Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Judas (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Judas (4)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Maar ik wil u indachtig maken, als die dit eenmaal weet, dat de Heere, het volk uit Egypteland verlost hebbende, wederom degenen, die niet geloofden, verdorven heeft.” Judas 5

Heilzame herinnering

Judas heeft zijn lezers gewezen op het lot van de goddelozen. Zij zullen de straf niet ontgaan. In het vervolg van zijn korte en indringende brief gaat hij hen dit uitvoerig aantonen. Aan de hand van verschillende voorbeelden laat hij hen zien dat en hoe de Heere ongeloof en ongehoorzaamheid straft. Het eerste voorbeeld ligt voor ons in het vijfde vers. Het betreft het volk Israël, uitgevoerd uit het diensthuis van Egypte.

Judas wil zijn lezers het voorbeeld van het volk, naast twee andere voorbeelden, in herinnering brengen. Hij schrijft immers dat hij hen deze geschiedenis indachtig wil maken. Het is alsof hij met hen door het geschiedenisboek bladert. Hij herinnert hen aan het volk Israël (5), aan de gevallen engelen (6) en aan Sodom en Gomórra (7). Het zijn geschiedenissen die vol zijn van ongeloof, ontrouw en ongehoorzaamheid. Geschiedenissen die tonen – en aantonen – dat de Heere inderdaad de goddeloosheid straft. Iemand wees erop dat deze drie voorbeelden ook een opklimming in straf laten zien, namelijk van een plotselinge dood, van wachten op het eeuwige oordeel en ten slotte van het eeuwige vuur. Als de Heere de goddeloosheid zo zwaar opneemt, hoe zou iemand daar dan met een bepaald gemak over kunnen of durven denken!

De lezers van Judas kennen deze geschiedenissen. Ze kennen ze goed. Ze kennen ze voor eens en voor altijd (“als die dit eenmaal weet”). Het is echter van belang om in de kritieke omstandigheden waarin ze zich bevinden zich deze geschiedenissen weer te binnen te brengen. Nu de goddeloosheid de gemeente binnendringt als een insluipend bederf. Het luistert hier nauw. Ontrouw en ongehoorzaamheid zijn geen zaken om lichtvaardig over te denken. De geschiedenis leert dat je dat alleen maar tot je schade kunt doen. Wie die geschiedenis vergeet, is gedoemd haar over te doen. Of zoals iemand het verwoordde: Wie de geschiedenis vergeet, verspeelt de toekomst.

Ons tot voorbeelden

Te beginnen dus met de geschiedenis van het volk Israël, uitgeleid uit Egypte. Wat laat deze bekende geschiedenis ons zien? Dat de Heere ook van dit volk degenen die niet geloofden verdorven heeft. Hoe aangrijpend! Het volk was uitgevoerd door een hoge hand. Het was getuige geweest van Zijn wondere daden. Het had Zijn verlossing uit het diensthuis genoten. En toch… waren er velen die ondanks dat alles niet in Hem geloofden. Toch waren er velen die niet hun vertrouwen in Hem stelden. En Zijn machtige daden van bevrijding werden door hen niet met geloof en liefde beantwoord.

Heeft Judas aan een concreet voorval uit de woestijnreis gedacht? Er is veel voor te zeggen, lijkt mij, dat hij gedacht heeft aan het moment dat veel Israëlieten zich ongelovig toonden, namelijk toen ze het land van de belofte niet binnen durfden gaan vanwege de tegenstand die zij vreesden (zie Numeri 14). En wie de geschiedenis leest, proeft aan de woorden van de Heere hoezeer het wantrouwen van het volk Hem krenkt: “En de HEERE zeide tot Mozes: Hoe lang zal Mij dat volk tergen? En hoe lang zullen zij aan Mij niet geloven, door alle tekenen, die Ik in het midden van hen gedaan heb?” (vers 11). En Judas laat ons zien wat het gevolg van het ongeloof was: Hij heeft hen verdorven.

Door het ongeloof roept het volk, zelfs na gered te zijn uit Egypte, alsnog Gods straf over zich. Paulus wijst er in de eerste Korinthebrief op: ze waren allen onder de wolk, ze gingen allen door de zee, ze waren allen in Mozes gedoopt in de wolk en in de zee, ze hadden allen dezelfde geestelijke spijs gegeten en ze hadden allen dezelfde geestelijke drank gedronken… En toch: “Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen” ( 1Kor. 10:5). En hij laat er veelzeggend op volgen: “En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben” (vers 6).

Zeker, door de tussenkomst van Mozes werd het volk als geheel niet weggevaagd. Echter van die ongelovige generatie zou niemand de woestijn overleven. Judas herinnert er zijn lezers aan. Om te bedenken: ontrouw wordt gestraft! Een les die ook wij alleen maar tot onze schade kunnen vergeten. In allerlei opzichten lijken we immers op dat volk. Evenals de Israëlieten zijn u en ik hoog bevoorrecht. Zij waren getuige geweest van Gods grote daden. Ze hadden Zijn wonderen en tekenen genoten in overvloed. Ja, ze leefden dag voor dag van het wonder! Denk maar aan het brood van de hemel, het manna. En toch…

Wat komt dit woord dan dichtbij! Want, wat heeft de Heere niet aan ons ten koste gelegd? Daarom deze les van Judas. Namelijk dat de Heere de goddeloosheid bezoekt, óók al betreft dat de kinderen van Zijn eigen volk. Hetzij dat u of jij nog altijd in ongeloof en ongehoorzaamheid voortgaat. Hetzij dat we weer ontrouw zijn geworden. Misschien nadat we eerder volijverig Zijn Naam beleden voor de mensen. Mocht dat zo zijn: Judas neemt in zijn brief een- en andermaal de naam van de meerdere Middelaar in de mond. Zoveel meer dan Mozes. Opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Sommelsdijk, dr. P.C. Hoek

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 augustus 2018

Kerkblad | 24 Pagina's

Judas (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 augustus 2018

Kerkblad | 24 Pagina's