zoon en Heilige Geest. En daarover in de volgende bijdrage meer.

Stellendam, ds. B.D. Bouman

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 november 2017

Kerkblad | 24 Pagina's

Artikel 8: Het geloof in de drie-enige God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 november 2017

Kerkblad | 24 Pagina's